Sv: Mer uppdatering om Keles öga..
Vet inte riktigt vad du menar med "Ultunas fadäs"?
Hästen har haft sprutfobi sen föl, vi har jobbat stenhårt med det och kommit till läget där man kunnat spruta henne helt utan varken lugnande, slagsmål eller brems. Dock tycker hon sättandet av permanentkanyl är det hemskaste som finns och blir panisk och 'slåss för livet'. Jag sa åt Ultuna att de måste droga och bremsa innan de sätter kanyl.
Det struntade de i, de slogs med henne minst TRE GÅNGER vid kanylsättning/kanylbyte. Hon var enligt dem, jag citerar 'helt tokig, vi fick tillslut droga'. Stoet var dräktigt, hon kastade sitt föl på dygn 99, två veckor efter operationen, högst troligast pga stress. Nu behöver det inte vara pga kanylbråket, men jag vet ju vad jag tror. För aldrigs ett den hästen så stressad och panikslagen som vid p-kanylssättning. Och de slogs med henne TRE gånger (minst)...
När hon kastade informerade de varken mig eller min mamma (som var djurägarrepresentant, jag var i USA), de kastade fostret och när jag frågade varför det inte analyserats så tyckte de att det gör de bara om djurägaren begär det. De provade inte ringa mig, de provade inte ringa mamma. De ringde dock kompisen som skulle hämta stoet på Ultuna och lämna det i konvalescentstallet. De frågade inte henne om analys heller utan sa bara att stoet kastat och inte fick gå hem den dagen.
Dagen efter kastning fick hon gå hem, hon var då enligt Ultuna 'väl kontraherad' (konst vid rektalisering) i livmodern och utan kvarstående men efter aborten. En timme senare ankommer hon konvalescentstallet med rikligt med tjocka, gula flytningar och en förstorad livmoder (på ultraljud). Tog både livmodersammandragande och sulfa samt tre brunster för henne att bli av med (hoppas jag) inflammationen.
Hon hade stor skylt på dörren 'BLÖTT HÖ!', jag var där var och varannan dag i början, hon hade torrt hö, torrt hö, torrt hö. Jag sa till och 'oj det måste de missat'. Torrt hö nästa gång med. Inte förrän hon började hosta fick hon blött hö.
Så, jag ställer inte en häst på Ultuna igen om det inte gäller livet.
OPERATIONEN är jag dock jättenöjd med, och opererande vet. Inte minsta lilla att klaga på där. Men jag ställer helt enkelt inte en häst på hans arbetsplats igen om det inte gäller livet.
Det är ju lite sent nu, men med en ink som kanske kommer tillbaks skulle jag definitivt åkt till tex Strömsholm istället (om du nu inte gillar Ultuna) och tagit bort ögat. Vad är det för konstig veterinär som inte gör som djurägaren vill? Man kan ju ge rekomendationer men om men med all info ändå vill ta bort ögat kan de väl göra det
Inken kommer inte tillbaka mindre för att man tar bort ögat. Nu är det ju inte inken som kommit tillbaka (än iaf, peppar peppar) utan ögonlocket som läkt ihop fel. Den transplanterade huden efter den första operationen dog, på femte dagen efter operationen. Så man fick förlita sig på sekundärläkning. Tyvärr drog såret ihop sig alldeles för mycket under läkningen, ocg ögonlocket blev vanställt.
Såhä såg det ut när det läkt klart efter första OP:
https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=d3768f89-4187-42c4-8018-8d58bf781e15
Här ser men hu mkt transplanterad hud som dog ('fyrkanten*)
https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=28d60d0c-1e9a-45d3-a785-5a1c9fc89fea
Sen tror jag inte Ultunavet heller tagit bort ögat, men som sagt opererande vet på MK vägrade. Och iom att jag vägrar byta klinik, så.. Bara hålla tummarna hon slipper en fjärde narkos =/