Riktigt gott äckelpäckel

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har en riktigt kräsen hund som verkar ha blivit ännu kräsnare senaste tiden. Råa ben (som legat i frysen men är upptinade till henne) går inte ner förens de legat framme i 2-3 veckor. Fast det är kött på dem och alla hundar som kommer hit snor dem direkt haha. Och hon bryr sig inte ett dugg. Vanliga lever och lammsnittar går ner och "finare" godis såsom "färskare" godis i enbart kött eller sådana vita tuggpinnar med kykling runt om. Och allt detta äts ändå bara ibland. Grisöron går hem då och då och även liknande saker.
Det enda hon äter upp på studs är klövar, men de är så jäkla dyra i vanlig djuraffär och jag har försökt köpa hem på marknader men de tar slut helt för fort haha. Men hon är ändå inte så att hon slänger sig över dem. Utan hon tar dem lugnt och går och lägger sig och slickar lite på dem innan hon börjar bita. Så det är inte så att hon är galen i dem men hon äter dem.
Så nu frågar jag er, är det något eran hund är riktigt galen i som man vanligtvis inte har provat? Jag har inte emot att testa ge äckliga saker bara hon gillar dem. Helst ska det vara saker man kan lätt få tag i och som inte kräver en halv frys. Men alla tips godtas! Och helst tuggben eller något hon kan jobba med lite!

Min hund ä inte galen i nåt, förutom typ pålägg och liknande (som han inte får äta). Men han är förtjust i rå kyckling och rå älg :) Han barfas och äter det mesta, men slänger sig inte över något direkt. Han gillar att det får gotta till sig lite. Han äter när han är hungrig :)

Bara en tanke... Har du kollat så att hunden är frisk på alla sätt och vis? Låtit en veterinär undersöka mun och hals framförallt? Ibland kan de ha problem med tex tonsiller som inte visar sig på annat sätt än att hunden framstår som kräsen med maten. Och om hunden är frisk, får den tillräckligt mycket aktivering och motion för att bli hungrig?

Bara en tanke... Har du kollat så att hunden är frisk på alla sätt och vis? Låtit en veterinär undersöka mun och hals framförallt? Ibland kan de ha problem med tex tonsiller som inte visar sig på annat sätt än att hunden framstår som kräsen med maten. Och om hunden är frisk, får den tillräckligt mycket aktivering och motion för att bli hungrig?

Hon har precis slutat sin eliminationsdiet så hon har någon allergi men det är antagligen inte foderallergi. Det lär vi veta om någon vecka, så nej, hon är inte helt frisk. Hon kliar sig mycket men det är ju allergin. Annars har hon återkommenade svampinfektioner under tassarna och i öronen. Men vi har inte kollat upp mun och hals. De har ju gjort den vanliga undersökningen vid vaccination. Men när hon är hungrig så äter hon vanliga maten och även t.ex godis såsom lammsnittar och liknande. Om det var något problem där så borde hon väll inte äta det heller? Hennes vanliga mat och smågodis (lammsnittar, leversnittar och sådana små mjuka man har till träning) slinker ner direkt. Det är ben och sådant hårdare som tar lite tid hon tappar tålamodet med.
Och ja, hon får tillräckligt med motion och aktivering. Hon får även lite mindre mat de dagar hon går mindre och mer de dagar hon går mycket. Vanligtvis får hon 2 30minuters rundor och en 1-2 timmars runda om dagen. Utöver det lite aktivitetsleksaker osv. Och hon är inte understimulerad utan lugn så motionen är det inget fel på. Och tycker hon jag är tråkig så säger hon ifrån så får hon aktvitetsbollen.
Så jag tycker att allt funkar bra förutom att hon inte äter det "godaste" direkt. Hon låter liksom köttben osv ligga framme hur länge som helst.

Ang att hon kliar sig, har du provat att ge spannmålsfri mat och spannmålsfritt godis en längre period? (tex leversnittar man köper i affär innehåller vanligtvis mer spannmål än lever.)

Somsagt så har vi precis genomgått en eliminationsdiet, där ska inte kunna vara något i som de reagerar på vad jag förstått. Hon går vanligtvis på Acana där det ska vara väldigt lite spannmål. Men nej, vi har inte provat att ge utan några spannmål alls förutom eliminationsdieten.

Somsagt så har vi precis genomgått en eliminationsdiet, där ska inte kunna vara något i som de reagerar på vad jag förstått. Hon går vanligtvis på Acana där det ska vara väldigt lite spannmål. Men nej, vi har inte provat att ge utan några spannmål alls förutom eliminationsdieten.

Rätta mig om jag har fel, men visst innehåller många allergifoder en hel del spannmål?

Jo, det gör de säkerligen. Men enligt veterinären så är de så pass nermalda så magen ska inte kunna reagera på dem. Och hon går även på fodret Acana som inte innehåller några spannmål alls. och hon kliar sig ändå. Det innehåller potatis men inte några spannmål. Och vi har även haft henne på Eukanuba, Royal Canin, de billiga på Coop, Ö&B och några sådana. Även testat olika smaker osv så det måste ju vara något annat än spannmål då fodret hon går på nu inte innehåller något. Men eftersom hon reagerade väldigt positivt på kortison så trodde inte veterinären att det var foderallergi ändå. Så vi ska snart dit igen (om ca 2v) på återbesök och då blir det att gå vidare med det och kolla om det är kvalster eller något sådant :)

Och jag läste igenom Acanas sida och innehållsförteckningen efter att jag skrev att det innehöll väldigt lite spannmål, det innehåller inga spannmål, det har jag kollat upp nu.

Rätta mig om jag har fel, men visst innehåller många allergifoder en hel del spannmål?
Rc hypoallergenic innehåller ris, och det är ju ett av de snällare spannmålen och det är väldigt ovanligt att hunden reagerar på proteinet i ris (har jag hört), allt annat protein är hydroliserat. Vad de andra allergifodren innehåller för kolhydratkälla vet jag inte, men de ska bara innehålla en endaste, så allergifoder är väldigt "rena" foder i allmänhet.

Det vanligaste vid foderallergi är inte allergi mot spannmål, utan mot köttproteiner så jag tycker inte ta behöver fundera över om hunden ev är allergisk mot det spannmål som finns i allergifodret om hon utförde eliminationsdieten på rätt sätt :) utan fortsätta på den vägen veterinären rekommenderar. Acana ska ju vara ett "bra" foder också, om man nu kan kalla torrfoder bra ;)

Min hund, som också är rätt kräsen, är fullkomligt tokig i torkad vom, som djuraffärer brukar ha i stora bitar. (Finns även förpackat i plastpåsar på ICA ibland). Det är nog det hundgodis som luktar allra äckligast, men eftersom det är torkat, så är det ju annars lätthanterligt. Man får förvara det i en tillslutbar plastlåda bara, så det inte stinker ner hela huset.

Nackdelen är att bitarna är så sega att man får använda plåtsax för att dela dem, om man vill ha det som belöningsgodis, men eftersom du är ute efter tugg-godis är det kanske bara en fördel.

Om hon äter klövar kanske hon skulle tycka om horn? :) Det är enkelt att ha och göra med dessutom, och räcker i evigheter.

Min hund, som också är rätt kräsen, är fullkomligt tokig i torkad vom, som djuraffärer brukar ha i stora bitar. (Finns även förpackat i plastpåsar på ICA ibland). Det är nog det hundgodis som luktar allra äckligast, men eftersom det är torkat, så är det ju annars lätthanterligt. Man får förvara det i en tillslutbar plastlåda bara, så det inte stinker ner hela huset.

Nackdelen är att bitarna är så sega att man får använda plåtsax för att dela dem, om man vill ha det som belöningsgodis, men eftersom du är ute efter tugg-godis är det kanske bara en fördel.

Stora bitar? Jag har bara sett sådana runda på typ 8x8 (?)cm, och de äter min hund upp på 3sek så en sådan är typ som belöningsgodis så det blir för dyrt i mängden. Men hon är inte heller jättegalen i dem.

Om hon äter klövar kanske hon skulle tycka om horn? :) Det är enkelt att ha och göra med dessutom, och räcker i evigheter.
Ja, det kanske man skulle testa. Vart kan man köpa det, jag har inte hittat det i någon djuraffär eller på någon marknad vad jag vet? Några tips på ställen runt Helsingborg?
Och grisfötter kan hon nog också få testa, vart kan man köpa sådana? Tycker inte heller att jag sett sådana någonstans haha :P

Grisfötter brukar man kunna köpa i vanliga matbutiker om man frågar i charken, horn finns på ganska många hundshoppar på nätet, men jag har även sett det i många montrar på olika mässor. Det borde inte vara svårt att få tag i :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 346
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 572
Senast: Ajda
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 100
Senast: MJLee
·
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 039
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?