Rimlig tid att pendla till jobbet?

prinsessfeminist

Trådstartare
Hur långt pendlar ni? Vilken tid är rimlig att lägga på pendlandet? Hur är det att bo på landet och jobba i staden?

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter då livet i stan just nu känns ganska tomt. Jag saknar att ha häst och natur i närheten, samtidigt som jag inser att livet kunde lika gärna vara åt andra hållet - att man pendlade till stallet och påfyllning på det viset.

Idag har jag en halvtimme till jobbet om jag åker kollektivt. Mellan 7 min och 40 min i bil beroende på tidpunkt och trafik. Det går att cykla dessutom.

Hur resonerar ni när ni väljer bostadsort i relation till bekvämlighet?

Oj vad många frågor, men jag tänker att på buke (om någonstans!) borde man få svar på ur man får ihop ett liv med djur och natur - samtidigt som alla vet att det krävs jobb och inkomst för våra dyra vanor/hobbies. ;)

Jag har 10 mil enkel väg till jobbet, alltså 2 timmars pendling med bil dagligen. Det funkar, för att jag verkligen kan ladda batterierna när jag kommer hem, men det är otroligt trist att lägga 10 timmar/vecka på att köra bil.

Så nu byter jag jobb, men hade jag kunnat jobba hemifrån någon dag i veckan hade jag absolut kunnat tänka mig att fortsätta pendla.

Jag bor och jobbar i samma kommun men har ändå 20-25 min med bil till jobbet. Bor här i byn eftersom sambon vill bo här, huset var billigt, ridvägarna fina och det fanns byggnader och mark att göra lösdrift av. Jag resonerade inte så mycket om flytten mer än att jag tänkte att det ju går att flytta härifrån om man vill. Huset är nog inte så lättsålt men å andra sidan är ju lånet bara på några hundratusen och inte miljoner som på andra ställen.

I ditt ställe skulle jag nog fundera på vad jag mest vill ha (allt lär ju inte gå att få), häst, hus, närhet till natur, eget stall, nära till stan eller vad det nu kan vara.

Hur långt pendlar ni? Vilken tid är rimlig att lägga på pendlandet? Hur är det att bo på landet och jobba i staden?
40 minuter enkel resa.
Sedan så blir det jobbigt.
Det tar inte längre tid att pendla från landet in till stan än det tar att ta sig runt i stan.
När jag jobbade i Kista så hade kortare tid från mitt ute i skogen än vad många som bodde i Stan hade.
Det jobbiga med att bo på landet är avståndet till affärer och service.

Jag har 10 mil enkel väg till jobbet, alltså 2 timmars pendling med bil dagligen. Det funkar, för att jag verkligen kan ladda batterierna när jag kommer hem, men det är otroligt trist att lägga 10 timmar/vecka på att köra bil.

Så nu byter jag jobb, men hade jag kunnat jobba hemifrån någon dag i veckan hade jag absolut kunnat tänka mig att fortsätta pendla.

Tack!

Jag skulle nog med mitt nuvarande jobb kunna lösa det så att jag jobbade hemifrån en dag i veckan. Det skulle absolut kunna vara ett plus, för då innebär pendlandet fyra dagar och inte fem. Att jag inte tänkte på det alternativet själv. ;)

Jag har dryga timmen till jobbet i dagens läge och det är Max för mig. Längre tid pallar jag inte. Men jag vill inte bo för nära jobbet heller. Tycker det är ganska skönt att sitta på någon buss 15-30 min och varva upp/ner. Vad som är viktigare än tid dock är antalet byten, ju färre byten desto längre orkar man pendla. Jag har hellre pendeltid till jobbet än att bo långt från stallet från den tiden jag hade häst. I stallet är jag ju 365 dagar om året i så fall och förhoppningsvis inte lika många på jobbet.

Jag bor och jobbar i samma kommun men har ändå 20-25 min med bil till jobbet. Bor här i byn eftersom sambon vill bo här, huset var billigt, ridvägarna fina och det fanns byggnader och mark att göra lösdrift av. Jag resonerade inte så mycket om flytten mer än att jag tänkte att det ju går att flytta härifrån om man vill. Huset är nog inte så lättsålt men å andra sidan är ju lånet bara på några hundratusen och inte miljoner som på andra ställen.

I ditt ställe skulle jag nog fundera på vad jag mest vill ha (allt lär ju inte gå att få), häst, hus, närhet till natur, eget stall, nära till stan eller vad det nu kan vara.

I den kommun där jag jobbar finns knappt möjlighet att köpa hus, om man inte belånar sig så högt att alla andra (kostsamma) intressen får stryka på foten.

Jag skall fundera på vad jag önskar mest och börja i den änden, för jag inser ju att allt jag vill ha inte är möjligt.

Samtidigt är jag rädd för att jag skulle längta tillbaka tillbaka till staden och all den bekvämlighet som det innebär... ahh... jobbigt! :crazy:

40 minuter enkel resa.
Sedan så blir det jobbigt.
Det tar inte längre tid att pendla från landet in till stan än det tar att ta sig runt i stan.
När jag jobbade i Kista så hade kortare tid från mitt ute i skogen än vad många som bodde i Stan hade.
Det jobbiga med att bo på landet är avståndet till affärer och service.

Det låter rimligt. Nu tar det mig ca 30 min, som sagt - och jag hade absolut fixat 40-45 istället. Är det mer så får man nästan tänka att man skall kunna jobba lite på tåget/bussen så att tiden utnyttjas bättre.

Det är bara det att det fortfarande är relativt dyrt att bo 40 min från stan och sedan tillkommer ju bil- och bensinkostnader.

Prisvärt.
När jag kan välja.
Nu så har jag inget val av olika orsaker och får göra det bästa av situationen.
Men prisvärt är det i alla fall något alldeles oerhört.

Det där med prisvärt har jag tänkt en del på, samtidigt som man också får fundera på om huset är säljbart. Det är en stor affär och det känns som om det är viktigt att också hålla huvudet kallt så att man inte hamnar i ett läge där man inte kan sälja bostaden om man av någon anledning måste.

Jag har dryga timmen till jobbet i dagens läge och det är Max för mig. Längre tid pallar jag inte. Men jag vill inte bo för nära jobbet heller. Tycker det är ganska skönt att sitta på någon buss 15-30 min och varva upp/ner. Vad som är viktigare än tid dock är antalet byten, ju färre byten desto längre orkar man pendla. Jag har hellre pendeltid till jobbet än att bo långt från stallet från den tiden jag hade häst. I stallet är jag ju 365 dagar om året i så fall och förhoppningsvis inte lika många på jobbet.

Det där med tiden/dagarna i stallet är väl värt att fundera på.
Jag tror också att ett ordentligt miljöombyte mellan jobb och hem kan vara bra. Hittills har jag allltid arbetat ganska nära där jag bor och då blir jobb/fritid/hem mer av "ett" än om man byter miljö.

Av flera anledningar känner jag ett behov av att dela upp livet lite mer, och du har helt klart en poäng.

5 min med cykel precis lagom. Och skulle jag inte vilja lägg mer tid på att ta mig till jobbet. Kanske får prioritera om den dagen men ev måste byta jobb. Och jag bor visserligen i en rätt lite stad där jag har när till skogen också.
Och det är väl upp till var och en hur mycket man vill lägg på att komma till jobbet.

Jag bor på landet (gård med mark eget stall/ladugård etc).
Hemifrån och till tågstationen är det bara 10 min cykelväg (ca fem min med bil), därefter knappt 25 med tåget till en större stad. Från tågstationen till jobbet har jag ca 5 min promenad.

Total restid för mig blir ca 45 min vilket är samma som om jag skulle åkt bil hela vägen. Bilpendling är dock inte ett alternativ för min del. På tåget kan jag utnyttja tiden och för min del är kollektivtrafiken väldigt billig.

Jag har som målsättning att jobba hemifrån en dag i veckan, men hittills i höst har det varit svårt att få det att fungera.

Jag har också 10 mil enkel väg till jobbet (och en kilometer).
För mig tar det drygt en timme, dels är nästan halva vägen 70-väg och krokig som satan och dels tycker jag om att kunna ta det lugnt.

Emellanåt är det vansinnigt drygt eftersom jag ju även sitter bakom ratten hela dagen på jobbet. För att minska lite på tiden så tar jag tåget halva vägen när jag kan. Vilket inte är så ofta.

Sedan har jag valt arbetstider så att jag slipper all form av rusningstrafik. Det är jag och rådjuren typ. Och någon enstaka som dock tycks vara på väg hemåt.

Jag jobbar även längre dagar när jag väl är på jobbet så att det blir färre dagar.

Det finns inte så många alternativ när man bor där vi gör. Att det är billigare att bo här äts ju upp av drivmedelskostnaderna MEN vi skulle inte kunna ha fyra ponnyer i stan.

Jag bor på landet (gård med mark eget stall/ladugård etc).
Hemifrån och till tågstationen är det bara 10 min cykelväg (ca fem min med bil), därefter knappt 25 med tåget till en större stad. Från tågstationen till jobbet har jag ca 5 min promenad.

Total restid för mig blir ca 45 min vilket är samma som om jag skulle åkt bil hela vägen. Bilpendling är dock inte ett alternativ för min del. På tåget kan jag utnyttja tiden och för min del är kollektivtrafiken väldigt billig.

Jag har som målsättning att jobba hemifrån en dag i veckan, men hittills i höst har det varit svårt att få det att fungera.

Det är ungefär så jag skulle vilja ha det! :)

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter då livet i stan just nu känns ganska tomt. Jag saknar att ha häst och natur i närheten, samtidigt som jag inser att livet kunde lika gärna vara åt andra hållet - att man pendlade till stallet och påfyllning på det viset.

Idag har jag en halvtimme till jobbet om jag åker kollektivt. Mellan 7 min och 40 min i bil beroende på tidpunkt och trafik. Det går att cykla dessutom.

Hur resonerar ni när ni väljer bostadsort i relation till bekvämlighet?

Oj vad många frågor, men jag tänker att på buke (om någonstans!) borde man få svar på ur man får ihop ett liv med djur och natur - samtidigt som alla vet att det krävs jobb och inkomst för våra dyra vanor/hobbies. ;)
20-25 min till jobbet har jag. Med bil. 2,5mil.

Senast ändrad:
Det är ungefär så jag skulle vilja ha det! :)

Ja, jag trivs jättebra. I anslutning till tågstationen finns mataffär och lite annan service (blommor, frisör, träning).

Innan jag flyttade dit jag bor nu bodde jag i staden jag pendlar till och har hela tiden varit inställd på att valet att bo här medför jobbpendling. För mig överväger fördelarna nackdelarna.

I den kommun där jag jobbar finns knappt möjlighet att köpa hus, om man inte belånar sig så högt att alla andra (kostsamma) intressen får stryka på foten.

Jag skall fundera på vad jag önskar mest och börja i den änden, för jag inser ju att allt jag vill ha inte är möjligt.

Samtidigt är jag rädd för att jag skulle längta tillbaka tillbaka till staden och all den bekvämlighet som det innebär... ahh... jobbigt! :crazy:

Ekonomin är ju också värd att ta med i beräkningen (för de flesta av oss i alla fall). Om man måste köpa hus jättelångt bort och lägga massor med pengar på resor till jobbet är det ju kanske inte värt att bo i huset. Jag skulle vilja säga att man vänjer sig vid en låg servicegrad :p Själv har jag rätt nära till närmsta affär, bara en mil, men den har begränsade öppettider och ligger åt fel håll. Däremot bra på sommaren förstås. I övrigt handlar jag i anslutning till jobbet och kulturutbudet är inte direkt blomstrande även för de som faktiskt bor i stan :cautious::D

Jag har haft som mest en timme och 45 minuter enkelväg till jobbet. Aldrig mer. Enda sättet det hade kunnat fungera vore om jag kunnat jobba hemifrån en dag i veckan eller räkna pendlingen som arbetstid (jobbade gjorde jag under pendlingen oavsett).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb... 2
Svar
24
· Visningar
2 952
Senast: moster
·
Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka