riktigt lång distans

A

ardeth

finns det ingen distanstävling där man inte rider 80 km utan 80 mil?

Sv: riktigt lång distans

Kanske vore ngt för vår debatt skribent Elisabeth.......

känns lite väl långt att rida 80 mil :D :D :D
tror varken häst eller ryttare skulle uppsaktta det...

Jag skulle gärna rida 80 mil och min häst är nog också "på" men inte som tävling utan som ett semesteräventyr på 1 månad. Dvs 2,5 - 3 mil per dag.

Jag är inte ett dugg instatt i distansritt, men jag undrar om jag inte läst om en längre distansritt som går igenom två länder eller nåt. Har för mig att det är nedåt arabländerna. Men du kanske ville veta om det fanns i Sverige...?

ardeth skrev:
finns det ingen distanstävling där man inte rider 80 km utan 80 mil?

kanske skulle gå om man fick många dagar på sig och vila riktigt emellan? :smirk: Annars är det väl lite väl långt även för den vältränade.... :banana:

Den längsta ritt som jag känner till inom det vanliga ( FEI ) reglementet som har förekommit är 3 x 10 mil dvs tre dagar om tio mil vardera. Den reds mellan Budapest och Wien och vad jag minns så reds den under flera år senast i slutet av -90 talet.
Ingrid

Intressant! Men jag tycker mig ha hört om flera distansritter i USA som kan gå över tre-fyra dagar de med. Tre dagars x 100 km/dag. Ungefär. Har FÖR mig att Gun Carlson har ridit minst en sådan ritt på lånehäst?? :confused:

Det skulle klart vara ett äventyr att rida väldigt långt, om man hade gott om tid, pengar och bra ställen att bo på längs vägen. Jag känner till en tjej som ska rida från Sverige till Spanien om ett par år på en häst av tyngre ras, och ska nog också medta sina två hundar. Ska bli jätteintressant att höra hur hon klarar det, den dagen. (Hästen är bara fyra år nu så den är under träning)

självklart så skulle det pågå i flera dagar. och man behöver ju inte tokgaloppera hela tiden, inte alls förresten

är det förresten ingen som vet vad beduinernas lopp är?? 500 mil, tar en väldig tid. och genom öknen

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Oknytt
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: FiaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod