Rimligt pris för mockning?

engill

Trådstartare
Hej,
Vad tycker ni är ett rimligt pris för att mocka en box (2-3 ggr/vecka)?
Det rör sig om en D-ponny som är väldigt lättmockad och snäll att hålla på med.
Är jag snål om jag tänker 25-30 kr/gång?
 
Hej,
Vad tycker ni är ett rimligt pris för att mocka en box (2-3 ggr/vecka)?
Det rör sig om en D-ponny som är väldigt lättmockad och snäll att hålla på med.
Är jag snål om jag tänker 25-30 kr/gång?
30 tycker jag inte är toksnålt, tror dom tagit runt 50 kr för mockning o påsar i stall jag stått i men då vitt.
 
Det beror på. Har den som mockar boxen någon annan anledning att vara i stallet de dagarna? Den som mockar ska ju åtminstone gå +- 0 på arrangemanget, antingen i pengar eller om ni gör saker åt varandra typ.
 
Hej,
Vad tycker ni är ett rimligt pris för att mocka en box (2-3 ggr/vecka)?
Det rör sig om en D-ponny som är väldigt lättmockad och snäll att hålla på med.
Är jag snål om jag tänker 25-30 kr/gång?
Det beror helt på sammanhanget. Det är toksnålt om någon ska ta sig till boxen, mocka enbart den, göra det petnoggrant, hästen är en riktig skitgris som trampar runt allt och sedan gå 100 m till gödselstacken och dessutom strö upp boxen.

Det är okej om man ändå mockasr och tar boxen som en av flera. gödselstacken är nära och man exempelvis har bädd och enbart mockar ut skitar från en höst som står på bädd och kanske lite till och jämnar till bädden. Och gödselstacken är precis intill.
 
Det är nog vad jag skulle betala för att någon skulle mocka hos min ponny (30 kr), men så är han extremt renlig. En skitgris a la tornado tycker jag 50 kr är rimligt för.

Annars ett byte. Du mockar åt min på tex måndag så mockar jag åt din på tisdag? Eller någon annan tjänst ni kan byta med varandra?

Tog faktiskt kort på min ponnys skitiga box i söndags (bara hängt in hönätet). Jag tycker att 30 kr är lättförtjänt att mocka hos honom. Hos en annan är det underbetalt.
AQFAAAACSkZodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1Njg1NTU3NzA5M181NmQ1ZGEyMWRkZjJiMzFlOGVmZjdiYTMuanBn
 
Jag tar 30:- för att mocka åt min inackordering. Det är i många fall billigare än att personen i fråga ska åka bil till stallet enkom för att mocka. Själv har jag tröttnat på att sponsra folks hästägande så det är bättre att ta betalt. Men åt en gris skulle jag nog vilja ha 50:- för att mocka.
 
Jag tog 50 kr per gång när jag mockade, fixade påsar och burkar åt en av privathästarna på ridskolan för ett antal år sedan. Då jobbade jag på ridskolan => var ändå där. Tyckte det kändes rimligt.
 
Jag hade kunnat betala 100:-/gång för att någon ska mocka min hästs box och då hade jag snällt frågat om fylla vatten i hinken samt lägga upp kraftfoder (en skvätt kraftfoder samt 1 mineralkicks/spann) kunde ingå. Min häst är *verkligen* inte rolig att mocka åt. Hon har nog party med grannarna inne hos sig varje natt. :D
Men jag är en sådan som hellre betalar för mycket så att den som hjälper mig tycker det är värt det. Jag har faktiskt betalat 50:-/gång för att någon ska gå ut i hagen och lägga på regntäcke. :o Konstigt egentligen. Själv hjälper jag mer än gärna till och har aldrig någonsin tagit betalt även om jag åkt extra för att göra just det. Jag vill dock inte att min häst ska ligga någon till last.
 
Tack snälla för alla svar! :) Hästen i fråga är som sagt väldigt lättmockad, det kommer aldrig behöva fyllas på strö, inte heller vatten och gödselstacken ligger precis bakom stallet och personen som ska mocka kommer ju såklart inte åka dit bara för att mocka åt min häst. Visst kan vi byta med någon annan i stallet men då kanske den personen får förhinder en dag och det kan vara svårt att ha fasta dagar så då betalar jag hellre någon för att ha det så smidigt som möjligt :)
 
Jag och min stallkompis mockar åt varandra ibland, gratis, men då är det ju ett givande och tagande. Hon mockar åt mig, antingen för att jag har bett henne eller för att vara snäll, och tvärtom. Båda hästarna är ungefär lika renliga, med samma lättmockade strö.

Men skulle jag ta betalt eller göra det åt någon som inte hjälper tillbaka kan jag tycka att 30-50 kronor/gång är rimligt. Personligen tycker jag det är tråkigare att packa hö än att mocka så jag hade tagit mer om det ska ingå, men det är jag det.
 
Jag tar 50 för mockning oavsett renlighet, men då ingår all skötsel runt om också om jag är där passande tid. Såsom borsta, fixa ev lucern osv.
 
Jag tar 50 för mockning oavsett renlighet, men då ingår all skötsel runt om också om jag är där passande tid. Såsom borsta, fixa ev lucern osv.

Hur var det, undrar om det inte fans de som tillämpade ackordsprislista i något travstall. Vill minnas att allt var-dags-sysslor var baserade på 35 min per häst och dygn. Var nog tjugo år sen jag hörde detta av en som sökte arbetare. Minns inte vad som ingick i det då, men lönen var baserad på det.
 
Jag tar 50 för mockning oavsett renlighet, men då ingår all skötsel runt om också om jag är där passande tid. Såsom borsta, fixa ev lucern osv.
Min kompis betalade (i stallet hos stod innan) 50kr för att en tjej skulle mocka åt henne. Är nog runt vad jag också skulle betala! Ska jag starta bilen och åka blir det ju troligen dyrare än 50kr...
 
Mockning av Box, byta vatten, två kraffthinkar, 4 höpåsar och ett hönät samt visitering av häst inkl kratsning av hovar, 100:-.
 
När jag bad om hjälp av en annan inackordering i stallet betalade jag 75kr per gång. Då mockade hon, fyllde på 3 säckar Hö, fyllde på vatten i Box och hage och blandade mat.
Sedan tittade hon till ponnyn samtidigt som hon fyllde på vatten i hagen.
Skulle hon kört ut till stallet bara för att sköta min häst hade hon fått 50kr till per gång men nu skulle hon ju ändå till sin egen häst.
 
100 kr om man önskar mockning med kort varsel, då är det full skötsel med packning av höpåsar, kraftfoder och visitering som ingår. Hänt några gånger att ingen kommer och sköter om hästen och då har vi fixat allt sent på kvällen och sedan lagt till det på fakturan.
Om det är regelbunden mockning bestämda dagar så 50 kr per dag. Vitt.
 
Tycker 30 kr låter som otroligt lite? 100 kr/gång tycker jag känns mer rimligt? Om man betalar vitt och sådär så blir det inte många kronor kvar av det heller..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 594
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp