Rimligt pris?

A

AuntArctica

Har en valack född -93 som tyvärr utvecklade eksem i somras. Han är otränad nu men har kapacitet att bli bra om han kommer till rätt ryttare. Han har mycket vilja och är otroligt lätt att rida i form. Väljer helst att tölta och han har en ren tölt. De andra gångarterna behöver tränas. Skritten blir passaktig ibland, travar gör han om man får honom att slappna av men det är ingen bra trav. Galoppen fungerar bra i uppförsbackar, då är den underbar :love: På plan mark blir den passaktig. Även skritten och traven blir bättre i uppförsbackar. Han är underbar att hantera på marken. En mycket klok och lättlärd häst.

Min fråga är alltså; vad är ett rimligt pris för en otränad valack på 12 år som har eksem och kan bli riktigt bra om han kommer till en duktig ryttare?

Sv: Rimligt pris?

35000 gav jag för min 5-gångare utan eksem. Inte över 30000 i alla fall.

eftersom han är så pass "gammal", har exem och är otränad så kan du nog absolut inte räkna med mer än 15000.

Exemet drar ned på priset, och det är nog få som vill köpa en 12åring och börja träna den eftersom man brukar säga att i´slandshästens tävlingsår är från 7-14 år ..

så jag skulle nog ge mellan 10-11 000 men jag tror nog att om du har tur så skulle du nog kunna få upp honom i 14-15000.

Jag glömde en sak:

anledningen till att han går bättre i uppförsbackar är att han är framtung och dvs att han lägger vikten på framdelen. Det är ett felaktigt sätt för hästen att jobba på, för att få fram en frisk tölt måste hästen vara lösgjort och ha vikten på bakdelen.

Du har cirka ett års träning framför dig med hästen om om du har tur så kan du klara av att sälja den alls utan att du har tränat upp den först med hjällp av instruktör.

Jag är rädd för att den häst du beskriver inte är direkt högvaluta på marknaden. De eksemhästar jag har sålt har jag sålt mycket billigt och till människor jag valt ut för att fortsättningsvis sköta deras omvårdnad. Men det är alltid lite läskigt att göra så då det har hänt att de snart har sålts vidare för att man ska få tjäna en slant. Man kan väl lite krasst konstatera, att sälja en eksemhäst är en samvetsfråga... Bäst är förstås att sälja honom till ett geografiskt område där eksemhästar mår bra!

Är din häst en välriden och gångartsren läromästare är chansen större att få honom såld till ett något högre pris alternativt att det är en tävlingshäst för de går också lättare att sälja.

Ett direkt prisförslag kan jag inte ge då jag inte har sett din häst.

Max 30.000 tycker jag. Tips är att träna upp kondisen, köpa häst är ju dagsformen på hästen.
Det som talar FÖR din häst är ju att den är lättöltad och har ett bra psyke. Det betyder mycket i islandskretsar.
Han är heller inte så gammal enligt min mening.
Ordentligt minus är exemet. Det kostar mycket pengar, möda o kunskap att ha exemhäst.
Det gäller att köparen har god ekonomi.

Jag är medveten om att han är framtung och obalanserad och att det är därför han blir passaktig. Har inte tid och ork det närmaste året att lägga ner så mycket arbete på hästen och det är därför jag tycker det är bättre att nån annan får göra det i så fall. Vill helst att han kommer till exempelvis västkusten, Öland eller Gotland där han inte far lika illa av sitt eksem som här.

Jag har dock hört att islandshästen brukar vara som allra bäst runt 15 års ålder så speciellt gammal tycker jag inte han är. Han har många år framför sig.

Tack för dina åsikter

AuntArctica skrev:
Vill helst att han kommer till exempelvis västkusten, Öland eller Gotland där han inte far lika illa av sitt eksem som här.

Tänk på att det är bara vissa platser tex längst ut vid havet och på vissa extremt öppna platser som är skillnad i så fall.
Ölands och Gotlands "inland" är precis lika knottrikt som någon annanstans i Sverige.
Jag skulle välja nordligaste Norrland i ett sånt fall. Helst Lappland, där knotten "går och lägger sig" tidigare på året än längre söderut.
I södra Sverige blir det ju bara värre o värre pga klimatförändringarna. Där jag bor kom knotten i slutet av Mars och dröjde sig kvar till slutet av November!

tjihoo skrev:
eftersom han är så pass "gammal", har exem och är otränad så kan du nog absolut inte räkna med mer än 15000.

Exemet drar ned på priset, och det är nog få som vill köpa en 12åring och börja träna den eftersom man brukar säga att i´slandshästens tävlingsår är från 7-14 år ..

så jag skulle nog ge mellan 10-11 000 men jag tror nog att om du har tur så skulle du nog kunna få upp honom i 14-15000.

Även om hästen har eksem kan priset inte bli så här lågt som du tycker. Då far den enbart till Italien med slakttransport.

12 år är inte särskilt gammalt för en islandshäst. De är ridbara minst 10 år till.

Pris är väldigt svårt att säga, och det är viktigt han kommer till någon som förstår att att väl hand om hästen, som bor lämpligt o är beredd behålla hästen livet ut alt återlämna hästen.

På beskrivningen och med tanke på var han finns låter det som en valack som jag sålt för 4 ½ år sedan. Då var han i bra kondition och hade 5 bra gångarter och var är definitivt inte framtung och lovordades av mycket erkända ryttare. Om det är den hästen så har jag importerat och ridit in honom, han är stor, högbent och smäckert och snyggt byggd men inte riden regelbundet sedan jag sålde honom, tyvärr.
När jag importerade honom var han fet som bara den marbunden och passade och kunde inte trava. Bantning och tillridning gjorde susen. Den valack jag sålde vet jag att är kraftigt överviktig och då kan de inte ha några gångarter heller och inte om hästen inte rids och tränas regelbundet heller. Och de blir framtunga...

Dessvärre är gångarter och kondition färskvara som kunden betalar för och det gör att en häst som inte fodras rätt och rids regelbundet, tappar i värde ordentligt. Eksemet är ännu en faktor som drar ner priset rejält. En fet, omusklad häst med dålig kondition som tappat gångarterna och dessutom har eksem får man max 20000-25000 för. Finns det sedan ytterligare problem så minskar priset ytterligare. Efter 12-13 sjunker värdet på en islandshäst dessutom och den här valacken fyller ju 13. Dock, om det är den jag sålt, var han en mycket bra häst då och om inget allvarligt hänt med honom så kan han bli det igen om han kommer till en kunnig ryttare. Men som sagt, inte mer än 25000 om hästen i övrigt är problemfri.

Men ingen vill ha eksemhästar idag om de inte får dem mycket billigt. Jag har sålt två riktigt bra äldre ston och de sålde jag runt eller under 10000. Dessa är ändå hästar med säkra gångarter och har bara fått mycket fina och eksemfria avkommor endast och jag vet att de båda betäckts igen för sitt lynne och sina gångarter. Båda går att använda till barnridning vilket är ett stort värde i sig. Efter tillridning och om hästen får tillbaka sina gångarter, kanske hans värde ökar något, men det är en eksemhäst och sådana är allt annat än eftertraktade på marknaden! Eksemen ökar och blir mer svårskötta med åren och då gäller det att hitta ett hem i rätt område. Jag bor definitivt inte rätt för det så därför sålde jag mina till seriösa och bra hem men jag ratade jättemånga spekulanter innan jag hittade rätt köpare som jag vågade lita på och båda hästarna är favoriter dit de kommit vilket gör att jag hoppas på livslånga hem.

Senast ändrad av en moderator:

Det är Breki tråden handlar om. Jag vet ju att han har bra kapacitet när han är tränad, både enligt vad du har sagt och vad jag har erfarit själv när jag har ridit honom aktivt och tränat. Han är fortfarande kraftigt överviktig även om han har gått ner en del sedan vi hade kontakt senast. Kunde spänna fem hål mer på sadelgjorden när jag red för några veckor sedan än jag kunde i somras :banana: Att han inte har några gångarter är dock inte sant. När jag red honom senast så fungerade skritten bra förutom i nerförsbackar där han blev lite passaktig. Tölten var ren och han rörde sig bra. Han gick fint i form som vanligt. Blev riktigt förvånad med tanke på att han har stått sedan i somras. Så med rätt ryttare tror jag definitivt inte att det är svårt att plocka fram bra gångarter på den hästen. Sedan är jag medveten om att eksemen drar ned priset, det har jag räknat med.

Jag har förresten mailat dig ang. ditt tips om fodervärd.

AuntArctica skrev:
Jag vet ju att han har bra kapacitet när han är tränad, både enligt vad du har sagt och vad jag har erfarit själv när jag har ridit honom aktivt och tränat.

Vad menar du med kapacietet, tävlingshäst eller?

Jag tror säkert det skulle gå att tävla med honom. När jag red honom aktivt och tränade kändes det riktigt bra. Den ökade tölten var gudomlig :love: Tänkte testa att ställa upp i T1 men jag fegade ur tyvärr. Har fått beröm av ett par tränare jag har ridit för och enligt Sambaengi har han tydligen fått lovord från tränare på den tiden hon ägde honom också.

Ja se det här är en knepig fråga, jag tror nämligen att du måste inrikta dig mer på att hitta rätt hem än rätt pris. Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en sådan häst, jag vet hur mycket jobb det är med eksem och det bör du kräva av köparen också.

Det bör sedan vara en person som antingen redan är relativt duktig, och kan börja rida/träna hästen på rätt sätt. Eller så en person som inte bangar för att ta hjälp om kunskapen fattas, även detta är en ekonomisk aspekt som påverkar priset radikalt.

Sen kommer vi till punkten vilja, vad är mycket vilja? En häst som springer för att komma undan arbete, eller en häst som faktiskt ser fram emot arbetet med liv och lust och använder sin energi till det?

Det är mycket taktproblem som hästen har, den verkar spänd på din beskrivning så därför måste även frågan bli, har hästen haft tidigare problem. Det låter nämligen så på din beskrivning, och då är det ytterligare ett faktum som måste tas med i beräkningen.

Jag ser det som mycket svårt att sätta ett pris på denna häst, och jag tror att du även kommer att få det lite knepigt att hitta en rätt människa också. Därför får du nog inte sätta så stora förhoppningar, och kanske ge avkall på penningen i slutändan.

Poplan skrev:
Vad menar du med kapacietet, tävlingshäst eller?

Definitivt! Och är han bara som han var när han kom till mig så tar det inte 2 år att få honom igång igen!

Vi ga 45 för vårt sto, då var hon fyrgångare och 9år. ej exem.
Vi gav 38 för vår valack han är 14år och fyrgångare. ej exem.

Jag/vi skulle inte ge mer än 20 om vi gillade hästen..

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Jag har blivit föreslagen att en person ska köpa min Barmi och jag har lite kval över rimlig prisnivå. detta är alltså ingen...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare? Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur