Rimboritten 2011

P

perscar

Nu är det möjligt att anmäla sig till Rimboritten den 23.7. Det kommer att vara fem klasser (100 KM, 80 KM, 50KM, 50KM CR och 20 KM PP).

Avgifter: klass 1 - 1100, klass 2 - 1000, klass 3 -700, klass 4 600 och klass 5 400 kr.

Best Condition priser i klass 1, 2 och 3

Jag lägger ut informationen här eftersom Ridsportförbundet ännu inte behandlat proppen som jag skickade in i början av månaden.

Sv: Rimboritten 2011

Nu har proppen blivit godkänd, sp nu skall det vara möjligt att se den i TDB!

Trevligt!

Vilka ska dit?
Satsar att rida min och hästens första CR där! :D Ridsällskap någon? Har en STOR valack som täcker skapligt med mark. Satsar på att rida på cirka 10-12km/h. Vill ju ta det lugnt, men iom. hans storlek så skulle jag i princip nästan få skritta hela rundan om vi ska hålla oss under 10, så är det inte för varmt och inte knepiga underlag vill vi nog ligga runt 11. :)

Haha jag svek distansintresset och köpte en hoppeponny istället. Men det kändes lite risky att köpa en häst för en sport som jag inte ens testat. :P Plus att jag hittade aldrig någon som kändes perfekt för mig (inom distansen). Kanske inte så konstigt iom. att det isf. skulle vara typ en arab på närmare 170, och de växer ju inte på träd. ;)
Så nu har jag sedan ett år tillbaka ett en halvblodsvalack på iaf. 175 cm i manhöjd, dock stort fullblodsinslag så han är ganska lätt i kroppen.
Hur som helst så har vi bara tagit det lugnt fram tills i våras, i princip bara gått i stoora hagar med mycket kompisar och ridit ute, mycket mycket skritt på olika underlag, egentligen orfrivilligt i brist på bättre träningsmöjligheter. Men vi har ju fått lite grundträning gratis så han har nog stärkt sig lite under året. :P
Var ute och lekte distansekipage tillsammans med en kompis häromdagen, hon på en av alla hennes distansaraber, å jag på min. Vi red cirka 1,5 mil, mycket galopp och en del skritt i kuperad terräng. När vi kom hem till hennes gård pulsade vi honom direkt bara för skojs skull, och han låg på 40-42. Ganska bra med tanke på att han vilat senaste 3 veckorna. :D
Så då fick vi den briljanta idén att börja träna lite inför en CR på Rimboritten, så om allt går vägen startar vi där om typ en månad. :D

Romaninlägg som vanligt, sry. xD

Får hoppas att jag inte rider vilse bara! XD Ska ha med mig en riktigt erfaren groom, så jag hoppas att hon hjälper mig hålla ställningarna haha! :P

Det klarar ni galant:)

Funderar på om "lillskiten" ska få knalla runt prova-pån och se vad han säger men vi får se:)

dsc_0103_154078090.jpg

Nej men vänta, e d du som har Musse?! Tycker mig känna igen hästen på din profilbild, Majsan? Isf. har jag följt din blogg lite till och från, är det en ny häst du har skaffat dig? Fin iaf.! Nu ska jag gå in på bloggen och se om d e du! :P :D

D va ju du! :P
Måste säga att din nya verkar himla trevlig! Gillar modellen väldigt mkt! Väldigt kort och fin i kroppen, blir nog toppen det där! Och klart att du kan rida en lugn CR med mig, din måste ju ha värsta superkondisen! ;)

Jag funderar på att åka dit och köra min hästs första distanstävling. Hon har mest gått som fölsto i sitt 6-åriga liv, började träna henne i februari. Är inte säker på om jag ska prova en pp eller cr? Nu går hon lätt en tvåmilsträning i 11 km/h, därför känns det lite trist med en pp, men samtidigt, hur vet man om hon klarar mer än det dubbla?

Jag kanske är överdrivet försiktig, men är hästen inte tränad tidigare i livet, (och då menar jag konditions och hållbarhetstränad), så tycker jag det är lite tufft med CR efter 5 månader.
Hon klarar säkert ritten, men hur blir det om ett år?

Tack för din synpunkt! Jag är hellre överdrivet försiktig så jag tror jag nöjer mig med en prova på. Kanske kan vi satsa på en CR i oktober istället?
Hon är inriden som 4-åring och blev sedan betäckt och har endast gått sporadiskt med dressyrträning innan. Det kanske tom är överilat att satsa på cr i oktober?

Härligt! Får man fråga hur du skulle lägga upp träningen inför det? Hon tränas mkt i dressyr just nu men jag försöker få in ett långt skrittpass i veckan, samt en hopp/bomträning. Vill framförallt att hon detta år ska utbildas till en vettig allroundhäst innan jag spetsar till henne mot distans.

Du skulle behöva rida lite mer ute, på vanliga grusvägar och stigar.
Fast den som kan hjälpa dig bäst är distanstränarna. Ta kontakt med nån du verkar vettig och kunnig.

Liknande trådar

Distans Tänkte starta på fjällnora men funderar på detta med kvalificeringen. Jag skulle vilja anmäla hästen till T50 men får jag det eller...
Svar
1
· Visningar
833
Senast: annoj
·
Trav Jag är sjuk och uttråkad, så lite inspirerad av auktionskatalogen gjorde jag en genomgång vad som finns i Humlans stam för intressanta...
Svar
7
· Visningar
2 091
Senast: Netted
·
Ridning Jag har reagerat över hur folk uppskattar hur hårt deras hästar tränas på sistonde. Många som rider hästen lätt 30min - 1 timme/dag...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 727
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 536
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka