Riktigt lata hästar - finns det?

Grålly

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite smått. Alla vet vi ju att hästar är mer eller mindre lata, precis som oss människor. De gör sällan någonting i onödan, även om de flesta älskar att ställa upp för sina ryttare och verkligen ger järnet när det gäller.

Men finns det hästar som helt enkelt är skitlata, och inte gillar arbete, med allt vad det innebär? Ingen häst föds ju sådan, och det är väl inte jättesvårt att förvandla någon häst till en latmask, men går det att få bort?

Sv: Riktigt lata hästar - finns det?

kanske har ryttaren inte tänkt på vad som är kul för hästen och tex bara ridit i ridhus och gjort samma sak varje dag. Då e det klart att de tröttnar. de hästar som är sega av sig själv är nog svåra att ändra på men om den bara har tröttnatt kan man ju variera ridningen mera så den får pröva på ngt nytt :D

Min häst var helt avtrubbad när han kom. Världens underbaraste, men han hade INGEN bjudning alls. Han kändes så deppig på ngt vis. Vet inte riktigt vad det berodde på.. Han har inte haft de bra tidigare i livet, och när han kom hit hade han bara stått några månader och blivit som en fetklump hos en fodervärd.

Nu är han som en helt ny häst, han är PIGG, han är glad, han är som en solstråle hela han! Han har jättefin bjudning.. positiv. Visst, positiv och öronen framåt har han alltid haft. Men saknade dendär bjudningen.

Alltid när vi skulle trava förut, så saktade han nästan alltid av till skritt, o ibland gjorde han halt helt sådär. Han var verkligen SEG, och man fick verkligen driva driva jämt. Även ute.

ja visst går det att "skola om" så länge inte "trögheten" och "oviljan" beror på kronisk sjukdom/skada.

är hästen frisk, men ändå "ovillig" så är den ju antagligen bara felriden ;) väldigt få hästar har ju bjudning från början, det är ju bland det första man lär dom :laugh:

Min filosifi är att om hästen inte gillar att arbeta så ser man antingen till att den börjar tycka det är kul eller så låter man bli att arbeta den. Det finns så himla många anledningar till varför en häst tex inte gillar att bli riden på dressyrbanan. Om den inte gillar dressyr kanske den tycker tömkörning är roligare eller så vill den bara jobba ute i skogen. osv.

Självklart kommer inte alla hästar blir överambitiösa och ge järnet hela tiden. Min medryttarhäst tex har inte alltid lust att höja ryggen och bjuda framåt så han slänger in piaff,passage eller piruetter istället för det är ju svårt så då kanske jag är nöjd och låter honom vara sen:p Men ber man på rätt sätt så kliver han på framåt som bara den. Som han var när jag började rida honom hade det varit lätt att stämpla honom som lat, hästen svarade inte på skänkeln för fem öre och gick knappt att få att trava. Satte man upp min tränare under samma pass gick hästen inte att känna igen, för hon bad på rätt sätt.

Så nä, jag tror inte det finns lata hästar. Det gäller bara att hitta rätt väg för just den hästen man har för tillfället :idea:

Har träffat några rejält "lata" hästar.
Visst är några lugnare från början & andra mer heta men i det stora så tror jag ngt händer på vägen.
De tappar glädjen, de har ryttare som sitter & bankar & rider dåligt(lata hästar är ju vanligt på ridskolor som sagt).

De kanske är deprimerade för de har små hagar, är inne i stallet för mkt, står i spilta osv.
De kanske har tappat livsglädjen.
En annan orsak till s.k lata hästar är att de faktiskt har ont nånstans & inte alls vill röra sig.
Många som bara bankar fram såna hästar & ignorerar varningstecknen.

när jag var yngre och gick på ridskola så skaffde ridskolan in en stor sak vid namn mobedick och denna häst var nog bland det lataste jag och många andra har ridit på tills vi kom på att han var en kung på att hoppa :angel:

kan iblan undra över vart denna stor ljus bruna valck tog vägen :crazy:

Men finns det hästar som helt enkelt är skitlata, och inte gillar arbete, med allt vad det innebär? Ingen häst föds ju sådan, och det är väl inte jättesvårt att förvandla någon häst till en latmask, men går det att få bort?

Jag tror det är motivation som gäller vare sig det är människor eller djur. omväxling förnöjjer. Jag skulle bli otroligt "lat" och "less" om jag skulle gå o harva i lägenheten och till jobbet varje dag utan ett enda litet "äventyr" :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama