Rimlig höjning för ridbana?

@Kiwifrukt och utifrån det, om stallägaren sa att hyran kommer höjas med 3-400 kr . Skulle ni flytta då allihopa ?
Jag tror inte någon kan svara rakt av på den frågan, jag var i situationen att vår utmärkta ridbana försvann. Folk flyttade inte direkt men efter ett tag och löften om en ny och sedan belysning på den nya (alltför liten) och lite annat strul försvann en stor del av de uppstallade.

Jag tror att en höjning i den omfattningen får folk att se sig om efter något annat, hittar de det så kan många försvinna på sikt och dessutom är då hyran uppenbarligen högre än marknadshyran i trakten. Hittar folk inte något alternativ, ja då är hyran fortfarande konkurrensmässig. Få börjar titta sig om efter en ny stallplats för en 100-lapp eller två men 400 är en ganska saftig höjning på många platser.

Man kan också se på hyror på ridbanor/i ridhus, på många håll är 400-1000 kr i månaden en rimlig hyra för ridhus. Mycket beror också på hur bra ridbanan är och hur stor.
 
@Lobelia min fråga var helt förutsättningslös till svarande en fråga .

Jag känner inte att redovisning av x eller y åsikter /förhållanden spelar roll i sammanhanget alls . Det var en förutsättningslös fråga till svarande helt enkelt .
Precis som du reflekterar över är det inte en fråga som har ETT svar ;) sällan allmänt att frågor har det ...

Din egen reflektion och respons att ni hade en ridbana och den försvann förstår jag inte riktigt i sammanhanget .
 
Senast ändrad:
@Lobelia min fråga var helt förutsättningslös till svarande en fråga .

Jag känner inte att redovisning av x eller y åsikter /förhållanden spelar roll i sammanhanget alls . Det var en förutsättningslös fråga till svarande helt enkelt .
Precis som du reflekterar över är det inte en fråga som har ETT svar ;) sällan allmänt att frågor har det ...

Din egen reflektion och respons att ni hade en ridbana och den försvann förstår jag inte riktigt i sammanhanget .
Uppenbarligen tyckte TS att input om hur det funkar på annat håll var av vikt eftersom TS ställde en fråga här .
 
Uppenbarligen tyckte TS att input om hur det funkar på annat håll var av vikt eftersom TS ställde en fråga här .

Jag hade svårt att se hur det var relevant att någon förlorat sin bana i sammanhanget och dina svar bortsett från det tidigare i tråden helt enkelt . Därav kommentar och reflektion i sammanhanget . Varken mer eller mindre .
 
Jag hade svårt att se hur det var relevant att någon förlorat sin bana i sammanhanget och dina svar bortsett från det tidigare i tråden helt enkelt . Därav kommentar och reflektion i sammanhanget . Varken mer eller mindre .
Ja det var ju en mycket relevant kommentar ;), mycket viktig i sammanhanget.
 
@Kiwifrukt och utifrån det, om stallägaren sa att hyran kommer höjas med 3-400 kr . Skulle ni flytta då allihopa ?

Det beror väl helt på? Vi betalar endast kallhyra i nuläget, vilket gör att vår hyra är förhållandevis låg. Om allting annat i stallet känns bra, och det är avsaknaden av ridbana som är "problemet" hade JAG kunnat betala mer än de 200 som nu var uppe på förslag. Jag skulle personligen välkomna en ridbana vid stallet för både den ekonomiska och tidsmässiga vinsten det skulle innebära att slippa anläggningskort och att ta sig dit till det ställe vi rider på nu.

Dock kan jag ju inte svara för de andra i stallet. En tränar exempelvis på två anläggningar och måste därför köpa kort för båda dessa. Hon kanske inte skulle vara lika motiverad av en markant ökad hyra. Eller den personen som aldrig rider på ridbanan. Nu var det ett majoritetsbeslut att lägga fram förslaget till stallägaren, fyra av fem skulle absolut nyttja banan flera gånger i veckan. Men det är ju upp till vederbörande vad hen vill göra med den önskan?

TS efterfrågade vad andra betalar. Jag tyckte mina 200 var högre än många andras som föreslog 100 så jag vet inte riktigt vad i mitt resonemang som fick dig att reagera? Vi har en låg hyra för att INGET INGÅR och vi får göra allt jobb själva. Givetvis är hyran dyrare på ett ställe där man kan köpa till olika tjänster.
 
@Kiwifrukt alltså det var bara en helt förutsättningslös nyfiken fråga ;)
Jag har inte ställt frågan för att jag vill något med den eller "reagerat" på något i ditt inlägg .
Tycker frågan om priser/inte priser osv är intressant både utifrån ett inackorderingsperspektiv och från ett stallägarperspektiv och eftersom jag har en del år på nacken med tillhörande erfarenheter bl.a som tillförordnad stallchef i många år med tillhörande behov av att kunna bedöma marknadsmässig stallhyra utifrån det som finns anläggningsmässigt och ingår och hur det fungerar marknadsmässigt utifrån andra stall i närområdet osv, intresserar jag mig .
 
Senast ändrad:
Knepig fråga, rimligtvis borde det åtminstone återbetala sig på något sätt när man gör investeringar.
Men i min värld är det extremt svårt att få det att löna sig att anlägga en ridbana och ta betalt för vad det faktiskt kostar utan då handlar det nog mer om att få ett egenvärde i det och att göra sig mer attraktiv som hyresvärd än att det är en ekonomisk investering.

Personligen skulle jag tycka att en hyreshöjning på 100kr vore rimligt, max 200kr/mån.
Vi har ingen egen ridbana, men bredvid oss ligger byns ridklubb som har en 40x80 bana med hindermaterial och belysning som är fri att använda året om för 200kr/år, iof måste man vara medlem så säg 450kr/år om man bara är medlem för att få använda ridbanan.
Det är en liten klubb för ryttare med privathästar, dvs ingen ridskola så banan är så gott som alltid tom och fri att använda.
Dessutom är det ju inte direkt några problem att vara flera där när den är så stor.
 
Ett sätt att räkna ut en rimlig månadskostnad är att se hur mycket räntan på ett lån om täcker ridbanans anläggningsavgift skulle bli. Den kostnaen kan man sen dela på antalet hätsar som använder den. Om stallägaren sköter underhållet ska man lägga på en rimlig kostnad för det också. På så vis kan man ju motivera en kostnad. Sen borde folk l ha möjlighet att inte ha ridbana I sitt hyresavtal kan jag tycka I och med att den tillkomit under pågående inackordering.
 
Knepig fråga, rimligtvis borde det åtminstone återbetala sig på något sätt när man gör investeringar.
Men i min värld är det extremt svårt att få det att löna sig att anlägga en ridbana och ta betalt för vad det faktiskt kostar utan då handlar det nog mer om att få ett egenvärde i det och att göra sig mer attraktiv som hyresvärd än att det är en ekonomisk investering.

Personligen skulle jag tycka att en hyreshöjning på 100kr vore rimligt, max 200kr/mån.
Vi har ingen egen ridbana, men bredvid oss ligger byns ridklubb som har en 40x80 bana med hindermaterial och belysning som är fri att använda året om för 200kr/år, iof måste man vara medlem så säg 450kr/år om man bara är medlem för att få använda ridbanan.
Det är en liten klubb för ryttare med privathästar, dvs ingen ridskola så banan är så gott som alltid tom och fri att använda.
Dessutom är det ju inte direkt några problem att vara flera där när den är så stor.

Det håller jag med om. I vårt stall skulle en ridbana vid stallet givetvis inte betala sig för stallägaren om hen enbart får in några hundralappar extra från de fem boxar som finns i stallet, men däremot ökar ju attraktionskraften på boxarna ifall någon skulle flytta. Många blir nog tyvärr lite avskräckta av att det inte finns ridbana vid stallet.

Samtidigt är det ju så pass nära en halvstor privat anläggning (det vill säga ingen ridskola så man slipper ta hänsyn till lektioner från typ tre på eftermiddagarna) att en jättehöjning inte är aktuell.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 910
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 106
Senast: fio
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 247
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp