Ringa polisen

Myzan87

Trådstartare
Vid vilka situationer ringer ni polisen? Nu menar jag inte om det pågår ett brott som våld, inbrott eller liknande. Utan om ni ser exempelvis en bil med krossad ruta, hund som är lös (ej jakthund) med mera.

Det pågår en diskution angående lösa hästar och personen som skriver på fb vill inte ringa polisen eftersom hästarna inte begår något brott (stora bilvägar och trafikerad järnväg finns inom en relativ nära radie). Detta fick mej att fundera eftersom jag kan ringa om jag ser något konstigt eller som kan innebära fara som ett mörkt släp stå vid vägkanten i flera dygn utan en registreringsskylt och inte utmärkt med triangel.

Jag har ringt polisen (114 14) just för en lös häst. Så då vet jag att jag skulle ringa. :D
Men jag har nog ingen generell regel så jag vet i förväg om jag skulle ringa polisen vid den-och-den situationen, det blir nog mer som det blir. Verkar det rimligt att ringa polisen så är det det jag gör.

(De var för övrigt rätt förbryllade över varför jag ringde dem till att börja med...)

Är det något som jag tror innebär en risk (tex en lösspringade häst) och det kan behövas polis ringer jag 114 14 och sedan får de bedöma om de ska åka ut. Hellre att jag ringer en gång för mycket än för lite, det är ju de som gör bedömningen om de ska åka ut. Är det en stor väg med mycket trafik ringer jag 112, en häst är lika farlig att köra på som en älg. Jag har också ringt 114 14 när det varit mycket buskörning här i byn. Byn är ökänd hos polisen och det uppmuntras att vi ringer när det eskalerar för då kan de motivera att ha en närvaro här. Min granne höll på att bli påkörd av en snorunge på moped som åkte på bakhjulet mitt i byn så det är rätt illa. Epa-traktorerna här är sällan lagliga vad gäller hastigheten om vi säger så :grin:

Jag och en kompis ringde 112 när vi stötte på en brinnande bil mitt i natten när vi var på väg hem från en utställning. Vi kollade så det inte fanns någon i eller i närheten av bilen men det var med största sannolikhet en dumpad bil som någon satt eld på.

Givetvis har jag ringt de gånger jag kört på ett rådjur, de som inte anmäler viltolyckor borde brinna i helvetet!

Situationen får avgöra.
Lös hund försöker jag själv fånga in och ta till veterinär för chipavläsning om inget uppenbart telefonnummer finns på hunden/uppenbar hund under jakt.
Finns ingen anledning att koppla in polisen då tycker jag.

Vid en lösspringande häst hade jag nog ringt 114 14.
Jag är inte sen att ringa, men ringer inte i onödan.

En gång ringde jag för att något typ av inbrottslarm på en byggnad hade tjutit i ca 2 timmar utan att något hände. Det var ett högt larm och sent på kvällen.
Har också ringt när ungarna drar loss feta fyrverkeribomber på fotbollsplanen när det inte år nyårsafton. Fattar inte vad det är de skjuter för inte låter det som något som folk kan köpa här till nyår utan smällarna låter typ som en riktig bomb. Tyvärr har ungarna alltid hunnit dra ifrån platsen innan polisbilen kommer dit...

De gånger jag ringt polis har gällt vilt, men jag hade absolut ringt om jag sett lösa hästar eller hundar på vägen. En gång var jag beredd att ringa polis när jag upptäckte en hund som satt i en varm bil men bilägaren kom under tiden så jag gjorde inte det.

Påkört vilt (inte jag själv som kört på, andra som struntat i att ringa), lösa hästar har hänt en gång att jag ringt om, förrymda hundar har jag ringt in ett par gånger, via 11414 såklart.
Sen har jag ringt in och anmält knarkhandel, även tipsat om knarkhandel. Där var det lite konflikt, för tjejen i 11414 menade att jag skulle ringa till dem igen nästa gång det hände. När väl polisen kom ut, efter att jag ringt 11414 fyra-fem gånger menade de att jag absolut skulle ha ringt 112 direkt.

Sen har jag ringt 112 om bränder två gånger.

Jag ringde 114 14 när vi åkte förbi en allvarligt skadad stork vid väggrenen. Blev hänvisad vidare till viltvårdare. Osäker på om jag kanske skulle ha googlat mig fram till viltvårdarna direkt istället men polisen som svarade sa inget om att jag ringt i onödan.

Jag ringer om situationen innebär en märkbar risk för antingen omgivningen eller djuret. En lös hund nära bilväg som jag antingen inte kan, vill eller vågar fånga in själv. Lösa hästar, kor, får. Skadat vilt där man kan misstänka att det rör sig om en kollision med ett fordon och föraren stuckit från platsen. Personer som befinner sig på olämpliga platser, typ folk som går längs med motorvägen, klättrar på olämpliga ställen osv.

Jag har ringt polisen tre gånger i mitt liv. Första gången handlade det om en person som stod still tvärs över motorvägen, hen vände sedan och körde i fel riktning.
Andra gången låg jag bakom en bil som vinglade och varierade hastighet något grönjävligt.
Tredje gången var när jag körde på ett lodjur.

Vid lösa hästar eller boskapsdjur hade jag ringt polisen. Lös hund tror jag inte, då hade jag försökt fång in den själv i första hand. Beror nog lite på var den befunnit sig.
Sönderslagna bilar ringer jag inte för. Ringer inte för vandalism i allmänhet, om det inte är pågående eller skulle kunna vara skadligt.

