nexxa

Trådstartare
*Försöker inte annonsera*

Jag hyr ett litet stall där två av mina kompisar nu ska få hyra boxplats genom mig (har tvekat på att ta in folk då det är skönt att vara själv och slippa tjafs..) och hela stallet kommer att bli fullt nu. Vilket innebär rätt mkt jobb för mig eftersom jag har ca. 1 mil att ta mig till stallet varje dag (mina kompisar bor närmre men är lata :mad: )
Så hur mkt kan jag egentligen ta? De behöver betala 350:- i kallhyra (hage och box) men vad kan jag ta för att jag åker upp och släpper ut varje morgon samt tar in varje kväll?
Är 400:- rimligt?

Tacksam för hjälp då det börjar bli lite brådskande :bow:

Sv: Rimligt?

Vad är det som inte ingår? Foder?
Isf är det väl en ganska billig hyra?

Jag betalar 3000kr för plats, viss mängd kraft-/grovfoder/spån och stallägaren fodrar, tar in och ut på vardagarna. Fodret är inte många 100, inte spånet heller. Hagarna är små och leriga(bara). Dock helt ok ridvägar, men inte direkt "super".

Kallhyran ligger på nästan 900kr hos oss.
Och detta är också ett litet stall med få hästar.

Så jag skulle tycka att det var en ganska bra hyra faktiskt. Kan hända att jag har missat nått dock.

Alltså i såfall blir det 750:- för box,fodringar in och utsläpp.
Ja tanken är väl att det ska täcka lite besnin pengar också med tanke på sträckan varje dag.
Halm och Hösilage och foder är billigt att köpa och få levererat i stallet.
En "liten" häst skulle väl med allt foder, strö, box, fodringar, in o utsläpp ligga på 1500:- totalt/månad.

Vad tycker dina kompisar? Vad kan de tänka sig att betala? Kan ju bli lite jobbigt just eftersom ni är kompisar...
Börja med att räkna ut vad det blir i bensinpengar och vad stall runt omkring tar så har du ju en grund iaf :)

Jag vill nog mena att du kan hyra ut boxen med tilltänkt tjänst för 900-1000 kr i månaden per häst, vill de inte betala så mycket utan bara grundhyran så får de varsågoda och hjälpa till.

Vi har en rätt bra variant i vårt stall. Vi pröjsar 950:-/mån i stallhyra och så köper vi allt foder själva (kalasfint ensilage finns på gården för 1:25/kg). Utsläpp ingår på vardagarna och så delar vi på insläpp, mockning, fodring och utsläpp helger. Det innebär att jag inte måste åka ut varje dag utan har helinackordering de dagar jag inte har "stalljour" vilket jag har några gånger i månaden.

Detta funkar jättebra och alla gör lika mycket i stallet. :)

Alltså jag måste ha väldigt låg stallhyra...
Jag betalar 750:- i månaden för en box till stor häst, då ingår:

*in/utsläpp sju dagar i veckan
*fodringar fyra gånger om dagen
*hö och spån (kraftfodret får jag köpa själv)
*belyst paddock
*låna transporten (om jag inte haft en egen)
*hjälp med mockningen OM jag inte skulle hinna åka till stallet

Men jag är medveten om att hyran är låg, vet ingen annan som betalar så lite.
1500:- verkar lagom som du skrev att du skulle ta i hyra eftersom du gör allt jobb till dom.

Det värsta är nog att de är snåla också så de skulle antagligen tycka att det jag begär nu är för mycket :crazy:

Ja det känns som att det skulle vara en bra hyra egentligen, med tanke på att jag ser till att halm och hösilage levereras till stallet (1kr/kg för hösilaget och typ 50 öre/kg för halmen, allt byts om det så har ett spår av mögel eller nått annat "dåligt")

Det låter alldeles perfekt..men de påstår att de måste sova ut på helgerna..och blabla..så det skulle nog inte funka här även om det är en otroligt bra lösning! :)

Jag tycker det låter rimligt.

Själv betalar jag 650:- för utebox (det kostar en hundralapp extra för "innebox" i stallet men jag trivs kanon med uteboxen!), torvströ, mycket bra och stor kuperad vinterhage där hon och hennes sex kompisar går. Hösilage köper jag för 225:-/månaden och då får hon fri tillgång i hagen samt att jag lägger in rejäla givor till eftermiddagsmålet och vid kvällsfodringen så hon i princip kan äta hur mycket hon
vill - även inne i boxen. Hästarna får kraftfoder inne i boxen innan de ska ut i hagen, sedan släpps de ut och får äta frukosthösilage ute av balarna.
De hästar på anläggningen som inte har fri tillgång i hagen gör hästägarna i ordning och lägger ut hö i IKEA-säckar ute till utsläppet samt lunchfodringen, stallägaren slänger till dem lunchhöet och frukost får de som sagt i samband med utsläppet.
Släpper in gör i grund och botten hästägarna själva, men jag har en mycket snäll och bussig stallägare som fixar och tar in min häst (annars blir hon själv ute, eftersom de andra kommer in - de är deras familjs hästar.) För 100:- ytterliggare i månaden får jag utnyttja ridhuset och ridbanorna så mycket jag vill. Finns mycket bra hindermaterial (grindar, murar, polkagrishinder och allt vad det nu är..) men själv tycker man ju inte om och hoppa :p men i alla fall.. Finns även spolspilta att tillgå i ett utav stallen.
Uppvärmd sadelkammare och rejäl foderkammare med skivor/bänkar samt förvaringsutrymme för tunnor under dessa. Vi har även tvättmaskin för hästtäcken och schabrak, kross och till våren är det tänkt att det kommer till en skrittmaskin (dock så kanske man måste betala en liten summa för att untyttja denna.) Billigt är det i alla fall! och jag kan skatta mig lycklig, det är inte speciellt många som har sånn billig stallhyra där så mycket ingår.. men men.. glömde föresten skriva att helgerna (morgonfodring/utsläpp samt lunchfodring och kvällsfodring) delar vi på. Insläppet sköter hästägarna själva men jag får som sagt min häst insläppt ändå för det mesta, fast att det inte "ingår" egentligen.. :p

Ja det var väldigt billigt och lyxigt du hade det!
Här är det väl tänkt att det blir ungefär såhär:
07.00 Kraftfoder, utsläpp därefter med hö i hagen
14.00 Middags hö
19.00 Insläpp (som tidigast) med hö först och kraftfoder senare (ev mer hö på kvällen)

De som vill ha fri tillgång på hösilage kommer ju att ha sina hästar här tillsammans!
Vi har 5 stora hagar varje är väl på minst 1 ha.
En av hagarna har vi som vinterhage där finns det ett skjul som är 6*6 och sen är det liksom "träddungar" på två ställen, bra med så stor hage så det inte blir geggigt!
Det finns totalt 6 boxar här, tyvärr dåligt utrymme vilket gör att 2 boxar måste gå till foder,halm/spån och hö (när det inte går att använda hösilage). En otroligt liten sadelkammare på 2*2 däremot är boxarna på minst 3*3. Stallgången är skit smal, och så har vi en plats att ställa upp hästarna på.
Vi får väl rida ca. 500 meter för att rida i en jätte stor paddock med massa "tävlingshinder" den blir harvad varje dag.25:-/gång eller 100:- i månaden.
Skogs vägar ligger tätt inpå stallet ! Massa fina rundor att köra och rida på allt från 1-3 timmars rundor! Har dessutom en sjö ca.30 min ridväg bort! :)
Men det är ändå inte många som vill ha sina hästar ute i ingenstans. Det är en bit dit och det finns definitivt inga bussförbindelser..(det finns men du måste typ gå 3 km då..)
Men jag trivs som attans!

Ngt jag funderat på sedan när man får egen gård å hyr ut stallplatser är att ha olika pris alternativ.
Tex en lösdrift å då får hästägarna välja om de vill ha det(kostnader fr etx hösilage).Alt2 boxplats, då skulle hästägarna få välja att antingen betala hyra för plats å spån eller välja om de ville ha med hö eller hösilage..

Skulle däremot inte låta dem köpa spån själv då jag har en dammkänslig häst som inte tål om ngn i stallet har dammigt spån.
Som ngn annan här har skrivit så skulle man sänka hyran om de själva hjälpte till med utfodringar osv, men inte i ditt fall då jag anser att du har otroligt låg hyra för platsen å hage.Du skulle gott kunna höja till 500 fast, det är vad många betalar i endast kallhyra.Men jag förstår ju om du inte vill för att dina kompisar kanske vägrar ha hästarna i ditt stall.
Det är så konstigt att många hästägare inte är beredda att betala när deras hästar får det bra :smirk:

Om jag har egen gård i framtiden (hoppas verkligen på det!) Så vill jag nog ha någon form av helinackordering.Det blir på något sätt bättre om man sköter allt själv.Det blir så mkt röra bland allt annars.
Känns som om det blir jobbigt om var och en ska köpa sitt hö, sitt spån.Då är det bättre att alla hästar får samma saker.

Ja de jag hyr stallet är lite veliga med det hela.Det vill helst ha 500:- per box. Eller alternativ 2500:- för hela stallet. Och då kommer de ju få betala 500:-/box och sen tillkommer ju insläpp,utsläpp och fodringar.
Jag pratade med dem och att dela på alla uppgifter i stället, så behöver det inte bli så mkt extra pengar. Men då måste de sova ut den dagen och blabla..så jag inser att det inte funkar eftersom det skulle sluta med att de inte vill åka dit sent för att hästarna skulle kunna få vara ute längre.Då skulle de antagligen vilja ta in tre eller fyra på efm..alldeles för tidigt enligt mitt tycke..

Det låter inte som om dina kompisar är några super hästägare.Om de vill sova på morgnarna så får de ju vara beredda att betala för det oxå. :crazy:

Men du har rätt i att det kan bli mer okomplicerat om man har hel inackordering.Bara du tar betalt för tjänsterna å inte bara för strö/hö osv.Det är lätt att slita ut sig å inte få ett skit för det.

Jag är inte så lat som jag låter ;) men har däremot blivit utnyttjad många gånger som stallägare å i stort sett endast förlorat på att ha inhyrda, tex i form av arbetskraft, även pengar.Man vill ju inte hyra ut platser å gå back på det rent ekonomiskt.

Dem är inget vidare..själv är jag extremt över noggrann och blir irriterad på ren lathet.
Det värsta är att den ena tjejens häst ska ha föl till sommaren också men hon vet inte vad hon ska med den till :crazy:
Ju mer jag funderar på att ha dit dem ju mer ångrar jag mig..inte för sent än att ångra sig i allafall :p

Jag förstår vad du menar, det går inte att göra ngt gratis.Folk uttnyttjar tjänster alldeles för mkt.De bryr sig heller inte om att de upptar någon annans tid så länge de slipper själva.
Har själv varit i ett stort stall med mina två hästar där det var 8 andra hästar (alla olika ägare :crazy: ) Eftersom jag eftermiddagsfodrarde mina hästar tyckte de gått att jag kunde fodra åtta till! Jag hjälpte till med detta någon gång, när jag sedan inte gjorde det mer var jag en elak dum djurplågare :smirk:

Jag tycker det du begär är rimligt! De kan nog inte få så mycket bättre hyra tror jag!
Själv betalar jag 600kr/mån i kallhyra för utebox. Då ingår 4 fodringar, in och utsläpp samt täckesbyten. Foder och strö tillkommer. Har tillgång till belyst paddock på gården och oändliga varierande ridvägar!

Tycker du kan ta mer. Iaf 1000kr/mån. Tycker de det blir för mycket kan de ju stå någon annanstans... Som någon annan skrev, vill man inte gå upp på morgonen får man betala för det!

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 902
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama