Flera som plingar klagade också lite på att den gående inte uppmärksammat att den hört. Så vid ett pling så förväntas alltså ett hopp in i en buske eller att man tittar upp och säger tack. Även om man är vid kanten och det är flera meter till potentiella cyklister. Själv tror jag att jag skulle kliva av vägen och stå still tills cyklisten cyklat förbi vid ett pling. (men dock plingas det extremt sällan här, en gång om året har någon plingat på mig?)
Mitt test av om jag hörde cyklister skedde i en stor korsning i en av Sveriges största städer, två filer för bilar i varje riktning av fyra, ett stort antal gående och runt tio cyklister som står still vid varje trafikljus. Hörde ändå de som cyklade förbi just mig.
Vanligen cyklar jag dock och sänker faktiskt hastigheten till en som gör att jag är säker på att tryggt komma förbi. Om jag cyklar på tex en grusväg sänker jag ytterligare lite. Är på grusvägen en hund kan jag gå ned till mycket långsamt. Är jag på cykelbanan håller jag mer avstånd. Oftast är ingen gående på cykelbanan där jag cyklar nu, utan på gångbanan på andra sidan strecket, jag tänker inte plinga en gång per cyklade tio meter.
Om jag å andra sidan är ute och går i skogen på en vandringsled med mitt barn förväntar jag mig att mountenbiken, som är på vandringsleden, håller ut, saktar ned, och håller tryggt avstånd. Istället för att plinga, hålla hela hastigheten, ta upp hela stigen och förvänta sig att jag och barnet ska rulla ned i en buske för hens bekvämlighet. Om jag hade varit på mountainbikebanan hade jag förväntat mig ett pling och hade kastat mig ur vägen, eftersom jag var på deras bana (men jag skulle helst inte vara det).
Om någon plingar på mig och jag redan går i kanten på gång-cykelvägen så hade jag nog bara tittat för att se varför personen plingar och sen fortsatt gå där jag går och tyckt att personen var ovanligt gnällig...