ringa efter veterinär eller avvakta?

Tinuri

Trådstartare
pålle har lyckats fått uppsvällt ögonlock under 1 h i hagen..ögat är lite öppet och han blinkat så gott det går, det rinner inte så mucket ur det, lite var är runt ögonlocket och näthinnan eller vad det heter är ganska röd.. han kliar ögat mot ngt ibland..

frågade de andra i stallet, men de tycker att jag kan avvakta då ena ponnyn såg ut såhär för ett år sen oxå, men det självläkte och blev bra av sej själv på ett par dagar..

skall ringa nu just och fråga om råd av jourhavande veterinär..

Sv: ringa efter veterinär eller avvakta?

Troligen inget farligt. Men jag skulle nog vara ännu mer angelägen att ta reda på vad det är eftersom han haft detta symptom förut. Han kommer troligen att råka ut för samma sak igen.

Är det nåt nytt som hänt just nu- ny hage? Kan han ha stuckit sig på något- kolla hagen/stallet. Skarsnö? Allergiskt?

Har han stuckit sig finns risk att han denna gång kan ha skadat hornhinnan- och då är det allvarligt- och gör ont!

Åk till apoteket och köp natriumklorid och spola ur ögat ifall det sitter nåt skit i det.

Min dam har så här varje år vid denna årstid, tror att det kliar när det är pälsfällning och sen får hon in strån i ögat som irriterar. Jag är väldigt noga med hennes öga, eftersom hon bara har ett öga!

Troligen inget farligt. Men jag skulle nog vara ännu mer angelägen att ta reda på vad det är eftersom han haft detta symptom förut. Han kommer troligen att råka ut för samma sak igen.

oj förlåt, skrev lite otydligt.. det är en annan häst som haft samma sympton förr en gång :P

alltså han har ju ett par träd i hagen osv.. ringde till veterinären.. hon tyckte att hon skulle komma ut och kolla ifall att ögat håller på att bli infekterat. det är jätte svullet och han kliar det och det är varmt..

jag tror att han har pickat sej på en gran som ligger på marken bredvid höhögen.. höet var så nära granen så han har kanske lyckats med nåt sånt..

hagen är ju inte ny, han har gått i den i 6 månader snart och aldrig pickat sej, trodde först att han bara blundade då jag kom till hagen idag då solen lyser så himla starkt att man nästan blir bländad, men så var det ju inte..

hon skall komma om ett par timmar, men hon ringer före och så får jag avgöra hur jag vill ha det.. bliur ju endå ganska dyrt för lilla mej! :crazy:

åsikteer! själv känns det bäst om jag skulle ta ut henne och kolla.. om det är ngt på hornhinnan och om det tar ont, känns det som att hon borde göra ngt åt det istället för (okunniga) mej..

Senast ändrad:

Du känner ju själv att det lutar åt att ta ut veterinären...så varför fråga här? Följ din magkänsla!!!

Jag hör till dom som tar hem en gång för mycket än åt andra hållet.

jag känner mej lungnare om jag frågar här.. ;)

jo tar nog ut vet...

Jag hade absolut tagit ut veterinären och jag hade inte velat vänta i flera timmar utan velat att de kom omgående.
Om det skulle vara något kvar i ögat så skadar det ju mer under tiden ni väntar.

När det gäller skador vid ögonen hade jag tagit ut veterinären på en gång, så det är bra att du tänker göra det. :)

Eftersom jag dagtid har linser och vet hur satans ont det gör när en lins "vänder" och åker in i ögonglobens bakre del och hur omöjligt det är som lekman att åtgärda detta själv så skulle jag tveklöst ha tagit ut Vet. omgående. Hästen kan faktiskt ha fått in en främmande kropp i ögonglobens bakre del.

Meningen är väl inte att du ska bli lugnare genom att ställa frågor här utan att hästen ska bli lugnare???

Bra beslut.
Det är alltid på helger och kvällar man behöver veterinär- Murphys lag ;)

jo det är alltid så!!

(svar till er alla: )

hon var här nu, veterinären, jättesöt och trevlig!

han hade inget i ögat och hon hittade inga sår, men hon sa att det var rejält svällt och att han var så söt och snäll ;D

fick en salva som skall smörjas på 2 ggr per dag..

(pappas) plånbok blev ju lite tunnare men nu har jag iallafall sinnesro då jag inte behöver ligga sömnlös över en sån sak.. hoppas det återställs av sej själv nu bara! :banana:

coari: hästen ärså lungn att han inte kan bli lungnare.. haha jag tkr bara om att höra era åsikter och tankar

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 684
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 549
Senast: Tinuri
·
Hästvård Kort historik. Fick en knöl på ögonlocket som växte oroväckande fort. Klinik 1 tyckte avvakta, hemmavet skickade mig med expressfart... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 709
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka