Riktigt hingstig häst

K

krigarinna

Hur ska man få en otroligt hingstig valack mindre..hingstig? Han blev enligt förra ägaren väldigt sent kastrerad. Oftast tycker jag inte att det är nåt problem med att han rätt hingstig av sig.
Men problemet är, att om han ser andra hästar skritta/trava i paddocken så börjar han väsnas och visa upp sig. Han dansar dessutom vid sidan med svansen upp i vädret och försöker stegra runt. (Speciellt då det går ston där)
Det går heller inte att rida ut på honom om andra är med, eftersom han då också börjar visa upp sig. Och då glömmer han allt vad stopp/hinder innebär.
Det finns flera ston där i stallet och han e kär i alla. Finns de nå tips?
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Jag har inte så många förslag att komma med, men har du provat att ge honom munkpeppar? Dodson & Horrell har nåt som heter stroppy Gelding också.

Jag kan inte svära på att det är munkpepparn som har påverkat min häst (se tråden "Få en flock att fungera"), men jag tycker att han är mycket mer harmonisk nu än innan. Han kan gå tillsammans med de andra utan att bråka. Fast å andra sidan var aldrig min så hingstig att han skulle visa upp sig och så. Men det kanske kan vara värt att prova? Munkpepparn är inte så dyr.
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Ja, alla tips uppskattas. Jag vill ju gärna kunna rida ut med andra med så :/ Och kunna leda honom normalt förbi paddocken utan att han blir som supermannen som alla älskar.

Har aldrig hört talas om de där, men ska nog prova :) tack!
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Munkpeppar är ju ett beprövat recept för hormoner i svallning. Så det skulle jag pröva som Ingela_S föreslår.

I övrigt är det nog dessvärre en lydnadsgjej, han ska helt enkelt uppföra sig bland folk. Basta! Oavsett om det är "brallisar" i närheten. Börja från marken, gå förbi tex en hage med ston och kräv större uppmärksamhet på dig och mindre på "brudarna i hagen".
Sen gäller detsamma i ridningen.
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Jo, i vanliga fall går han jättefint. Lyssnar och annat. Det är bara när han ser andra trava omkring i paddocken, eller om han ser andra hästar spralla i hagen som han dansar och visar upp sig. (plus att han börjar...brumma?)

Är inte riktigt supersäker på vad klapphingst är, men han kastrerades iaf inte så lång tid sen :/
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Klapphingst är när en kula inte har ramlat ner. Alltså hästen har bara en synlig kula.

Vad gäller din häst är det ju en fråga om lydnad och disciplin. Han ska lyssna på dig även fast det är andra hästar i närheten. Få honom att förstå att det inte är tillåtet att skrika och fjanta när du rider eller leder honom.
 
Sv: Riktigt hingstig häst

tror precis som skulle att det kanske kan vara så att han är klapphingst....kolla upp det om du inte vet..

men håller även med henne i det andra... spela roll om det är en valck/ hingstig valack/ slö valack/ sto / brunstigt sto det är en häst iallafall och ska kunna gå tysta och koncentrerade på sin uppgift då du håller på med honom/ henne iallafall... så om jag var du skulle ja träna hantering och diciplin både uppsuttet och från backen..

Lycka till!:)
 
Sv: Riktigt hingstig häst

I övrigt är det nog dessvärre en lydnadsgjej, han ska helt enkelt uppföra sig bland folk. Basta! Oavsett om det är "brallisar" i närheten.

Jag tycker likadant.

Själv började jag rida en hingst för några år sen som hade skrämt sin förra ryttare så att hon till slut inte red alls. Ännu tidigare var han riden av två olika ryttare en fälttävlan och en dressyr (han var för feg för fälttävlan:crazy: ) och de hade inga problem. Då red jag ibland och han visste precis vad som gällde.

Den här lite räddare ryttaren hade börjat med att ta in alla ston, inte rida ut, tilll och med ge lugnande emellanåt innan hon red. Han var ändå så tjafsig att hon slutade rida. Då fick jag frågan att rida honom och i början tog jag också in stona om jag skulle rida på volten (innan vi hade ridhus) Vi trodde att han blivit värre hingstig när den äldre hingsten i stallet var borta (dog lite innan).
Det var en massa tjafs med det ena och andra han skrek och han bråkade om det ena och andra. Reste sej när man skulle rida ut osv. Slog med frambenen när man ledde också.

Efter en tid blev jag så himla irriterad att jag bestämde mej för att strunta i allt det där. BASTA! Han skulle gå var och när jag bestämde, i den fomr jag krävde och utan skrik o gap. Basta!

OCh det gick alldeles utmärkt efter ett par rapp i rumpan och sträng röst. Han sa bara "jaha, okej då" ungefär. Sen var han tillbaka som den trevliga ridhäst han varit innan den äldre hingsten försvann.

Sen var det inte problem med nånting vad gäller att han var hingst. Jag red ut med andra eller ensam, på volten med eller utan ston i hagen intill, osv. Ibland blev han väldigt svettig av att tvingas arbeta koncentrerat med alla stona bakom staketet som beundrade honom närgånget, tillsammans med två avskyvärda rivaler (valacker):rofl: Men han jobbade snällt och vågade knappt titta på dom innan jag gav lång tygel och talade om att han var klar.


Att den är sent kastrerad ska inte göra någon skillnad för uppförandet, det var min gamla valack och han hade aldrig några såna idéer alls vid ridning. Han kunde inte gå med ston första året, men sen gick det också. Lite beteende hade han kvar men inget störande, och han betäckte inte stona.


Sen undrar jag om han möjligen är klapphingst eftersom beteendet du beskriver är ganska mycket hingstigt, för att vara en kastrerad häst.
 
Sv: Riktigt hingstig häst

jadu, helt säker är jag faktist inte. Men förra ägaren sa att han var sent kastrerad. Men jag har ju inge bevis dock. :/
När inga andra hästar härjar omkring så är han hur cool som helst.

Hur kan man ta reda på om han är klapphingst då?
 
Sv: Riktigt hingstig häst

jadu, helt säker är jag faktist inte. Men förra ägaren sa att han var sent kastrerad. Men jag har ju inge bevis dock. :/
När inga andra hästar härjar omkring så är han hur cool som helst.

Hur kan man ta reda på om han är klapphingst då?

Det borde ägaren veta, det är ju när den ena testikeln inte kommit ner utan ligger kvar och alltså inte går att ta bort vid kastreringen. Så det bör de ha sett då.

Jag har träffat 2 som var ganska besvärliga, den ena skulle egentligen ha opererats men man bedömde risken som för stor, minns inte varför (var ej min häst) Jag tror den hade en ärftlig svaghet på något sätt som gjorde operationen mer riskfylld.
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Förra ägaren hade honom bara i fem månader. Och hon hade köpt honom från nåt travstall. Så hon vet iaf inte :/
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Jag har nu märkt en annan sak på honom. Han är ju otroligt ranghög och enmanshäst med, men när jag dom här två dagarna fått gå till hagen för att reparera alla stängsel han sprängt (nej han har inte gått till dom andra hästarna trots att stängslet vart nere helt) så har han betett sig annorlundare än förut. Jag brukar kunna gå i hans hage och mocka när han står och betar där. Han kommer bara och hälsar och äter i närheten av mig ifall inte hans flickvän på andra sidan vill gosa med honom.

Men dyker jag upp vid grinden på kvällen så betyder det att vi ska in. Men under dom här två dagarna har han sprängt stängsel, så igår gick jag in i hagen, han galopperade fram till grinden jätteglad över att få komma in. Men jag klappade bara honom och traskade till de sprängda stället där också stoet och hennes kompis står. Då börjar han bete sig lite underligt. Inte surt eller annat. Utan börjar gå brevid mig, försöker få uppmärsamheten och sedan kör några tokiga race. Travar också förbi och sparkar i luften EMOT mig. Eftersom jag inte tycker att han ska komma så nära så viftar jag till med grimman/grimskaftet så han går ifrån mig. Efter det börjar han springa runt som en dåre runt hagen och sparkar bakut. Under hela tiden har han öronen framåt som en...busig och lekfull häst. När jag lagat hagen så går jag till grinden och väntar på honom.

Idag igen, fick jag reda på under mockningen att hagen såg konstig ut, att jag borde titta till det. Så jag gick dit och såg att en del av stängslet hade slitits av. Jag kommer till grinden och hästen springer rakt emot den hur glad som helst. Jag hälsar på honom och börjar gå mot hålet. Åter igen, står dom båda hästarna nära de där stället och han tittar på dom precis innan han märker att jag går emot hålet. Då börjar han gå brevid mig som om han vallade mig :S Försöker bryta av vägen och när han märker att jag inte stannar så stannar han ett par meter ifrån mig och vänder baken till så att vägen till hålet är blockerat. Jag ryter bara till och fortsätter gå (nära staketet ifall han får för sig nåt, för jag känner definitivt att han menar allvar)
När jag kommer närmare dom två hästarna och hålet, så småtravar han efter litegrann. inte alltför nära men ändå där. Han kastar med huvudet, sprallar runt och sparkar i luften långt ifrån mig. Springer sedan race överallt för att sedan stanna bakom mig hela tiden när jag lagar stängslet. Stod för säkerhetsskull på andra sidan dock. jag är inte rädd för honom, men jag är försiktig ifall att.
Ett par min efteråt dyker min pappa upp vid grinden och han springer dit och väntar på att få komma in :S

VAD är det han håller på med?
För övrigt är han jättelydig när jag hanterar honom. Flyttar när jag petar lätt till med fingret eller säger lätt (flytta).
Han lyfter till och med upp hovarna själv :S

Så, är det någon som har en aning om vad han sysslar med?
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Det börjar låta lite besvärligt det där... :crazy: Jag har inte så mycket erfarenhet av besvärliga hästar, men har du testat munkpepparn än..? Min häst är fortfarande lugnet själv i hagen. Återstår att se om det ändras när de ska börja få hö i hagen till lunch nu... :angel:
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Nej har inte provat munkpepparn ännu. Jag vet inte heller hur ofta/länge man kan använda det. För på nån sida stod det att det ofta behövs bara en behandling på 2-4 veckor. Men gäller det livet ut eller vad :S
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Munkpeppar funkade inte på vår hingstiga valack, tyvärr, så han kan inte gå med brunstiga ston då han betäcker./L
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Okey :/ Men man borde kanske ändå testa. Antingen funkar det eller ej.
 
Sv: Riktigt hingstig häst

Precis, antingen funkar det eller inte. Jag tänkte göra ett uppehåll när min munkpeppar är slut, för att se hur hästen blir utan den då. I värsta fall så får jag väl köpa mer, det är inte så dyrt och räcker rätt länge.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp