Riktigt jobbig granne.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Riktigt jobbig granne.

Men usch vilka tråkiga svar.
Jag tror inte ni förstår hur de är. Klipper i träd som inte kommer in över tomten, anmäler till djurskyddet, släpper ut mina hundar ur rastgården, skriker på mig, min sambo och min pappa. Tycker polis ska bevaka ridvägar så att vi inte rider där mm mm mm i öändlighet.

Tycker ni det är ok att klippa ner silvergran och lägga in till mina hästar? är det ok med stora uppskjutande grenar som de kan spetsa sig på?

Jag har försökt att ha en bra dialog med dem men det går inte.

Hade de frågar mig innan så hade det fått veta att vi ska ta ner träden i vinter.

Det var några enstaka grenar som hängde över högt upp och som de tog bort. helt ok med mig men skälet var att det kom in löv på deras tomt. Var kommer det inte in löv vid denna årstid?

när de kapade grenarna...var landade dom? hos er eller har grannen lyft över dom till er?
så som du initalt skrev så fick grannen lyfta över grenarna till er. ett bevis för att de hänge utöver er fastighet
som det verkar så har ni legat i bråk tidigare.
en enkel fråga, på vems mark ligger ridvägarna? er?
för är inte ridvägarna era så gäller bara allemansrätten ett fåtal gånger, sedan ska man ha markägarens tillstånd

Det hade jag också gjort såklart! Detta är träd som knappt når in till dem.
Vi är mycket noga med att hålla iordning och klipper alltid häcken in mot dem mm.
Jag vill försöka ha lugn och ro därför försöker jag sköta mig för annars vet man inte vad som kan hända. :crazy:

Knappt når in?

De kan bara klippa det som går in över deras tomt. Har de klippt så lite borde det knappt märkas. Alltså borde bekymret med grenar att forsla bort vara försumbart.

Klipper de grenar som är på din sida tomgränsen är det inte lagligt.

Silvergran är dödlilgt giftigt för häst. Jag begriper inte riktigt. Har de klippt din siivergran och sedan släpat iväg grenarna till din hästhage? Silvergran har inga löv?

tanten - helt förvirrad

Knappt når in?

De kan bara klippa det som går in över deras tomt. Har de klippt så lite borde det knappt märkas. Alltså borde bekymret med grenar att forsla bort vara försumbart.

Silvergran är dödlilgt giftigt för häst. Jag begriper inte riktigt. Har de klippt din siivergran och sedan släpat iväg grenarna till din hästhage? Silvergran har inga löv?

tanten - helt förvirrad

eller är ngn så korkad att man har hästar i samma hage som silvergran?

Fast de kan inte anlita på min bekostnad för det har jag kollat upp.
Då är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta bort skiten....de sågade ner för att det kom in löv i deras trädgård och inget annat. Löv kommer liksom överallt på hösten.

Jo de kan anlita hjälp med nedskärning och bortforsling, men de behöver först prata med dig och ge dig en chans att rätta till problemet. Jag har själv gjort det mot en granne som skadade vår husgrund genom att plantera träd för nära huset, i det här fallet stod to m trädet på deras tomt. Men eftersom det skadade vårt hus och de inte ville ta bort trädet, så anlitade jag fackfolk för detta samt handräckning för att genomföra åtgärden allt på grannens bekostnad.

Men usch vilka tråkiga svar.
Jag tror inte ni förstår hur de är. Klipper i träd som inte kommer in över tomten, anmäler till djurskyddet, släpper ut mina hundar ur rastgården, skriker på mig, min sambo och min pappa. Tycker polis ska bevaka ridvägar så att vi inte rider där mm mm mm i öändlighet.

Tycker ni det är ok att klippa ner silvergran och lägga in till mina hästar? är det ok med stora uppskjutande grenar som de kan spetsa sig på?

Jag har försökt att ha en bra dialog med dem men det går inte.

Hade de frågar mig innan så hade det fått veta att vi ska ta ner träden i vinter.

Det var några enstaka grenar som hängde över högt upp och som de tog bort. helt ok med mig men skälet var att det kom in löv på deras tomt. Var kommer det inte in löv vid denna årstid?

Löv på en silvergran?

Ibland undrar jag...

Löv på träd såklart....men silvergranar också. Silvergranen är inte i hästarbnas hage utan de har tagit allt och slängt in det.

De har rätt att klippa ner grenar som når in över deras sida och det säger jag inget om MEN de har klippt i grenar som är på min tomt också och där det har fallit ner på MIN tomt.

Varför denna tråkiga stämning? är det konstigt att fråga när man är så otroligt trött på dem och deras tilltag....

Det förstår jag absolut. Om de bara hade frågat innan så hade de ju fått höra att träden ska ner men de gjorde detta UTAN att fråga först och låta mig själv sköta det = olagligt.

Tyvärr för jag väl forsla undan det själv men det irriterar mig att de gör precis som de vill.

Jag hade inte märkt det om de inte kastat över allt in i hagen heller. Och jag hade verkligen inte brytt mig heller om de klippte, träden ska ju ner. Men att slänga in silvergran till hästarna är inte ok!

Knappt når in?

tanten - helt förvirrad
Silvergran är inte giftig för häst eller för någon.
Däremot är idegran dödligt giftig.

Det förstår jag absolut. Om de bara hade frågat innan så hade de ju fått höra att träden ska ner men de gjorde detta UTAN att fråga först och låta mig själv sköta det = olagligt.

Tyvärr för jag väl forsla undan det själv men det irriterar mig att de gör precis som de vill.

Nej de har lagen på sin sida när det gäller grenar som befinner sig på deras tomt, eller ligger an mot deras fastighet osv. Här behöver de inte gå in och fråga dig även om jag kan tycka att det tillhör hövligheten, däremot om de har för avsikt att anlita ett företag så måste de först ge dig en chans att rätta till problemet. Har då ditt träd, buske eller vad det nu må vara skadat något av din grannes egendom, så är du ersättningsskyldig.

Dessutom är det antagligen en blågran (de är gråblå http://sv.wikipedia.org/wiki/Blågran) och inte en silvergran (gröna men med vita streck på undersidan av barren, den tillhör dessutom tallsläktet http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abies_alba1.jpg). ;)

Till TS, trist konflikt ni har. Man kan ju tycka att det är synnerligen olämpligt att kasta in något i hästarnas hage överhuvudtaget, giftigt eller inte. Tyvärr verkar inte era grannar kommunicerbara och det är inget man direkt kan anmäla dem för heller.

Kräk ur dig :yuck: och skit i dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 806
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 900
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 698
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 638
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka