Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Caoimhe

Trådstartare
Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade cyklat förbi honom och hans två små hundar utan att plinga på ringklockan. Detta skedde på den kombinerade gång- och cykelbanan. Även kommentarerna höll med - använd ringklockan om du ska cykla förbi.

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att en cyklist ska plinga på mig när jag går på en kombinerad gång- och cykelbana såvida jag inte är direkt ivägen, eftersom vägen är avsedd för båda varianterna av transport och man därför får räkna med att stöta på medtrafikanter både till cykel och till fots.

När förväntar ni er att en cyklist plingar? När skulle ni tycka att det vore konstigt att bli plingad på?
 
Jag hör väldigt mycket hellre ett pling för mycket än ett för litet. Faktiskt hör jag gärna ett pling varje gång någon cyklar förbi mig i snabbare hastighet än joggingtempo.
Min uppfattning, som nog framkommit i relaterade trådar, är att det blir mer och mer problematiskt med blandade GC-banor i takt med att cykel behöver bli ett viktigare transportmedel på samhällsnivå. Nyttocyklar man för att ta sig nånstans, typiskt till eller från jobbet, är det helt enkelt inte intressant att cykla så långsamt att det inte är problematiskt att passera gående helt nära... imho.
 
Jag vill alltid ha ett pling när en cyklist närmar sig bakifrån oavsett i vilken fart det går, och särskilt när jag har hunden med.
Min egen ringklocka på cykeln fungerar inte för tillfället så jag använder rösten istället.
 
Jag uppskattar ibland att de plingar på kombinerad bana om jag uppenbarligen går i min egna värld, det blir en trång passage eller liknande. Men kan ibland även bli störd för många cyklister anser att alla andra ska flytta på sig även om cyklisten kanske är den som kan hoppa av och leda eller så.. Så.. Jag är nog aldrig nöjd, haha!
 
Jag som går med blindpinne och hund skulle uppskatta att man plingar. Både jag och hunden hoppar ibland högt när det kommer en cykel.

Cykel- och gångvägar med vit markering på backen är enklare, där blir det tydligare att hålla sig på sin sida, där cyklar det, i alla fall här, oftare fler cyklister också. Man är mer beredd på dem när det kommer flera stycken.
 
Jag plingar alltid på hundar och små barn om jag inte är absolut 100% säker på att ägare/förälder har sett mig. Små barn är till sin natur oberäkneliga och jag är hellre safe than sorry med främmande hundars lydnad. Det är så mycket för deras som för min egen skull.

Jag plingar också när jag behöver köra om någon inom en meters (give or take) avstånd (enfilig cykelbana, smal väg). Har haft ett antal nära kollisioner när folk vinglat till av blotta överraskelsen av att plötsligt ha någon i ögonvrån.
 
Jag plingar vanligtvis när jag passerar någon dom har hund med sig, eller mindre barn. Oftast får jag ett tack för det. Jag svarar "tack själv" i brist på bättre och för den goda stämningens skull. Om någon bara promenerar i kanten av cykelbanan, plingar jag inte, om det inte är trångt.
 
Jag plingar varje gång det känns som om det finns en risk för att personen slutar hålla sig längs vägkanten, varje gång någon går med hund eller småbarn och om jag ska passera någon som går med vit käpp (dvs synskadad).

Jag försöker plinga så fort jag är nära nog för att bli hörd. Det finns få saker jag avskyr så mycket som när cyklister plingar när de är precis bakom och man ändå inte har någon möjlighet att hinna reagera innan de är förbi.
 
Jag bor i Lund. Ska alla femhundraelva cyklister man möter plinga med sina ringklockor kommer det nog arga facebookinlägg om det istället.

Jag tycker att det beror på, men går man på en kombinerad gång- och cykelbana får man nog vara lite beredd på att det kan komma cyklister i hög fart.
 
Kan tillägga att det känns som om många cyklister här har gett upp, och det gör jag själv också ibland. De gående är så inne i sina samtal med varandra eller har hörlurar så att de inte märker att man plingar. Ingen reaktion. Alls.

(Och självklart cyklar jag inte på trottoar eller ren gångväg, de jag stör mig på är de som sprider ut sig överallt på en kombinerad gång- och cykelväg.)
 
Jag tänker att man ringer om man vill att någon ska flytta på sig, har aldrig tänkt att det kan vara av andra anledningar.
Härom månaden gick jag i kanten av en gångväg och en cyklist kommer bakifrån och ringer flera gånger. Jag blir irriterad eftersom jag redan går i kanten så att hon kan cykla förbi och frågade faktiskt om hon inte tyckte att hon fick plats att köra om mig. Jag minns inte svaret men hon verkade inte förstå mig och jag förstod inte henne.
 
Jag tänker att man ringer om man vill att någon ska flytta på sig, har aldrig tänkt att det kan vara av andra anledningar.
Härom månaden gick jag i kanten av en gångväg och en cyklist kommer bakifrån och ringer flera gånger. Jag blir irriterad eftersom jag redan går i kanten så att hon kan cykla förbi och frågade faktiskt om hon inte tyckte att hon fick plats att köra om mig. Jag minns inte svaret men hon verkade inte förstå mig och jag förstod inte henne.
Det här! Jag cyklar massvis, har under åren gjort olika, för tillfället plingar jag sällan om det känns tryggt att passera. Fått så mkt sura kommentarer när jag plingar så jag slutat med det om jag inte måste. Att plinga verkar uppenbarligen kunna irritera.. å andra sidan verkar allt man gör på cykel verkligen irritera omgivningen 😅
 
Det här! Jag cyklar massvis, har under åren gjort olika, för tillfället plingar jag sällan om det känns tryggt att passera. Fått så mkt sura kommentarer när jag plingar så jag slutat med det om jag inte måste. Att plinga verkar uppenbarligen kunna irritera.. å andra sidan verkar allt man gör på cykel verkligen irritera omgivningen 😅

Eller hur 😅 Jag har också slutat uppmärksamhetplinga, är så galet less på att bli skälld på över det.
 
Det måste verkligen vara olika beroende på var man befinner sig.
Jag har aldrig någonsin blivit irriterad av eller hört någon uttala sig ont om cyklister som plingar för mycket. Bara tvärtom... men jag kan tänka mig att det vore skillnad om jag gick på delad gångbana och blev passerad av tjugo plingande cyklar i halvtimmen. Händer det så ofta att det är stadig trafik hinner en ju inte slappna av mellan cyklisterna ändå och då upplevs det förmodligen annorlunda.
Här handlar det om en cyklist per tjugo minuter/halvtimme kanske, på ett populärt promenadstråk.
Pendlarna och tävlingscyklisterna håller till på vägen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp