Riktvärde på ett bra hö

cactuspower

Trådstartare
Jag har tänkt köpa hö tills i höst. Min häst har från det jag köpte henne i Jannuari (och från det att hon kom i mitten av December) ätit hösilage. Men då hon varit lite lös i magen emellanåt så tänker jag i höst försöka ge henne hö i den utsträckning jag kan.

På morgonen får hästarna dock gå ut efter att de fått kraftfodret och därför måste hon äta grovfodret i hagen. Därav kommer hon vara tvungen att äta hösilage då eftersom de andra hästarna som hon går med, äter hösilage. Likaså måste hon få hösilage på lunchen.

Men på eftermiddagen och kvällen kommer hon att få äta hö i stället.
Blir lite klurigt att få ihop detta men samtidigt får jag något mer hum om vad hon får i sig, genom höet då.

Men hur som helst, vilka riktvärden ska man ha så att man vet att det är ett hyfsat hö man köper? Jag har rätt dålig koll på det här, men vill försöka få ihop så jag har lite mer riktvärden om vad jag ska gå på sen när det gäller Om och Hur mycket kraftfoder hon ska ha i sig. Om jag kommer behöva ge något lucern till osv.

Tacksam för svar!

Sv: Riktvärde på ett bra hö

i ett bra hö ligger smältbart råprotein på ca 40g/kg foder och enerign på ca 8,0 MJ/kg foder.

Om du hade tänkt ge hö bara för hästen är lös i magen, så prova istället att höja givan på ensilaget istället. Många lös-hästmagar uppkommer ganska ofta pga att man helt enkelt ger en för liten giva.

Men jag tror inte att det är det som är orsaken då hon har gått på fri tillgång till en början. När hon inte gjorde det fick hon ändå ca 13 kg hösilage om dagen och verkade klara sig gott på det. Var snarare lite rund om magen ett tag då. Nu går hon ute i en hage där det finns en del gräs att äta, men vi stödfodrar ändå (och hästarna föredrar hösilaget) med ca 10 kg hösilage om dagen per häst, uppdelat på morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Nu är hon fortfarande lite lös i magen, visserligen så är det inte så farligt som det var i början första månaden i Sverige. Men lite lös är hon fortfarande.
Jag tror att magen skulle kunna stabiliseras ytterliggare lite till om hon står på hö, eller delvis på hö som det blir då eftersom hon varit mer stabil i magen de gånger vi haft ett hösilage med mer ts i.

Okej, vad bra då har man i alla fall lite och gå efter! :) Tack så mkt för ditt svar!
Hittade en som annonserade ut småbals hö på blocket, inte allt för långt ifrån där jag bor. Han tog 1,50:-/kg och så här var höet:

Torrsubstans 84%
Smältbart protein 32g/kg
Energi 6,7 MJ/kg

Något att ha eller inte?? Vad säger ni..?? Hösilaget som jag kommer vara tvungen att ge morgon och lunch har jag inga direkta siffror på då. Men det är ganska mkt protein i det enligt stallägaren som också ansvar för hösilage inköpet.

Näringsmässigt är det ok, men har du ett proteinrikt hösilage att kombinera det med är det riktigt bra. En "perfekt" kvot (för hela foderstaten) mellan g smbrp och MJ energi för en vanlig vuxen häst är ca 6, och det här höet ligger på 32/6,7 =4,8, men har hösilaget en hög kvot är de ju bra att kombinera. Ha koll på att höet är bra hygieniskt också, så att det inte är mögligt/dammigt...

Okej va bra! :)
Ska helt klart kolla närmare på det då!
Blir till att ringa annonsören i morgon bitti.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 389
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar