Rimlig köpkostnad/ hobbyhäst

Låter som en fjording! Och det kan du nog få för det priset.

En fjording idag ligger högt i pris. Jag köpte min 2,5-åring, dock godkänd men endast inkörd, för 55.000:- Och det är billigt.

En fjordhäst från någon som vet vad de är värda ligger runt 60.000 - 80.000, skulle jag säga. Min före detta medryttare fick sin fantastiska fjordhäst för 65.000 och den var värd mer. Hon själv prutade ner från 75.000 men den kunde ha sålts för närmare 80.

Men, ja, du kan hitta fjordhästar för det priset men de är inte många och sällan kryssar de i alla rutor.

En fjording idag ligger högt i pris. Jag köpte min 2,5-åring, dock godkänd men endast inkörd, för 55.000:- Och det är billigt.

En fjordhäst från någon som vet vad de är värda ligger runt 60.000 - 80.000, skulle jag säga. Min före detta medryttare fick sin fantastiska fjordhäst för 65.000 och den var värd mer. Hon själv prutade ner från 75.000 men den kunde ha sålts för närmare 80.

Men, ja, du kan hitta fjordhästar för det priset men de är inte många och sällan kryssar de i alla rutor.
Fjordingar har det väl varit högt tryck på senaste åren? Särskilt dom som är ”klara”.
Jag upplever att den var rätt länge sen en fjording var en billig ras.

Kom att tänka på denna tråd när jag såg en 20 år gammal d-ponny säljas av verksamhet. Frisk, helt okomplicerad i allt osv. Över 100 000 kr vill de ha...
Och man kan ju undra hur okomplicerad den gamla hästen blir när den får byta miljö. Verksamheter har ju ofta en inrutad tillvaro för sina hästar, privata ägare brukar sällan ha samma typ av struktur.

Har själv köpt häst från verksamhet och det blev en helt annan häst, i detta fall till det bättre.

Och man kan ju undra hur okomplicerad den gamla hästen blir när den får byta miljö. Verksamheter har ju ofta en inrutad tillvaro för sina hästar, privata ägare brukar sällan ha samma typ av struktur.

Har själv köpt häst från verksamhet och det blev en helt annan häst, i detta fall till det bättre.
Ja det är ju alltid en chansning. Men även om den förblir den guldklimp den är så kan man kanske räkna med max 5 aktiva rid/tävlingsår

Är min erfarenhet med! Köpte en mycket fräsch fjordhäst på 21 år från ridlägret jag var på (gick i ridskoleverksamhet övriga året). Lugn, stabil och närmast slö 😆.

Han kom hem, fick lite sommarvila och landa. Sen red jag 45-60 min medelhårt men han var ju van vid att gå i snitt 3 timmar om dagen så gissa om han blev som förbytt!! Typ galen och jag 13 år gammal gjorde inget annat än flög av! Visade sig av en bekant som haft honom på sommaren som barn kunde bekräfta att privat var han en bockkung- jo tack!! Den sävliga hästen blev en helt annan och vad roligt jag hade och lärde mig mycket med honom ❤️. Men som sagt- en helt annan häst!

Ja det är ju alltid en chansning. Men även om den förblir den guldklimp den är så kan man kanske räkna med max 5 aktiva rid/tävlingsår
Kompisen köpte en 30åring från verksamhet. Tror dom hade han i nästan 1,5år innan dom fick ta bort honom. Jag anser att dom som sålde borde tagit sitt ansvar och tagit bort honom istället för att sälja. Kompisens dotter som skulle ha ponnyn blev självklart jätteledsen när han togs bort och det tog några år innan hon ville rida igen.

Kompisen köpte en 30åring från verksamhet. Tror dom hade han i nästan 1,5år innan dom fick ta bort honom. Jag anser att dom som sålde borde tagit sitt ansvar och tagit bort honom istället för att sälja. Kompisens dotter som skulle ha ponnyn blev självklart jätteledsen när han togs bort och det tog några år innan hon ville rida igen.
Man måste ta sitt ansvar och alltför ofta lämpar man över det på en annan, så fult gjort!

Jag har ju en från verksamhet och den är lika trygg och rar som i verksamhet. Däremot är hon (förståeligt nog) absolut inte förtjust i att vara ensam eller ridas ut själv.

Men det är verkligen ingen garanti att de är likadana när rutiner ändras, arbetsmängd minskas mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 328
Senast: mamman
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har... 2 3
Svar
40
· Visningar
7 323
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka