Just att stötta olika typer av vildbin har jag tänkt en del på senare år, vilka olika typer av miljöer som är bra att erbjuda utöver insektshotell och dylikt.
I dagsläget har vi ett tambisamhälle, som vi fick i bröllopsgåva. Vi har bestämt oss för att inte fortsätta om dessa dör.
Jag hade velat kunna erbjuda en sandhög (väldigt enkelt förklarat
) för att erbjuda hem åt tex sandbin. Har ett gäng sandkullar men tror att hästarna som rör sig över dem kan skrämma bort dem.
kl
Vi sådde in mängder mer örter när vi sådde in hagarna och så långt det går försöker jag låta dem blomma över innan hagarna putsas. Det bjuder på mängder med insekter och fåglar, även om jag vet att många irriterar sig på det, men jag tänker att de förstår inte vikten av det.
Jag har börjat samla ihop så att jag kan gräva ner en mini-groddamm i trädgården och sen så har jag en önskan om att en dag gräva en lite större damm på marken (jag har inte många hektar egentligen). Jag vill sätta sälg som ska vara viktigt för de första insekterna som vaknar inför våren.
Sätta mer lavendel då där är alltid är en massa surr vid buskarna utanför ytterdörren.
Hade egentligen tänkt att jag skulle ta bort buskar (som är fula och skymmer sikt) i trädgården men efter en del efterforskande så står dem perfekt för små fåglar ska känna sig trygga. Så i vissa fall så gäller det att göra inget.
Jo! Jag har en liten bit mark där vi dumpar en del trädstockar och ris osv. som jag lämnar kvar för att bli hem åt så små insekter.
Jag har en "framsida" som består av gräs och en hel del planterade blomsterlökar, men hade velat utöka med att få in mer vilda växter, kanske vissa öar som beskrevs tidigare? Där jag klipper gräset på vissa ställen och låter det blomma på andra.
Låter också nässlorna blomma (trots att jag avskyr nässlor) sen jag lärde mig i somras att det är viktigt för nässelfjärilen innan de mejas ner (i uppbyggd ilska).