Ring i sadelgjorden

mahlmt

Trådstartare
Jag vill gärna ha brösta när jag tävlar. Hittills så har jag haft westerngjordar och de har ring på mitten att fästa bröstan i.
Men nu har jag bytat riggning till dressyrgjord och hittar inga vettiga gjordar med ring. Någon här som hittat på en bra lösning? Jag vill inte behöva trä in gjorden i bröstan.
Det blir för bökigt med en dansande häst, armar mellan benen och en sadel som inte sitter fast.
Sen borde det inte vara så skönt i längden att ha bröstan mellan gjorden och magen.
// Linda

Sv: Ring i sadelgjorden

Torsion säljer både western och dressyrgjordar till sina bomlösa sadlar med ring att fästa brösta eller martingal i! Vet dock inte om dessa passar fler bomlösa sadlar. Kan man inte be en sadelmakare fästa fast en ring i en gjord utan annars?

MVH Marie

Corry Clinton ( Horses Dacor ) har ringar i de dressyrgjordar han säljer.

Hälsningar Eva

Hej!

Om du inte vill byta gjord igen så kan du köpa ett lite bredare nylon/ripsband (typ det som sitter i täckena) och en lika bred D-ring.
Trä igenom sy ihop till en ring och trä igenom gjorden. Det blir ju inte lika tjockt som bröstan. Om jag inte förklarat mig så bra så kolla art 2209 hos B*rjes. Där är en liknande anordning.
Kramisar

Hej! Jag har haft samma problem! men hittat två kanongjordar. En i läder köpt stall Vrå. Smal med resår. En i fårskinn köpt från tyskland företaget Mattes (jättefina fårskinnsprodukter). Den beställde jag via Bonanza Westernstore. Dom har en katalog över Mattesprodukter. Lycka till!

Jag har funderat o kollat mycket. Han kan ju dessutom inte ha vilken gjord som helst eftersom han får skav.
Har för mig att Torsions inte är i slätt läder under utan mer som mockaktigt. Det vågar jag inte ha.
Corry har med woolback och coolback med de blir så breda = skav, det har han i alla fall fått av fårull. Jag har redan i mohair. Där skaver spännena. Neopren går inte i heller.
Stallvrås för 750:- såg ju intressant ut.
Annars för jag själv försöka sy i hålen där kantbanden är sydda.
// Linda

Jag köpte i enkom sadelgjordsstroppar på ridsportaffär... för en 20 kr st i syntet, fanns nog i läder också. Tydligen använder ofta monte´ryttarna sådana. Lätt att trä på nästan vilken sadelgjord som helst!! kanske inte hoppgjord med magplatta då. Ser ut som ett bredare mobil"hantag" med d ring i...Fråga i din närmaste butik =)

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 161
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 252
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Det är väl lika bra att inleda tråden med att Jag vet att en inte bör ställa vård-frågor på ett internet forum. MEN, någon kanske har...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 595
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar