Rimligt med samma hyra året runt?

Emelei

Trådstartare
Fick just höra om ett stall där ägaren tar samma hyra året runt, oavsett betes- eller stallperiod.

Är intresserad av att höra från både stallägare och inackorderingar hur ni tänker kring prissättning för era stall. Är det verkligen rimligt att ta samma hyra året runt?

I det här stallet motiveras hyran med "vi höjer inte hyran vintertid"...
Under stallperioden ingår box, hage, en torv i veckan,10,6 kg hö, 2 kg havre, 0,5 kg betfor, in o utsläpp + lunchfodring varje vardag och ridhus. Under betesperioden ingår endast betet, vill man ha något extra får man köpa till det.

/Em

Sv: Rimligt med samma hyra året runt?

Jag tycker att det låter rimligt, det är ju trots allt upp till stallägaren att bestämma, många höjer ju inte på vintern. Utan man betalar lite lägre året runt.

Jag tycker det är rimligt med åtminstone samma kallhyra året runt.

Vi tar tex betalt för strö, grovfoder, kraftfoder osv. På sommaren blir det ju i praktiken billigare för hästägaren eftersom strö och grovfoder inte behövs på betet. De som vill fodra med kraftfoder betalar givetvis för det.

Jag har insett att vi snarare förlorar på att göra så här. Vi får ju inget betalt för betet som hästarna äter upp.

men oavsett vilket så är det enklast att hålla samma pris året om. Även om kostnaderna varierar så kan man ta det man vill ha per år och dela med 12 för att få en månadshyra. Om sedan vissa månader kostar mer eller mindre är ointressant då.

Personligen anser jag att en inackordering ska ha två kostnads andelar, dels kallhyran som är lika stor årets alla 12 månader. Sen förbruknings kostnaden, då anser jag för min del att var och en får bära sin egen förbrukade kostnad under den period som det sker.
Jag tycker däremot att det skulle vara ok med ett visst påslag på kallhyran under sommaren, för te x översyn av hästarna dagligen samt visitering. Det kan jag se som en tjänst under sommaren, och behöver inte alls ingå i kallhyran.

Fast här borde ju kallhyran täcka den kostnaden.
Jo så kan man kanske räkna. Jag anser dock inte att foder skall ingå i en kallhyra. Men det är ju en definitionsfråga.

Jag bryr mig inte så jättemycket dock. Det intressanta är vad vi får in totalt på ett år, inte en enskild månad.

Vi skulle dock kunna tänka oss någon eller några få ytterliggare hästar bara över sommaren. Då blir det viktigare att priset blir rätt även för en enskild månad.

Personligen anser jag att en inackordering ska ha två kostnads andelar, dels kallhyran som är lika stor årets alla 12 månader. Sen förbruknings kostnaden, då anser jag för min del att var och en får bära sin egen förbrukade kostnad under den period som det sker.
Jag tycker däremot att det skulle vara ok med ett visst påslag på kallhyran under sommaren, för te x översyn av hästarna dagligen samt visitering. Det kan jag se som en tjänst under sommaren, och behöver inte alls ingå i kallhyran.

Håller med, de stall jag har stått i har man betalat kallhyra + bete (i beteshyran har tillsyn ingått).

Kallhyran anser jag ska täcka underhåll av stallet samt kostnader som el och vatten. Dessa kostnader kommer man ju aldrig ifrån och det känns ju självklart att slå ut dessa över året.
Vissa anser att kallhyran även omfattar den skötsel som hänger ihop med själva boxen dvs. även fodringar och in/utsläpp.

Men under betet bör ju kostnader för inköp av foder sjunka ganska rejält? Är det fortfarande rimligt att ta betalt för de tjänster man får under stallperioden men som inte ingår under betesperioden?

Men under betet bör ju kostnader för inköp av foder sjunka ganska rejält? Är det fortfarande rimligt att ta betalt för de tjänster man får under stallperioden men som inte ingår under betesperioden?
Man kan ju slå ut även dessa kostnader över året.

Sen är det inte säkert att foderkostnaden är så låg på sommaren. Vi har tex bete på åkermark och markpriserna är säkert över 300 000 kr/ha. Bara räntan ger en kostnad på 12 000 kr/ha. Så det är dyra grässtrå som hästarna äter upp ;)

Så det är ju fel att säga att fodret är gratis under betesperioden.

Nä självklart är ju betet inte gratis. Men kan man inte ta en beteshyra som täcker de kostnaderna? Alltså under stallperioden kallhyra + foder och service och under betesperioden kallhyra + bete (och ev tillsyn)?

Får du inte använda boxen om du vill under betesperioden? I så fall tycker jag inte det är rimligt. Hyran betalar man ju för att ha tillgång till boxen enligt mig. Om man åker på semester betalas ju lägenhetshyran ändå, men man har ju full rätt att använda lägenheten om/när man vill.
Jag tycker det ska vara samma sak med en stallplats.

Nä självklart är ju betet inte gratis. Men kan man inte ta en beteshyra som täcker de kostnaderna? Alltså under stallperioden kallhyra + foder och service och under betesperioden kallhyra + bete (och ev tillsyn)?

Jo men det är lite upp till stallägaren hur man gör. Sen tycker jag det är rätt viktigt att ha ett enkelt system som alla förstår.

men är det viktigt för dig att varje månad skall vara så rätt som möjligt? Är det inte bättre med en jämnt pris över året?

Får du inte använda boxen om du vill under betesperioden? I så fall tycker jag inte det är rimligt. Hyran betalar man ju för att ha tillgång till boxen enligt mig. Om man åker på semester betalas ju lägenhetshyran ändå, men man har ju full rätt att använda lägenheten om/när man vill.
Jag tycker det ska vara samma sak med en stallplats.

På stallet i fråga har inackorderingarna tillgång till boxen men som sagt foder och ev in/ut får man ordna själv.

Jag anser att det är högst rimligt. Det är ju ett val man som hästägare gör, köper hela konceptet med stallplatsen.

De dyraste månaderna jag har haft har varit de stall där jag bara betalt kallhyra och sedan foder utöver det. Varför? Helt enkelt för att betesplatsen (inte samma ställe) har kostat mer/månad än jag betalt i foder om hästen stått hemma. Så i stället för kallhyra 700 kr + foder 400 kr har jag fått betala kallhyra 700 kr + bete 700 kr.

Det kostar ju med betet också. Det ska hållas med vatten, skötas vall, tillsyn av hästar etc.

Det är första gången jag hör talas om att man tar samma hyra året runt, det är därför jag kollar vad ni tycker ;)

Jag skulle kunna tänka mig att betala samma hyra året runt om jag hade ett heltidsjobb. Som min ekonomiska situation ser ut just nu (pluggar) är sommaren ett bra tillfälle att kunna spara in lite på kostnaderna. Förutsatt att jag betalar kallhyra/bete.

Men som sagt, tycker det är intressant att höra hur stallägare resonerar kring hyran ;)

Jag tar samma kallhyra året runt i mitt stall.

Hade jag haft att foder och strö ingick hade jag dragit av det sommartid eftersom jag inte har bete att erbjuda istället, förutsatt att ingen använder stallet och därmed foder och strö på sommaren.
Har man bete att erbjuda istället tycker jag att det är "fair" med samma pris åretrunt.

Vi har samma hyra året runt. Vi byter bara hage, tillgång till box med halm som ingår i hyran. Ingen här har bara sommarbete. Jätteskönt att kunna ta in när det är varmt, och ha box om man behöver stalla in för natten.

Det är första gången jag hör talas om att man tar samma hyra året runt, det är därför jag kollar vad ni tycker ;)

Jag skulle kunna tänka mig att betala samma hyra året runt om jag hade ett heltidsjobb. Som min ekonomiska situation ser ut just nu (pluggar) är sommaren ett bra tillfälle att kunna spara in lite på kostnaderna. Förutsatt att jag betalar kallhyra/bete.

Men som sagt, tycker det är intressant att höra hur stallägare resonerar kring hyran ;)

Jo jag förstår hur du tänker. Ta inte illa upp nu men som stallägare så kan jag inte ta hänsyn till din ekonomi eller att du vill spara pengar under sommaren. Sådant är faktiskt ganska irrelevant i sammanhanget.

Jag har insett att vi snarare förlorar på att göra så här. Vi får ju inget betalt för betet som hästarna äter upp.

Ser ju inget hinder att du lägger på en betesavgift på kallhyran. Jag känner till några som även tar ut hagavgift utöver kallhyran och motiverar det med de kostnader som hagunderhållet kräver.

Jag hade en och samma kallhyra året runt, foder fick hyresgästerna själva ordna, likaså beten. Dock hade jag en betalningsfri månad då de inte hade tillgång till stallet alls p.g.a. olika underhållsarbeten.

I mitt förra stall var det samma året runt, men då tänker jag inte så mkt på det eftersom det lixom inte ingick ngt extra, var bara kallhyra och boxen fick vi ju utnytja hur mkt vi ville under sommaren.

I mitt nya stall så är det halva kallhyran under juni till augusti om jag inte missminner mig. Om man inte har hästen uppstallad utan det går på bete så betalar men ingenting iomed att det inte finns ngt bete som tillhör stallet. Manegen och allt sånt får ju utnytjas som vanligt.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 791
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar