Rimlig höjning för ridbana?

ElinMy

Trådstartare
Hur mycket skulle ni höja när ny ridbana finns med i priset?
Nu finns ingen ridbana så det som ingår är utsläpp samt täckesbyte, man tar in ca 2 kvällar i veckan och ut var 4e helg. Strö, fri tillgång på hö. Spolspilta, varmvatten och toalett finns i stallet. 1600 vintertid samt 700 sommartid (1 maj till 31 september bete)

Snart är vår nya ridbana klar och jag jättar hur mycket jag kan höja månadshyran?☺
 
Våra grannar betalar 100 kr i månaden för vår nyanlagda ridbana - minutiöst skött och i ambitiöst utförande, bra belysning, sladdas efter varje ridning, hålls i skick året om. För de 100 kronorna får de arbeta båda sina hästar på banan, oavsett om det är mor eller dotter som gör det.
 
De som står hos dig har förmodligen inget jättebehov av ridbana om de nu inte hyr in sig hos grannen så det är tveksamt om de vill betala extra. Jag skulle nog lagt avgiften som frivillig (de som använder den mer än någon enstaka gång) men lagt in den i hyran för framtida hyresgäster. Mer än någon hundralapp är rimligt.
 
Jag är säker på att alla i stallet längtar efter ridbanan. Alla har börjat ibrikta sig på dressyr nämligen. Har hört från en att hon kan betala massor mer i månaden för den. Men jag vill ju vara rimlig. Så ni säger någon hundralapp med i månaden ungefär?☺ Man kanske kan ta den extra summan för de som vill nyttja den...ifall det finns någon kanske som inte vill?
 
Hur mycket skulle ni höja när ny ridbana finns med i priset?
Nu finns ingen ridbana så det som ingår är utsläpp samt täckesbyte, man tar in ca 2 kvällar i veckan och ut var 4e helg. Strö, fri tillgång på hö. Spolspilta, varmvatten och toalett finns i stallet. 1600 vintertid samt 700 sommartid (1 maj till 31 september bete)

Snart är vår nya ridbana klar och jag jättar hur mycket jag kan höja månadshyran?☺
Ärligt tycker jag inte att du kan höja något nämnvärt. Att ha tillgång till ridbana när man står inackorderad anser jag ska finnas.
 
Det går ju inte att finansiera ett ridbanebygge genom att ta 100 kr i månaden om det inte är många som rider där. Vi byggde ridbanan för vår egen skull, grannarna som rider där hjälper oss finansiera driften. Jag hade kanske tänkt annorlunda om jag haft inackorderingsstall. Sen hänger det förstås på kvalitén på ridbanan också. Om jag räknar räntekostnader och underhåll på vår bana så hamnar vi nog på en kostnad runt 1000 kr i månaden. Sköter folk sig inte sen och man behöver hyvla till underlaget en gång per år så är det 6000 till, dvs ytterligare 500 i månaden. Vi har dessutom haft låga saltkostnader hittills, det kan ju också dra iväg en del. Elen har jag inte koll på hur mycket extra det blir, men det är ju också en kostnad som ökar ju fler som rider på banan.
 
I inackorderingsstallet jag stod i sades alla inackorderingar upp men erbjöds nytt kontrakt med nya villkor från ett datum just då uppsägningstiden tog slut. Då hade ändringar gjorts både i vad som ingår och vad det kpstade så fick inackorderingarna godkänna förutsättningar på nytt
 
Värdet på ridbanan beror också på storlek, skötsel, hur många som nyttjar den, belysning?, saltning?, vattning?, hindermaterial etc. Svårt att säga ett pris rakt av därför. Jag tog 1000 kr om året av dem som ville hyra in sig på min 22x44 meter med belysning, staket, gott om hindermaterial och regelbunden harvning/skottning. Och då fick de ändå bara vara där på vardagar (detta gällde alltså inte inackorderade utan från stall i närheten). Å andra sidan hade de banan tämligen för sig själv då.

@Wargs prissättning utifrån givna förutsättningar i det fallet, tycker jag till exempel är högst rimlig.
 
Blir lite förvånad över en del svar här . Vanligtvis är det hur mycket ståhej som helst över att stallägare inte kan driva verksamhet ideellt osv , men sen som här när stallägaren investerat i en ridbana och vill ta betalt blir svaren att nej det kan man inte, mest symboliskt osv?

TS : självklart kan du höja hyran utifrån att ridbana nu finns ! Hur mycket kan variera otroligt beroende på kvalitet och underhåll osv . Det viktiga är ju att du meddelar en kommande höjning i tid dvs att en höjning inte träder i kraft tidigare än uppsägningstid du har för hyresgästernas del enligt kontrakt .

Om externa ryttare ska kunna nyttja ridbanan utöver dina egna inackorderade skulle jag lobba för kvartals avgift/halvårsavgift snarare än engångsbetalningar då såna kräver mer administration från din sida samt tyvärr leder till fusk ibland . Också värt att tänka igenom om externa ryttare ska ha fri tillgång eller om vissa tider finns för bara dina egna inackorderingar för att gynna dem , vilket brukar vara tillrådligt och även då en motivering för att hyreshöjningen är befogad.
 
Hur mycket skulle ni höja när ny ridbana finns med i priset?
Nu finns ingen ridbana så det som ingår är utsläpp samt täckesbyte, man tar in ca 2 kvällar i veckan och ut var 4e helg. Strö, fri tillgång på hö. Spolspilta, varmvatten och toalett finns i stallet. 1600 vintertid samt 700 sommartid (1 maj till 31 september bete)

Snart är vår nya ridbana klar och jag jättar hur mycket jag kan höja månadshyran?☺

Nu vet jag inte var i landet du bor, standard på anläggningen och hur hyresläget ser ut men jag tycker att 2000 känns rimligt för det du erbjuder, ridbana inkluderat.
 
Hur mycket skulle ni höja när ny ridbana finns med i priset?
Nu finns ingen ridbana så det som ingår är utsläpp samt täckesbyte, man tar in ca 2 kvällar i veckan och ut var 4e helg. Strö, fri tillgång på hö. Spolspilta, varmvatten och toalett finns i stallet. 1600 vintertid samt 700 sommartid (1 maj till 31 september bete)

Snart är vår nya ridbana klar och jag jättar hur mycket jag kan höja månadshyran?☺

Kanske 150-200kr skulle jag nog höja :)
 
Vi har faktiskt haft det uppe på tapeten i vårt stall precis, och vi var överens om att vi allihop är beredda att betala 200 kronor mer på vår befintliga stallhyra i månaden om stallägaren bygger en paddock. De flesta i stallet (vi är fem hästägare och sex hästar i nuläget) skulle bli överlyckliga över en ridbana på hemmaplan, istället för att antingen skritta 30 minuter enkel väg eller krångla med transport och lastning för att sen komma till ridhuset och inte få plats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 910
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 106
Senast: fio
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 247
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp