PonnyPappan76
Trådstartare
Hej,
jag har sökt runt lite i forumet här och på nätet för att få en uppfattning om vad som är en rimlig/normal kostnad för en hältutredning. Vi besökte nyligen en veterinär för att göra en hältutredning på dotterns ponny och hade väl räknat med en kostnad på runt 5-6000 kr.
Kort sammanfattat så longerade vi ponnyn, den var rätt tydligt halt i höger fram. Veterinären bedövade först kotleden för att hitta hältan och sedan knäleden, när de bedövade knäleden försvann hältan.
Ponnyn fick "tuppkam" injicerat, totalt var vi hos veterinären ca 2 timmar.
När jag fick fakturan såg den ut så här:
- Direktregleringsavgift 150 kr
- Vaccination 540 kr (har inte med hältutredningen att göra)
- Injektion i led 2 st a 465 kr 930 kr
- Celeston 295 kr
- HY-50 1125 kr
- Arvode veterinär 3 st a 760kr 2280 kr
- Carbocain 116 kr
- Hältutredning 3050 kr
- Klinikbesök 580 kr
Totalt 9036 kr.
Jag reagerade främst på arvodet och "injektion i led" som jag trodde kanske skulle ingå i hältutredningen.
Är det någon som varit med om något liknande? Eller som har exempel på vad en hältutredning har kostat för er?
jag har sökt runt lite i forumet här och på nätet för att få en uppfattning om vad som är en rimlig/normal kostnad för en hältutredning. Vi besökte nyligen en veterinär för att göra en hältutredning på dotterns ponny och hade väl räknat med en kostnad på runt 5-6000 kr.
Kort sammanfattat så longerade vi ponnyn, den var rätt tydligt halt i höger fram. Veterinären bedövade först kotleden för att hitta hältan och sedan knäleden, när de bedövade knäleden försvann hältan.
Ponnyn fick "tuppkam" injicerat, totalt var vi hos veterinären ca 2 timmar.
När jag fick fakturan såg den ut så här:
- Direktregleringsavgift 150 kr
- Vaccination 540 kr (har inte med hältutredningen att göra)
- Injektion i led 2 st a 465 kr 930 kr
- Celeston 295 kr
- HY-50 1125 kr
- Arvode veterinär 3 st a 760kr 2280 kr
- Carbocain 116 kr
- Hältutredning 3050 kr
- Klinikbesök 580 kr
Totalt 9036 kr.
Jag reagerade främst på arvodet och "injektion i led" som jag trodde kanske skulle ingå i hältutredningen.
Är det någon som varit med om något liknande? Eller som har exempel på vad en hältutredning har kostat för er?