riktar mig till hovslagare!

Qodrofenia

Trådstartare
Vad kan man igentligen göra för att förbättra hovkvaliten?Finns det nått förutom att ha en väl anpassad foderstat och sko hästen med god omsorg.

*Vattenbad? funkar det?
*Biotin är det att kasta pengarna i sjön?
*Olja?
*Steeljoint mm fungerar nått av tillskotten öht?
*Tokosel?
*Annat?

Av det jag listat är det nått av det som kan hjälpa en häst? Vad är det i så fall som gör att det funkar.?

Jag har en häst som har väldigt torra hovar för tillfället.

/ MVH Q

Sv: riktar mig till hovslagare!

qodrofenia skrev:
Vad kan man igentligen göra för att förbättra hovkvaliten?Finns det nått förutom att ha en väl anpassad foderstat och sko hästen med god omsorg.

*Vattenbad? funkar det?
*Biotin är det att kasta pengarna i sjön?
*Olja?
*Steeljoint mm fungerar nått av tillskotten öht?
*Tokosel?
*Annat?

Av det jag listat är det nått av det som kan hjälpa en häst? Vad är det i så fall som gör att det funkar.?

Jag har en häst som har väldigt torra hovar för tillfället.

/ MVH Q

Här har du ett diskussionsforum där du kan fråga hovslagare.

http://www.hovslagarforeningen.nu/shfswe.html

Hälsning Maja

Är också intresserad av om något fungerar. Detta väder gör ju att hovarna är snustorra. Min häst som vanligtvis inte tappar skor hade tappat båda bak i måndags och gått sönder ganska ordentligt. Sprang i väg och köpte Biotin, men det tar väl ett tag innan de ger resultat. Sen ger jag vattenbad så mkt jag orkar....

Jag är inte hovslagare men när hovis kom i veckan fär att sko min så skodde han en annan i mitt stall åxå. ägaran va inte där så han pratade med mig å sa att dom hovarna va dom sämsta han någonsin sett. Han sa att biotin kan hjälpa men att det äar väldigt individuellt. och så sa han att hästar från gottland (eller va de öland?). I alla fall att hästar som kommer ifrån kalkrika beten har oftast bra kvalité på hovarna. så han rekomenderade att ge kalk. testa de!

Jag vill ha svar från folk som faktiskt har utbildning i ämnet.Inget illa ment.

Ja. De va ju va min hovslagare sa. han är utbildad.

oki!Kalk där har vi nått .får se vad andra har att säga om det..

vill dra igång en diskussion om detta då jag delvis tror att många slänger ut en hel del på preparat som inte fungerar och många timmar på behandlingar som inte hjälper.

Och dels vill jag ha svar för min egen hästs skull.

Min hovis säger alltid att hoven ska få vattenbad då det är torrt.
Verkas ordentligt och kolla upp och ev motverka bärrandsröta.
Bra mineralfoder.
Biotin tas bara upp av hästen om en annan mineral finns i fodret. Någon kankse vet vilken för jag har glömt...

Min kille är utbildad hovslagare, och jag frågade han om detta, han säger att alla grejorna som du skriver fungerar mot torra hovar, vatten är också bra att använda som du skriver, men vissa hästar har genetiskt torra hovar.. men han känner en som tillverkar nått medel mot torrahovar, som är VÄLDIGT effektiv.. men kommer inte på just nu vad det heter, för hon är ganska ny startad tro jag det var..
När han är ute å skor, stöter han ofta på hästar som har torra och hårda hovar.. och då brukar han be ägarna fixa till en lite fuktigare hage, om det går annars brukar dom få blöta hovarna själva..

Senast ändrad:

min hovslagare rekommenderar enzion (beställde från Börjes 439 kr) mn häst tappar skor JÄMT! (ca 2 i mån)

vet att du bara vill ha svar av utbildat folk, men bidrar ändå med vad jag hört.
en tjej i mitt förra stall hade häst med extremt dålig hovkvalitet. hon penslade hovarna med jodopax ett par gånger i veckan... hade aldrig hört talas om det innan, men efter ett par månader syntes tydlig skillnad, hovarna var inte alls torra och spruckna längre, utan hårda och fina!

Då hoppas jag han kommer på vad det heter så man kan föra en diskussion ang det medlet. :)

Det var nått nytt för mig med.Mna kan ju undra vad det är i jodspriten som gör att den hästens hovar blev bättre..?Eller så kanske var det så att det var bara fukten? vem vet..

qodrofenia skrev:
Då hoppas jag han kommer på vad det heter så man kan föra en diskussion ang det medlet. :)

han sa att han skulle ringa dom när han kom hem ikväll, men medlet verkade vara effektivt, han har inte använt det själv, men han känner folk som använt det och det har fungerat.. ska se till så han ringer ikväll eller nått ;)

Enligt en veterinär som forskar på hovar mm fuktas hoven innifrån, dvs från blodet. Yttre fukt tränger bara in några mm och dunstar bort snabbt. Däremot förhindras uttrokningen sålänge hoven är fuktig. Torrt väder och lera torkar ut hoven. Omättad eller fleromättad olja hindrar uttorkning då avdustningen minskar. Överdrivet blötande kan minska hästens naturliga skydd mot uttorkning.
Så rådet från mig är att eventuellt fukta hoven först, och sedan smörja på omättad olja som tex rapsolja (billigt :) )
Visst kan hästen ha en brist som kan avhjälpas med biotin. Men torra hovar på sommaren känns mer relaterat till uttorkning än foderbrist. Hovarna är fina vid regnigt väder även på sommaren.

Senast ändrad:

har faktiskt ingen aning :o

glömde skriva att det ska vara utspädd jodopax, men det kanske framgick ändå :D

vet bara att det var en gemensam tränare till oss båda (som även är hovis) som rekommenderade henne det, och som sagt, det fungerade. tror inte hon gjorde så mkt "mer" för att få hovarna fina..

Min hovslagare rekomderade vanligt hederligt hovfett. Fungerar bra. Använder både inuti och utanpå hoven, har inte haft några tappskor det senaste halvåret.

qodrofenia skrev:
Det var nått nytt för mig med.Mna kan ju undra vad det är i jodspriten som gör att den hästens hovar blev bättre..?Eller så kanske var det så att det var bara fukten? vem vet..

Eller så berodde förbättringen på att det blev fuktigare ute?=)

Kalken som jag nämde hjälper väl inte så mycket mot torra hovat utan mer för hovar med dålig kvalité.

varför rekomenderade din hovslagare vanligt hovfett?
För att det funkar? eller hadde han/hon nån förklaring till varför?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Gamla trotjänare
  • Gastro/Koloskopi-propofol

Hund, Katt, Andra Djur