Rimligt med samma hyra året runt?

Sv: Rimligt med samma hyra året runt?

Har också insett att jag till nästa hyresgäst måste skriva om kontraktet. Vi har samma kallhyra (tjänster inräknade), foder betalas utanför. Vi arrenderar bete, men tar inte betalt för det under sommaren, eftersom vi ändå har det till våra egna. Där finns gräs så det räcker! Men i år har en inackordering valt att inte ha sin häst ute på nätterna, och det ingår ju in- o utsläpp, så det får vi vackert sköta detta. Och den kan ju inte stå inne ensam, så då har även den andra inne sin på nätterna. Men det har jag noterat till nästa hyresgäst, eller möjligen när kontraktet "omförhandlas";)

Jag vet flera som tar samma pris året runt.

Kompisen har olika alternativ för sina inackorderingar.
ha hästen på stall, samma kostnad som på vintern,
ha den på bete kallhyra 500 + bete 500 i månaden (gräs är inte gratis)
ägaren har den på bete nån annanstans kallhyra 500 mån

tycker jag låter rimligt.

Jag hade definitvt passat på att se över kontrakten nu inför hösten! De som inte gillar läget och vill flytta har säkert lättare att göra det till hösten.

Är intresserad av att höra från både stallägare och inackorderingar hur ni tänker kring prissättning för era stall. Är det verkligen rimligt att ta samma hyra året runt?

Det beror ju helt på hur hög hyran är. Jag har stått i flera stall där det är samma hyra året om. Fördelarna är att både jag och ägaren alltid vet vilken hyra det är; ingen behöver "tänka till" om att "ja,just det nu är det maj och hyran höjs". Dessutom så kan ju betet räcka olika länge och kanske bli klart olika tidigt. Då är ju frågan: ska man ändå betala tex sommarhyra fastän hästen bara betar halva månaden?

Jag tycker det är smidigt att betala samma summa året om. Ägaren får ju se till att administrera pengarna så att överskottet på sommaren sparas till höinköp på vintern.

Då tycker jag att den hyresgästen ska sköta in- och utsläppet alt. ge extra betalt för den tjänsten!

Jag kan ju tycka att om du redan i ett inledningsskede känner dig tveksam/ifrågasätter den hyran som din ev hyresvärd har satt så ska du kanske söka dig till ett annat stall?

Jag hyr ut enl samma princip; samma hyra året om eftersom jag har räknat på totalkostnaden över året och delat den på 12, för min bekvämlighets skull och även för att hyrestagaren ska få en jämn kostnad året om. Jag har skrivit ut detta tydligt och klart i mina kontrakt och om någon ifrågasätter detta eller känner tveksamhet redan innan inflyttning så brukar jag tacka nej till de hyresgästerna.

Fast de är så gulliga ändå, sköter våra hästar om vi åker på semester och så, men kanske till nästa hyresgäst..

Självklart behöver du som stallägare inte ta hänsyn till inackorderingarnas ekonomi. Det är ju upp till var och en ;)

Ska inte flytta till stallet ifråga, är bara intresserad av att höra vad ni tycker.

Jag tar samma hyra året runt.Dom har tillgång till lika mycket saker året runt förutom en vecka på sommaren när stallet städas..

Ja har man tillgång till boxen tycker jag absolut att det är rätt att man betalar hyran hela tiden.

Ja det är väl ok om dom räknat ut allt på årsbasis. Även om jag tycker att det skulle vara krångligt med foder och spån t.ex. eftersom det kan ändras under året.

Själv har jag samma kallhyra året runt som är räknat då på årsbasis. Från 1 Juli till Aug. ska stallet vara tomt för underhåll men skulle det vara någon/några som inte har bete så får dom ju stanna. Men efter det att boxen är skurad så får dom t.ex. måla själva när det passar med hästens in och uttag. Tillhandahåller inte några tjänster under denna tid som fodring och uttag, ingår inte heller i kallhyran normalt. Grovfoder får man då även fixa själv eftersom vi har stora ensilagebalar. Vi kör då endast in spån.

Kicki :)

Utan tvekan och verkligen rimligt!
Bara för att hästarna går ut på bete så försvinner inte stallet.
Och det är ju knappast gratis att ha hästar på bete.
Som jag ser det så kan det gå till på två sätt:

1. Man räknar ut vad man behöver få in på ett helt år och delar sedan upp det på alla 12 månader.
Då får alla parter en jämn utgift/inkomst.
Detta betyder såklart att man får betala lika mkt oavsett om hästen går på bete eller står inne.

2. Man gör precis som ovan men lägger över lite av priset på de månader som hästarna står inne.
På så sätt så kan man erbjuda en lägre hyra sommartid.

Jag tycker inte att det är något konstigt alls med samma hyra året om. Så har jag alltid haft det när jag haft mina inhyrda. På sista stället gjorde jag iofs en deal med ägaren att bara betala halva hyran på sommaren, men detta pga att jag körde iväg mina på bete över sommaren, och de hyrde ut boxen till en annan som hade sin sommarstuga i närheten (och självklart ville ta med sig sin häst). Jag betalade för att ha boxen reserverad till hösten igen, och var tvungen att säga till 2 veckor innan jag tog tillbaka hästen till stallet igen.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 791
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar