riktar mig till hovslagare!

Sv: riktar mig till hovslagare!

Jag vill starkt avråda från Lilla Skutts jodopaxkurer!! Det är som ngn skev starkt uttorkande och gör snarare en helt motsatt effekt, liten torr,skrumpig och slapp. Helt ansaknade av elastecitet.:(
Ha ha, men du har väl doppat nåt annat i Jodopaxen förstår jag ,snuskhummer där.:rofl:

Provat sockerbit och pincett?:D
Blå piller?
Semester?:devil: :angel:

Ursäkta om jag stjäler tråden lite, men eftersom här är en tråd om just hovar nu så tänkte jag att jag inte skulle starta en ny, utan passa på att fråga här istället.

Får en häst som går skodd sämre hovkvalitet än vad den hade från början?
Mitt sto har nämligen gått med skor på sig sen hon var 4 (hon är nu 9) och innan hade hon jättebra hovar, men nu så går hon på sulan då hon inte har den yttre randen kvar...(bärrand?) Vet inte alls vad det heter, men hon har iaf ingen kant utanför sulan, utan lyfter man på hoven så ser man bara sulan och strålen.
Hon ömmar inte när hon går, mer än om hon skulle råka trampa på en sten som är högre upp än de andra och lite vassare, då kan hon halta till lite.
Så min fråga är nu:
Rättar detta till sig själv eller måste jag sätta skor på henne igen?(detta gäller endast framhovarna, bak ser ok ut).
Har för mig att jag läste någonstans att hästen formar om hoven själv som den vill ha dem när man tar av skorna men att detta kan ta lite tid? Sant?

Hörde från en kompis idag som hade pratat med en veterinär igår på en mässa. Han sa att vad händer om du själv har enbart vatten på dina händer ? Jo dom blir torra. Likaså med hästarnas hovar. Han sa att man måste behålla fukten i dom så därför är det bättre med olja. Logiskt tänkande egentligen. Sen behöver man ju kanske inte överdriva och ha på olja varje dag för det gör ju att hovarna blir beroende av fukten.

Får en häst som går skodd sämre hovkvalitet än vad den hade från början?
Mitt sto har nämligen gått med skor på sig sen hon var 4 (hon är nu 9) och innan hade hon jättebra hovar, men nu så går hon på sulan då hon inte har den yttre randen kvar...(bärrand?) Vet inte alls vad det heter, men hon har iaf ingen kant utanför sulan, utan lyfter man på hoven så ser man bara sulan och strålen.
Hon ömmar inte när hon går, mer än om hon skulle råka trampa på en sten som är högre upp än de andra och lite vassare, då kan hon halta till lite.
Så min fråga är nu:
Rättar detta till sig själv eller måste jag sätta skor på henne igen?(detta gäller endast framhovarna, bak ser ok ut).
Har för mig att jag läste någonstans att hästen formar om hoven själv som den vill ha dem när man tar av skorna men att detta kan ta lite tid? Sant?

Det är precis det som är problemet medmin 2-åring också. Han har ingen hovvägg fram utan bara sula. Min hovslagare säger att det bästa man kan göra är att stadga upp hoven genom verkning och skor. Men du lär nog ha en väldigt bra hovslagare som vet hur det skall göras och skötas.
För det tar flera skoningar innan man får ordning på det.

(Min erfarenhet är att en häst som är ömfotad inte slutar med det bara för att man inte har skor.)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023