Jag har ringt polisen vid krock med rådjur, när jag sett trafikolycka och några gånger i jobbet.

Jag har typ aldrig ringt polisen. Tycker inte att jag ser så mycket "konstigt" här omkring. Iom att jag inte har bil så är jag aldrig ute i trafiken och ser tokigheter heller.

Men överlag kan jag tycka att man ska ringa när man ser ngt konstigt, även om det verkar vara något ganska futtigt. Jag menar, många hade tydligen reagerat på Breiviks beteende, men ingen (?) hörde av sig till polisen. Hade de fått in alla rapporter om att han betedde sig märkligt så hade man kanske till slut fått ihop hela bilden och sett att han planerade en terrorhandling. :(

Jag ringer hellre en gång för mkt än för lite. Är saken värd att sitta i kö ~10 min för kan jag ringa. Har ringt både ang trafikskadat vilt, bilförare som var en trafikfara och berusad man som däckat mitt på en väg. Hade lätt ringt om jag såg lösa hästar/djur i något område där jag inte visste var de hör hemma.

Jag har ringt 911 har i USA tva ganger, en gang for en ko pa sidan av vagen och pa fel sida av staketet och en gang nar en man efter en mycket svagt upplyst vag forsokte stoppa mig. Det sag ut som om han hade en "emergency", men jag tankte inte stanna och hjalpa till mitt i skogen sent pa kvallen sa polisen tillkallades och fick ta hand om det.
Bada gangerna tackade "dispatch" pa 911 sa valdigt mycket for att jag ringde och nar det gallde kon var de redan pa vag men papekade hur viktigt det ar att man meddelar det man ser som kan valla skada.

Lös häst i närheten av trafikerad väg eller järnväg är solklar 112, i första hand eftersom det innebär konkret risk för skadad eller dödad människa. I andra hand eftersom det innebär konkret risk för egendomsskada.

Jag ringde polisen senast igår kväll när jag var på väg hem från jobbet. Det var ett rådjur på fel sida om viltstängslet på E4. Ringde då 114 14.

Vi på Trafikverket är mycket tacksamma för tips om saker som hindrar/kan hindra både väg- och järnvägstrafik.

Jag har ringt några gånger om t.ex.vinglande medtrafikanter, överförfriskade personer, bråkande grannar. Har även ringt en gång när vi fick punktering på ett hästsläp på en landsväg och stod illa till på en bussficka precis efter en kurva. Vi blev tvungna att lasta ur hästen, som var nervig och inte helt trafikvettig, så ringde polisen för att fråga om de kunde hjälpa oss. De kom väldigt snabbt med två bilar och stängde av vägen de få minuter det tog för oss att få ut hästen och leda iväg den längs en grusväg. Mycket tacksam för den hjälpen :)

Just om lösspringande hästar har jag ringt två gånger (114 14). Båda gångerna visste jag vems hästar det var, men jag fick helt olika bemötande. Första gången ställde de frågor om var osv och skulle gå ut med en varning på radio eftersom det fanns en starkt trafikerad väg i närheten. Andra gången (i annat län) verkade den som svarade inte alls fatta varför jag ringde när jag visste vems häst det var, trots att den hästen sprang längs med en 90-väg :nailbiting:. Gav upp och koncentrerade mig på att fånga hästen. Efteråt ringde jag upp igen för att berätta att den var infångad, inte för att det lät som att de hade tänkt hjälpa till på nåt sätt men tänkte att det var bra att meddela. De lät lika ointresserade då och verkade undra varför jag ringde för att berätta det.

Sen har jag ringt 114 14 om en person som gick vinglande på motorvägen mitt i natten och om en bil som körde extremt vingligt på E14.

jag har ringt polisen då jag såg ett större dött djur som låg dåligt till vid vägen. samt då jag körde på ett rådjur. har också ringt om en flock lösa får i skogen vid en ganska högt trafikerad väg.

hade jag sett en häst på fel sida staketet så hade jag om möjligt backat tillbaka för att se att den verkligen är på fel sida sen om det inte är ngt hus i närheten så hade jag ringt polisen.
sen hade jag nog försökt få in den dit den hör hemma. hade dock inte gått ut om det var grisar lösa t ex, eller kor..hade på sin höjd stannat tills polisen kom. hade jag haft bråttom till jobb så hade jag inte ens stannat, bara ringt runt till folk i närheten, och såklart googlat rätt adress och nr till ev ägare.

Om man bortser från i jobbet och regelrätta olyckor så har jag ringt 112 en gång. Det var mitt i natten. Kolmörkt. Avfarten från motorvägen. Man körde av på en raksträcka som sedan direkt blev en kurva. Mitt i den kurvan låg något stort på vägen. Storleksmässigt som en stor shettis. Jag lyckades väja men det var väldigt nära. Då ringde jag 112.

Bad om ursäkt för jag visste inte riktigt säkert om man skulle ringa 112 i den situationen. Men det kändes livsfarligt och dessutom akut eftersom någon när som helst kunde köra in i vad det nu än var som låg på vägen. Mannen som svarade tog alla uppgifter och skulle se till att det kom till rätt instans omgående.

Vågade faktiskt inte stanna och kolla vad det var. Kändes väldigt obehagligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 386
Senast: vallhund
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama