rimlig karriärstege för häst..?

moiran

Trådstartare
När, åldersmässigt, anser ni att en riktigt lovande häst som rids av en riktigt duktig ryttare bör debutera CNC** för att det inte ska räknas som ett "misslyckat resutltat"? Vi förutsätter att hästen blivit riden av samma ryttare sedan 4-årsåldern, att den aldrig varit skadad och att träning och tävling i princip avlöpt problemfritt under denna tid. 6 års ålder, så som TR föreskriver som min-ålder?

Sv: rimlig karriärstege för häst..?

jag tycker att den borde debutera ** när den är 6 år, i slutet av säsongen när den har hunnit gå några *.

Om hästen går i breedersfinalen så går den ju ** där som sexåring. De kvalar i * men en del vill även att hästen ska ha gått någon ** innan finalen.
Man får se hur hästen är, tycker man att den är långt fram så startar man, annars sparar man på pållen tills den verkar mogen. :)
Jag anser inte att den måste gå ** som sexåring, det är absolut ingen misslyckande om man väntar. :) Däremot kan det bli det om man forcerar en häst som inte är mogen för det.

Lycka till med din häst! :)

Pooh

Med tanke på att det inte finns så himla många hästar i Sverige som går bra i *** klass kan man ju undra om det är rätt att 6 åringarna skall starta en riktig ** ? Statistiken säger väl snarare då att dom har hunnit gå sönder/blivit utbrända tills dom hinner upp till *** klass, eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Som jag har förstått det så är breedersfinalen för 6 åring dressyr och banhoppning på *nivå och terrängen en förenklad ** terräng, eller är det inte så?
Enligt Piia Pantsu (den enda ft ryttaren jag känner) så är det inte så vanligt att man startar sina 5 och 6 åringar i * resp ** såvida dom inte är extremt talangfulla utan man håller sig till lätt och * klass för resp 5 och 6 åringarna.

det tycker inte jag riktigt hänger ihop :mad: ....det finns hästar som kan gå *** men ryttaren vill/kan inte rida så högt....jag har en sån häst som om gamla matte hade ridit i år hade ridit *** men jag har bara startat deb i år för att jag inte ridit fälttävlan på storhäst innan!! :cool: :p

Men orginalinlägget handlade om en riktigt duktig ryttare och är man en sådan vill man väl rida *** :confused:
Och om du bara har ridit debutant på stor häst så är det väl kanske inte så konstigt att du inte är uppe i *** klass, eller hade du väntat dig det? förstår inte alls vad du menar faktiskt :confused:

Senast ändrad av en moderator:

jag menade att det i sverige kan finnas häster som har kapacitet att gå *** men deras ryttare inte har det....och att om en 6 åring går en ** på hösten och både häst och ryttare är duktiga så tycker inte ja de är för höga krav bara för att det i sverige inte finns så många ekipage som rider ***
sen det andra menade jag att endel riktigt duktiga hästar som går *** säljs och då försviner ett *** ekipage....alltså eftersom den hästen jag har är min första stora kan jag inte rida *** på den även om hästen har tillräckligt stor kapacitet för det!! så jag tror det finns betydligt fler hästar som har *** kvalitet bara att det märks inte för att ryttaren inte har kommit upp till dom klasserna....

Men ryttare som inte har kapacitet för *** klass tror inte jag heller har kapacitet att ta upp en 6 åring i ** klass.
Dom ryttare som är så duktiga att dom rider ** klass på sina 6 åringar (och det är ju ändå inte så många eller hur)? har nog inga problem med att rida *** klass. Det var mest dessa ryttare och hästar jag tänkte på.

Jag har inte sådan koll på hästarna i ft men såvitt jag vet har ingen häst som går bra i *** klass sålts iallafall, ingen av dom jag tänker på när jag tänker på bra *** hästar .
Vilken har du köpt? Du kan gärna PM om du inte vill säga det här.

Men iallafall så går ju redan din häst *** klass och det var ju inte egentligen dessa jag tänkte på i första hand.

ne av dom nya hästarna e de väldigt få......ja tänkte på alla....

de e Skott e: sun of a gun ue: cyrill som Karin Magnusson som vann championatet -02 har ridit *** med mest på Ireland :) ...tyvärr har han haft en skada i år så sessongen blev helt förstörd.... :(

:crazy: Nej den har jag inte hört talas om, va synd med skadan bara. Hoppas du kommer igen nästa år då :)

Och givetvis även att 5 årsfinalen är en lätt klass med försvårad terräng.

fadeya skrev:
Som jag har förstått det så är breedersfinalen för 6 åring dressyr och banhoppning på *nivå och terrängen en förenklad ** terräng, eller är det inte så?
Enligt Piia Pantsu (den enda ft ryttaren jag känner) så är det inte så vanligt att man startar sina 5 och 6 åringar i * resp ** såvida dom inte är extremt talangfulla utan man håller sig till lätt och * klass för resp 5 och 6 åringarna.

Läser man proppen till breedersfinalen så var det för 5-åringarna: CNC* och dressyrprogrammet var CIC*.
För 6-åringarna: CNC** och dressyrprovet var CIC**

Det kan säkert stämma att man inte startar sina 5- och 6-åringar i * resp. ** om de inte är talangfulla. :) Givetvis är det viktigt att läsa av hästen och ta det i den takt den utvecklas.

Ja jag tänker inte säga att du har fel för jag har ingen aning om vilka dressyrprogram som reds men om man läser resultatet för vinnande Kolombia så vann hon en CNC* och för 5 åringarna som tävlade så tävlade dom en 100 klass i Breedersfinalen :confused:

fadeya skrev:
Ja jag tänker inte säga att du har fel för jag har ingen aning om vilka dressyrprogram som reds men om man läser resultatet för vinnande Kolombia så vann hon en CNC* och för 5 åringarna som tävlade så tävlade dom en 100 klass i Breedersfinalen :confused:

Jo, jag har också sett det, och vet inte varför det står så. Antingen tycker de väl att klasserna varit lättare än vad de skulle vara och sänkt ner dem ett snäpp, eller så är det inskrivet fel. :confused:

nä det står fel på resultaten för 6 års breeders. På öved var det en CNC **. Terrängen var exakt samma som den internationella CIC**, det var bara vattenhindret som var ändrat.......

Är 5 åringarna också fel då :confused:

Äsch nej det ligger väl inte riktigt i mitt intresse, men visst är det konstigt att det är fel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 934
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V