Rimligt pris på painthingst????

Texaz

Trådstartare
Lite sugen på att köpa min leasinghingst, och fått erbjudande om att tala om vad jag kan tänka mig att ge men vet absolut inte vad som i såna fall är ett rimligt pris????

Han blir 8 år nu, är inte inriden, lämnat fyra avkommor som ser riktigt fina ut, den äldsta blir nu 4 år. Enbart lämnat fläckiga hästar. ´Är e. Hints Impression.

Förslag med motiveringar mottages tacksamt!

Sv: Rimligt pris på painthingst????

En fråga från en som inte vet när det gäller Paint och Quarter.
Kan man avla på vilken hingst som helst? Eller finns det krav på bedömning (exteriör samt prestanda) tävlingsresultat? Har förstått att de ska vara DNA säkrade? Används Blup systemet?
Finns det ett gemensamt system för westernhästar?
Har googlat lite utan resultat.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Varför är han 8 år och i nte ens inriden?
Har han övht något avelsvärde då? Är det enbart till avel?
Och har han endast lämnat 4 avkommor hittills? (Hur många betäckta?)

Han är inköpt enbart för avel av sin ägare, hon har avlat på egna ston. Samtliga har blivit dräktiga såvitt jag vet innan, i år var det ett sto som gicktom, men hon har tidigare haft enorma problem med dräktigheter. Mitt sto vart dräktig på första försöket.
Jag skulle nog helst vilja rida in honom i såna fall, och visa honom med för att få en bra bedömning av honom.
Främst är det dock hans underbara psyke som jag gillar.

En fråga från en som inte vet när det gäller Paint och Quarter.
Kan man avla på vilken hingst som helst? Eller finns det krav på bedömning (exteriör samt prestanda) tävlingsresultat? Har förstått att de ska vara DNA säkrade? Används Blup systemet?
Finns det ett gemensamt system för westernhästar?
Har googlat lite utan resultat.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag förstår din förvirring, 'r själv ny inom dessa raser och försöker lära mig. Vad jag förstått så är det ju frivilligt att visa hästen och många väljer att inte göra det.
Själv ser jag det som en kvalitetsgaranti att avla med hästar som är så friska och korrekta som möjligt, oddsen ökas ju då för bra avkommor.
Överlåter dock åt någon med större kunnighet att uttala sig!!!

Länge sedan jag red western, början av -90 talet. I den värden jag lever nu, med islandshästar, som har en sluten stambok är det vissa kriterier som ska vara uppfyllda för att få betäckningslicens. Om de inte bl.a. har högt bedömda föräldrar och därmed högt Blup så är det bedömning på en 10 gradig skala som gäller.

För att erhålla godkännande med betäckningstillstånd skall hingst uppnå en totalpoäng på lägst 7.75 samt från och med 5 års ålder vara fri från spatt, veterinärt godkänd och DNA-testad mot fader och moder.

Bara för att nämna en bråkdel av vad som gäller :cool:
Det hela finns här bara för att visa omfattningen ;)

Rolle
IpL

Jodå, han är fritestad!!!

Good!
Nu är det frågan vad ska du har han till?
Du vill vet ett rimlig pris Tex på en 8 år Oinriden Hingst och en tvyksom avels marknad.
Du kom ihåg jag sa en gång "pris vardering är ett reletiv begrepp"
För en är hästen inte värt nonting
För en annan hur mycket som helst.
Bara du kan avgöra ett värdet.
Az

Länge sedan jag red western, början av -90 talet. I den värden jag lever nu, med islandshästar, som har en sluten stambok är det vissa kriterier som ska vara uppfyllda för att få betäckningslicens. Om de inte bl.a. har högt bedömda föräldrar och därmed högt Blup så är det bedömning på en 10 gradig skala som gäller.

För att erhålla godkännande med betäckningstillstånd skall hingst uppnå en totalpoäng på lägst 7.75 samt från och med 5 års ålder vara fri från spatt, veterinärt godkänd och DNA-testad mot fader och moder.

Bara för att nämna en bråkdel av vad som gäller :cool:
Det hela finns här bara för att visa omfattningen ;)

Rolle
IpL

Eh, vad prata du om? 7.75 poäng?
Az

The Icelandichorse are judged om A scale of 10.
Ex. Assessment
Horse= Spuni frá Miðsitju

Exterior:
Conformation
Head 7.5
Neck-Withers-Shoulders 8.5
Back and Croup 8
Proportions 8.5
Legs (quality) 8.5
Legs (joints) 8.5
Hooves 8
Mane and Tail 8
Conformation 8.29

Ridden abilities
Tölt 8.5
Trot 7
Pace 8.5
Gallop 8
Spirit 9
General impression 8.5
Walk 7.5
Rideability 8.35
Slow tölt 8

Total 8.33

Did it get any clearer?

Rolle
Icelandic horses on loose housing

Jag försöka hänga med.
Jag tänkt det var samma som primerings poäng upp till 10 och man slå ett total, av 30 -50. godkänd 40 och över exterior, och sen bruks prov 40 el nåt, inte så insätt.
vet att olika föräning vill kör sitt egit räs utanför stats premiring, quarter, paint.
Morgan föräning godkänner ner till 38, typ B klass.
Az

Jag är intresserad av att veta ett marknadsvärde. Har som sagt inget hum själv, ingen som kan komma med ett förslag?

Det bästa är väl att kolla annonser på nätet och ta ställning till hur optimistiska annonsörerna är ;)

Rolle
IpL

Tro mig, jag HAR kollat annonser men inte hittat någon liknanade dvs i samma ålder och utan meriter, dessutom inte någon hingst....

Du kan inte gå via SPHA?

Annars är ju marknadsvärdet ett förväntat pris man kan få på en öppen marknad med rimlig marknadsföring och under rimlig tid.

Vad är du själv villig att betala, någon uppfattning har du väl vad han är värd för dig?

Lycka till!

Rolle
IpL

Hur är han tecknad samt fölen? Kondition på han? Fullt frisk?
Jag skulle ge ca 40 för en sån iom att fölen han lämnat är för unga/omeriterade samt att hingsten i fråga inte har "bevisat" någonting utav avelsvärde (i mina ögon) förutom att han är fri på tester (vilket gör att han stiger i värde). Sen är han inte indiren vilket får priset att stanna på unghästnivå. Skulle vara kul att höra vad andra säger.

Senast ändrad av en moderator:

jag ar varre an du.. ;)

Tex: jag hade -inte- gett mer an 20-25 for honom. Dels med tanke pa att han ar helt oprovad under ryttare, dels med tanke pa aldern och hur "roligt" det ibland kan bli nar man rider in aldre hastar. Sen ar det en "hard marknad" att sla sig in pa, det finns meriterade hingstar dit, misstanker jag, stoagarna hellre soker sig.. men det beror val iofs pa vad De vill ha.. och var du lagger spranget pa. Men iaf, stammen ar inte allt nar man kikar pa hingst, helst ska de ju visa att de haller, kan ridas, kan nyttjas osv... ah ja, du fattar vad jag menar :)

Ja och huvudgrejen är nog egentligen inte att avla utanför min egen verksamhet utan jag ser främst en trevlig individ som jag skulle vilja jobba vidare med.
Håller ju precis på att försöka lära mig om de amerikanska raserna och hur aveln ser ut så att försöka slå sig in på marknaden just nu är nog knappast någon bra idé för MIG.

Så jag köper honom i såna främst för att jag gillar honom och för att rida. Avel på egna ston och ev någon annans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka