Rimligt pris på painthingst????

Sv: Rimligt pris på painthingst????

BTW, bör jag röntga honom innan köp? Besiktning känns ju lite underligt iom att han stått här i ett år och inte besiktades innan han kom hit....

Jag tror du får börja tänka ur en annan synvinkel helt enkelt.

Marknadsvärde är en jättesvår sak att säga. Jag får flera samtal varje vecka där folk vill veta vad deras häst är värd -omöjligt att säga! Den är värd vad någon vill betala.

Jag ser till mig själv. Jag har en häst till salu som ligger ganska högt i marknadsvärde om jag tittar vad hans syskon och likvärdiga hästar är till salu och SÄLJS för ute i Europa. Men vill jag sälja honom till första bästa som betalar? Nope. Hittar jag rätt person (som jag tror) så säljs han för halva marknadsvärdet kanske. För den personen kan förmodligen inte betala mer. Å andra sidan kanske jag har sålt en annan häst för det dubbla vad marknaden säger att den ska kosta. Därför att den personen som köpte ville ha just DEN hästen, pga stam, färg eller whatever.

Jag kanske själv betalar mer för en häst än vad marknaden tycker för att jag VET att just den hästen är rätt och passar mina syften. Då skiter jag in marknaden om nu säljaren inte vill sälja för lägre pris. Bedömer jag att den hästen är värd dom pengarna för mig så är den det.

Så du får nog börja tänka från andra hållet.

Du gillar den här hästen. Kan du tänka dig en annan? Du vill ha en hingst, kan du hitta en som du tycker passar dig ute på marknaden nu? Isåfall, vad kostar den? Har den likvärdig/passande stam, är den riden/oriden osv.

Marknaden svämmar över med hästar men det du måste jämföra med är ju andra hästar som DU skulle kunna tänka dig istället. Är du med på vad jag menar? Man kan inte jämföra en 1-årig quarter med en annan 1-årig quarter -rakt av. För att ta ett exempel.

Jag skulle kunna säga dig ett pris som jag själv skulle tänka mig att betala för den hästen du pratar om (eftersom jag vet vilken det är :)) men jag vill inte ha den (missförst rätt nu!) -priset hade kanske varit ett helt annat om jag hade velat ha just en sådan häst just nu.

Rörigt värre men bottom line:du måste bestämma dig för 1. Vad vill du max betala för en hingst som passar dig. 2. Tycker du att denna är värd det priset? Om du gör det så har du svaret där.

Ps/ Hints Impression är morfar ;)

Suck, klok som alltid...:p

Ja jag vet väl egentligen vad jag kan tänka mig att ge, dels med tanke på att jag egentligen inte behöver en häst till och kanske inte en hingst, dock vill hjärtat styra....

Min tanke är ju att slippa lämna ett skambud, för jag vet ju att ägaren är minst lika förtjust i denna kille, och jag vill ju inte förolämpa genom att erbjuda för lågt.

OK, helt dumt så har han vunnit mitt hjärta, sorry!!!:o

Nåja jag får helt enkelt fundera och sen prata med ägaren, vore ju sååå mycket enklare om h*n sa ett pris och jag fick ta ställning utifrån det!!!:idea:

Jag ser det som så att om jag som säljare har bett någon säga vad dom vill ge så får jag vara beredd på vilket bud som helst, även skambud. Det är ju upp till mig (eller ägaren i detta fallet då) att säga nej tack m det är för lågt, alternativt ge ett motbud eller diskutera någon annan form av deal, vad som nu kan vara aktuellt.
Om det var jag så hade jag hellre vetat vart någonstans du ligger i din prisklass så att säga och då är det lättare att diskutera vidare utifrån det.

Det finns lösningar på det mesta!

OK, ja jag är iofs säker på att ägaren är rätt resonabel, h*n har hela tien varit mycket tillmötesgående och hjälpsam i allt hittills, inte bara sånt som rör hästen!!!!

Den där är inte värd många kronor.

I avelssammanhang är han inte något särskilt. Blodet finns ju redan. Han har inga meriter.
Dessutom är han ju inte ens inriden så man vet inte om han duger att rida på.

Det enda du kan gissa är att han förmoligen kommer lämna gulliga fölungar som är fläckiga. Men inte ens det är säkert.

En sån häst är BILLIG, i synnerhet nu när folk kastar hästar efter en. Då köper man en sån för max 20'

//Waern

Wrangler sa samma sak som jag sa tidiger om vardesättning.
Det är inte du som ska ger ett bud, det är säljeren som för säjer ett pris.
är den så feg att den vill sätta dig på pot känt för du säjer:
en kronor som den stå!
då för den ger dig ett mott bud.
Du gå inte till volvo och lägga ett bud på en V70! du ska inte göra samma med en häst.
Az

20.000!?
du kan köpa en jävle bra Fjörd för det priset.
En Värmblod som är körd o riden för 10.000 - 15.000 el biliger!
Jag gert 7.000 för Amigo, he drives, neck reins, work´s cows, learning to rope.

A HORSE IS A HORSE! AND HE´S ONLY WORTH DOG FOOD 1500SK IF IT CAIN´T WORK.
IF YOU WANT A PET, GET A DOG, IT´S CHEAPER.
Az

Ja och huvudgrejen är nog egentligen inte att avla utanför min egen verksamhet utan jag ser främst en trevlig individ som jag skulle vilja jobba vidare med.

Du har haft hästen i ca ett år,och nu kom du på att du vill börja jobba med honom?
Vad har han gjort under året han varit hos dig?

Låter mera som om du vill hitta en lösning på att ha en egen hingst till egna ston och kanske tjäna en slant på utomstående hästar.
Och eftersom du bara tänkt att ha honom till avel så finns det ju uppenbarligen nån form av värde för dig i honom så du får utgå från det helt enkelt.

20.000!?
du kan köpa en jävle bra Fjörd för det priset.
En Värmblod som är körd o riden för 10.000 - 15.000 el biliger!
Jag gert 7.000 för Amigo, he drives, neck reins, work´s cows, learning to rope.

A HORSE IS A HORSE! AND HE´S ONLY WORTH DOG FOOD 1500SK IF IT CAIN´T WORK.
IF YOU WANT A PET, GET A DOG, IT´S CHEAPER.
Az

Lessen men jag förstår faktist inte vad du menar med detta inlägg.

//Waern

Jag leasar honom som avelshingst,jag har använt honom i min egen avel och ambitionen var att även rida in honom.

Av olika anledningar har inte den orken funnits, nu är han till salu och jag tycker mycket om just den här hästen och därav kommer tanken på att KANSKE köpa honom.

Är nu på bättringsvägen och hoppas att kunna få fart på ridning och övrig träning av mina hästar.

förlåt Wearn, det var inte rikted åt dig!
Mina egen philosofi;
A HORSE IS A HORSE:
där man hålla ett objective ståndpunkt.
Köp o Sälj, valuta för penger,
Eller hur mycket gladjä kan man få av investerad penger utan att hamna på fattiga huset.
Az

Aha ok då förstår jag.

Och du har så rätt så. Din filosofi håller!

//Waern

Det första man bör fråga sig när man håller på med avel är vad har det här djuret att tillföra aveln. Rätt så omgående kommer de flesta fram till faktiskt ingenting. Jag skulle aldrig använda denna hingst som har så få avkommor och dessutom inte heller kan gå på ridprestation. Är du tillräckligt duktig som ryttare för att hästen ska komma till sin rätt? Tycker verkligen inte detta är seriöst om du tänker dig avel.

Hej
OBS att detta är vad JAG TYCKER.;)

Vad är det egentligen du VILL HA?

Vill du ha en avelshingst, då hade jag letat efter en annan. Inom aveln är det viktigt att hingsten uppfyller flera kriterier, MINST EN av dessa fyra, helst ALLA FYRA: conformation, disposition, pedigree, performance.
Conformation:
Nu vet jag inte hur din hingst är byggd, och det finns heller ingen avelsvärdering eller halter värdering gjord av utomstående? Det minsta du kan göra innan du bestämmer dig, är att få ett utlåtande av en KUNNIG exteriörbedömare. Finns flera duktiga i Sverige, och då tänker jag inte inom Western
Disposition:
Du säger att hingsten är trevlig. Då säger jag att det finns många hingstar med både prestation och stam som är jättetrevliga, det räcker inte som enda anledning för att avla på honom.
Pedigree:
Vad tillför hingsten stammässigt? Finns det ingen annan hingst med den stammen, och om du redan har tagit föl efter honom, varför vill du ha fler föl?
Performance:
Han är varken riden ALLS, eller VISAD, Skulle inte använda en hingst som inte var visad/tävlad med tävlingsmeriter.

Men du kanske EGENTLIGEN letar efter en trevlig ridhäst? Då hade jag lagt mina pengar på en trevlig ridhäst istället. Det är INTE LÄTT att rida in och utbilda en hingst, framförallt inte en äldre häst. Då måste du bränna en massa tränarpengar, lägg dom på en trevlig ridhäst direkt...

OBS att jag önskar dig LYCKA TILL oavsett vad du bestämmer dig för, ville bara kasta in lite frågor, så att du blir ännu mer övertygad om att ditt beslut är rätt.

Svar till alla....

Jag undrade INTE OM och i såna fall VARFÖR jag skulle köpa honom, ville bara ha info angående prisbilder, sorry!

Jag tänker inte dra hela historian här, saken är den att jag sett hans avkommor och gillar det hela! Köper jag honom så är det INTE bara för att avla, i såna fall är det för att jag gillar honom.

Avelsmässigt så kommer jag antagligen att ta en annan hingst redan i år då jag söker en annan inriktning.

Så det är enbart prisbilden jag är intresserad av....

Tack för all omtanke men jag anser mig fullt kapabel till att ta beslutet själv angående huruvida jag ska köpa eller inte ;)

OK, det är inte meningen att ifrågasätta ditt beslut, men funderingar kring om han är bra till avel, bidrar väl till din uppfattning om prisbilden?

du har fått svar i tidigare inlägg tycker jag, börja med att bjuda 20 och se vad ägaren säger...

och JA, du som köpare har undersökningsplikt, så att röntga är väl bra.

Svar till alla....

Jag undrade INTE OM och i såna fall VARFÖR jag skulle köpa honom, ville bara ha info angående prisbilder, sorry!

Jag tänker inte dra hela historian här, saken är den att jag sett hans avkommor och gillar det hela! Köper jag honom så är det INTE bara för att avla, i såna fall är det för att jag gillar honom.

Avelsmässigt så kommer jag antagligen att ta en annan hingst redan i år då jag söker en annan inriktning.

Så det är enbart prisbilden jag är intresserad av....

Tack för all omtanke men jag anser mig fullt kapabel till att ta beslutet själv angående huruvida jag ska köpa eller inte ;)

Tycker egentligen att du fått ett svar pga det som talar mot honom lär inte priset vara särskilt högt. Tänk bort det känslomässiga och se det krassa. Vad skulle du kunna få ut tror du om du sålde honom?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka