Ringa polisen

Enda gången jag ringt polisen hittills så var vi på väg till insläpp i stallet när vi såg en kraftigt berusad mörkklädd man som vinglade mitt i körbanan på en 80-väg utan någon belysning. Vi var inte de enda som ringt, och två guldsjälar med reflexvästar som var ute och promenerade förföljde honom så att han syndes bättre efter att vi ringt. Vi höll på att köra på honom och var inte ensamma om det...

På vägen hem, ca 45min senare, mötte vi de igen och då hade polisbilen precis hunnit dit. De pratade med honom och jag tror de fick ta med honom in.

Jag ringer när jag bedömer att fara föreligger/att det kan komma att bli farligt eller om någon är i fara. T ex stora grejer på vägen, förare som kör trafikfarligt, människor som inte kan ta hand om sig själva och vinglar omkring på/vid sidan om stora vägar, lösa kor, hästar osv. Hundar på stora vägar har jag hittills kunnat fånga själv och åkt med till polisen men hade jag inte kunnat fånga in dem hade jag ringt polisen då också.

Jag har ringt en gång när jag var ute och körde mitt i natten och blev attakerad av ett gäng ungdomar som kastade saker efter bilen. Den som svarade suckade och konstaterade att det var sportlov...

Andra gången jag ringt var när det cyklade en person och vinglade väldigt på motorvägen... Då tackade den som svarade och polisen var där snabbt vad jag vet. Det var mörkt ute och jag vågade faktiskt inte stanna själv.

Jag ringer polisen vid:

- Pågående brott. Typ när en bilist försökte preja en mc på motorvägen för att sedan fortsätta jaga den. Jag skulle svänga av men ringde och berättade vad jag hade sett och lämnade regnummer dels pga att de borde åka ut, dels pga att jag kan vittna om det behövs. Gäller såklart även hot, misshandel, rattfylla och annan skit.

- Viltolycka. Även om jag också säger att jag kan ringa jägare själv så rapporterar jag in.

- Bil/fordon som vingla, beter sig märkligt eller farligt.

- Lösa djur på vägen, om inte det är grannens.

- Vilt på fel sida om viltstängsel.

- Trafikolyckor, om de är "färska". Det är straffbart för vittnen att smita, vill jag minnas.

Här är det inte så stor mening att ringa om det inte är väldigt allvarligt.
I allra bästa fall är det 14 mil till närmsta polis, på jourtid ofta 25 mil.

Har ringt 11414 några ggr. Främst för ihärdig buskörning i byn med Epor men också bilar.
Har också ringt då jag tvingades av vägen av en vinglig långtradare.
Vid ett tillfälle har jag ringt 112.
Det var när några slog sönder en bil hos grannen (mitt förra hus). Jag tittade ut genom fönstret när jag hörde ljuden och såg två män slå sönder bilen med slägga samt någon form av skjutvapen. Vi låste vår dörr snabbt och larmade. Tyvärr hann de avvika. Hyresgästen i huset hade tydligen en del...strul för sig.
Hundar hade jag plockat upp själv och kört för chipläsning och inlämning. Häst hade jag försökt fånga in samt ringt 11414...är ju en trafikfara.
Vilt hade jag ringt för.

Hästar etc nära vägen så ringer jag trafikradion istället , de varnar direkt (mest effektivt) och brukar dessutom kontakta polisen.

Annars ringer jag när jag finner det lämpligt. 11414 är typ värdelöst pga kötiderna.

Har ringt 112 ett flertal gånger. Inte antagit att någon annan redan har ringt, ofta är det så men inte alltid.

En gång ringde jag när någon hade dirigerat räddningstjänsten till fel korsning. Jag hade passerat olyckan och såg när de svängde av fel och hörde samtidigt på radion att där uppgavs fel korsning.

Jag har nog bara ringt 2 gånger , tror jag. En viltolycka och en psykpatient som var våldsam , polisen kommer med sköldar då de blivit attackerade förut av samma man. Nu hade denne visst varit igång igen i helgen.

Liknande trådar

Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 386
Senast: vallhund
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama