Det jag tänker med cyklister och en situation som på bilden, det ser ut liknande när jag är ute med min hund-långt koppel och han går och snusa utan att irra eller bry sig om något, är att om cyklisten inte sänker hastigheten alls och inte plingar så hoppar både jag och hunden till av rädsla, många kommer nära, riktigt nära också. Jag är rädd att det, alltså rädslan som att cyklisten fort kommer förbi nära utan ett ljud i förlängningen skrämmer hunden så att han vänder sig mot cyklisten. För att han blir rädd och för att han ser att jag blir det. Ingen av oss reagerar med rädsla när cyklisten plingar även om hastigheten är hög och cyklisten cyklar nära. Vi vänder på huvudet och kikar bak och så är det med det för oss båda.
Det är klart jag kan hålla honom fot, men det är ju rätt onödigt när vi bara möter enstaka cyklister ibland, ibland inga, ibland 3-6 stycken. Med mellanrum. Och han stör ju ingen. Att plinga när man är alldeles bakom skrämmer precis som att cykla förbi, det är ju då man vinglar ut i banan upplever jag. men inte om plinget kommer i god tid.
Nu går jag allt oftare lite mer i mitten och honom på ena sidan för jag vet inte vilken sida cyklisterna ska vara på, vet nog inte många cyklister heller och jag orkar inte riktigt med att bli skrämd hela tiden. Jag försöker ha koll bak och fram efter cyklister och flyttar mig för dem så klart, ibland misslyckas jag, pga att de är ljudlösa, som i går. Jag tappade fokus och irrade mer omkring och när cyklist kom nära och plingade innan den fick bromsa vände hunden sig om förstås och gick tillbaka mot mig, så då gick åt motsatt sida än vad hunden var på- utan att tänka klart. Kortslutning. Ingen stirrig hund som tur är, jag kallade bara honom till mig, han kikade varför och kom och så gick vi tillbaka på andra sidan igen när vi släppt förbi cyklisten.