riktar mig till hovslagare!

Sv: riktar mig till hovslagare!

Så rådet från mig är att eventuellt fukta hoven först, och sedan smörja på omättad olja som tex rapsolja (billigt )
Det är den här metoden jag använder på min..Något bättre har det blivit.

Jag pratade med Veterinären igår och hon rekomenderade torsklevertran (fodertran) eller annan liknande olja. Av samma anledning som Lickety skrev. Hovis har även sagt att det ska vara bra.

Kan svara på detta då vi vanligt hästfolk har erfarenheter av detta o har pratat med hovisar HÄR o i VL.

Smörj med i princip vilket veg. fett som helst.
För att förebygga sommrens torra hovar bör de smörjas ibland - året om.
Fettet hindrar fukten i hoven från att dunsta

Steel Joint o Enzion ger bra effekt efter 4-6 v.
S.J är baserat på dolomitkalk o det har funkat jättebra på min val´s papperfötter

Har dålig=0 effekt av Biotin
V

Det är inte "hovolja som hovolja" utan ganska viktigt att veta vad som ingår i produkterna man smetar på. Ofta är det en salig blandning av både mättade och omättade fetter i dem. Hovfetter kan tex innehålla svavel, bivax eller mineralolja (!)
http://www.dermanord.se/mineraloil/mineralolja.htm En aning vinklad sida, men budskapet finns där.

Dessutom är ofta innehållsförteckningarna bristfälliga; det står ofta att produkten innehåller bl.a.
Det finns vissa studier som pekar på att mättade fetter är skadliga för hoven.
Rent och omättat fett är det enda jag skulle använda.

qodrofenia skrev:
varför rekomenderade din hovslagare vanligt hovfett?
För att det funkar? eller hadde han/hon nån förklaring till varför?

För att det funkar. Min har fått mkt bättre hovar som inte spricker i "sömomtagen" lika lätt=skorna sitter kvar.

Anledningen till att jag först och främst ville ha svar från utbildade hovlagare är för att förhoppningsvis har de fått läsa på mer om ämnet och kanske tom fått ta del av studier där det visat sig vad som funkar och inte gör det..

Inget illa ment utan just för att det blir som det är nu i tråden ..alla säger olika. konkret fakta skulle vara trevligt..om det ens finns.

Jag gjorde mitt projektarbete i gymnasiet om just precis hovoljor och läser till veterinär nu, ska börja fjärde året till hösten. Men jag är ingen hovslagare dock. :smirk:
Även hos hovslagarna finns det mycket tyckande och tänkande då forskning ofta saknas om kommersiella hovvårdspreparat. Det jag pratar om är den forskning som är gjord i Sverige idag, och den visar att omättade fetter är bra.

Senast ändrad:

tack ...det var sånna här svar jag sökte.. där det åtminstonde finns nått att luta sig mot.

qodrofenia skrev:
Anledningen till att jag först och främst ville ha svar från utbildade hovlagare är för att förhoppningsvis har de fått läsa på mer om ämnet och kanske tom fått ta del av studier där det visat sig vad som funkar och inte gör. konkret fakta skulle vara trevligt..om det ens finns.

Jag förstår inte varför man lägger upp en ny tråd som det redan finns oändliga fakta om redan, Så vida man bara orkar använda sök funktionen.

Tycker du det är så att vi hovisar har så lite att göra att vi skall sitta här och upprepa oss gång på gång utifrån nya trådar som avspeglar samma innehåll och problem.

Jag är skittrött på detta och tänker inte upprepa mig mer utan anser att den som söker svaretn även orkar" ta del av redan skrivna svar i ämnet.

sitter i telefon med en hovis just nu så jag passade på att fråga vad han tycker fungerar och vad han märkt hos sina kunder.

biotion tyckte han va skräp ungefär... man kan likagärna krossa torkade nypon och ge i fodret...

steeljoint hade han inga kuder som använder så de vill han itne säga nått om...

enzion har han många kunder som blivit hjälpt av. spröda torra hovar som går sönder och spricker runt sömmarna. oftast fullblod?! doom har förbättrat hovkvaliten avsevärt.

torsklevertran (fodertran, torskleverolja) rekommenderar han starkt att smörja dagligen både i och på hovarna.. kvaliten förbättras oftast iaf de falla han sätt. hovarna blir hållbarare när sömmar ska sättas i och sprivker inte lika lätt runt sömhålen.

min häst är ett bra exempel som han rekommenderade de på. har konaonfina hovar trots de väder som nu är. inte en endaste lietn sprinck eller spröda hovarlängre... skos nu med 8 veckors intervaller skoddesförut med max 5 veckor. har även fått ut hovarna från 0 till 2 ifram och från 1 till 2 ibak.

nu vet ja vad det där medlet hette.. Bioprimin... alla säger att det är väldigt effektivt.
det är gjort på naturprodukter, alltså inge skadligt och den botar det mesta med hovar att göra säger dom.. är bra mot hälta, torra hovar, men det kan ta minst ett halvår ibland till att hästen ska bli bättre.. men han sa också att mot torra hovar fungerade oljan också, om det inte är riktigt förstörda hovar, det här medlet tillverkas söderut, vet ej vilken som är återförsäljare, men det är ju bara å försöka å ta reda på det.. nån mer som hört talas om detta medel?

varför bryr du dig då om du inte orkar? låt folk få skriva vad dom vill.. jag tycker det är kul med aktiva folk på detta ställe.
det är ju bara å inte bry sig.. och vissa kanske inte orkar söka på massa "sök-sajter" för allt som står på internet kanske inte stämmer.. eller så vill dom ha svar ifrån andra hästmänniskor och hovslagare såhär.. så dom kan riktigt prata om det...

Jag har använt sökfunktionen i över en vecka och letat info..Och ändå inte hittat det jag söker.. ville gärna sammla allt i en tråd..
Och även då kanske få svar på alla mina frågor.
Ladysara tex har gett ett mycket bra svar på många av de frågor jag hadde.
Jag är mycket väl medveten om att hovlagarna inte har så mycket tid till övers.. men ändå kan ni sitta här dag ut och dag in och diskutera barfotaverkning..konstigt att ni har tid med det och inte frågor om hur man förbättrar hovkvaliten .
Har du samma atityd gänte dina kunder oxå?

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört om det.. men jag ska googla på det så kanske jag kan lära mer. :)

*knapplån*
Följdfrågor.. som någon kanske kan svara på.
vad är det i fodertran, torskleverolja som gör att hovarna blir bättre?

tidigare i tråden skrevs det om biotin och att det var ett ämne som hästens själv måste ha för att biotinet skulle hjälpa öht.. vilket ämne är det?

tokosel är det ingen som nämt.. hur är det med det?Enligt vetFass ges det till hästar med E-vitamin brist.Kan brist på E-vitamin påverka hovarna?
Kan då vanligt E-vitamin hjälpa hovarna på rätt väg?

Jag tänkte också lägga näsan i blöt trots min bristande kunskap i hovvård.

Jag har själv ett 2-årigt fullblod som har lite knepiga hovar.
Hovslagaren säger att man blandar rapsolja och sirap och penslar på. Detta är mycket effektivt vid sprickor och torra hovar.
(Det liknar väl effekten av "vanligt" hovfett men utan alla onyttiga tillsatser, plus att sockret från sirapen är nyttigt för hoven.)

Torra hovar är dock inte mitt största problem utan den dåliga hovkvaliteten. Han har knappt någon hovvägg och är därför knepig att ha skor på utan att han ömmar eller att de sitter kvar.
Jag skall prova steel joint, tror jag. Så jag kan återkomma när jag ser något resultat.

Men det här med tillskottsfoder är väl en djungel. Jag tror att det finns en oändlig mängd olika uppfattningar och tänkanden. Mitt tips är att prata med några hovslagare och veterinärer som du har förtroende för och som har bra meriter. Liknande de som jobbar på våra olika djursjukhus. De borde kunna leda dig lite närmare "sanningen".

En liten parantes bara. Det där med jodopaxlösning på hovar låter hel tokigt. Jodopax är en uttorkande produkt och den ger spröda hovar vid regelbunden användning. Skulle inte rekommendera det!

Senast ändrad av en moderator:

En liten parantes bara. Det där med jodopaxlösning på hovar låter hel tokigt. Jodopax är en uttorkande produkt och den ger spröda hovar vid regelbunden användning. Skulle inte rekommendera det!
Det kan faktiskt funka utmärkt om hoven är angripen av bakterier/röta .
Men man skall inte använda det för evigt.;)
Fördelen med Jodopax är att det har de flesta hemma .

Senast ändrad:

Det kan faktiskt funka utmärkt om hoven är angripen av bakterier/röta .
Men man skall inte använda det för evigt.;)
Fördelen med Jodopax är att det har de flesta hemma .

Jag vill starkt avråda från Lilla Skutts jodopaxkurer!! Det är som ngn skev starkt uttorkande och gör snarare en helt motsatt effekt, liten torr,skrumpig och slapp. Helt ansaknade av elastecitet.:(

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023