rigna hovslagare.

A

Anja586

Hitta en "bra" hovslagare?

vad ska man tänka på när man rigner runt?

ska man fråga om utbildning etc?

Vad är det då för utbildning dom bör ha för att vara bra?

vad betalar ni era hovslagare?

Har läst här inne och alla säger att det är väldigt viktigt att ha en bra hovslgare, ja visst självklart, men hur vet man omd en är bra?

jag förstår att detinte finns några saker som t.ex. om han har en keps, men ni förstår nog vad jag är ute efter, om dom ska vara rekomenderade av nått förbund eller liknande?
vilket då i så fall?
väldigt tacksam för svar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hitta en "bra" hovslagare?

Anja586 skrev:
vad ska man tänka på när man rigner runt?

ska man fråga om utbildning etc?

Vad är det då för utbildning dom bör ha för att vara bra?

Har läst här inne och alla säger att det är väldigt viktigt att ha en bra hovslgare, ja visst självklart, men hur vet man omd en är bra?

jag förstår att detinte finns några saker som t.ex. om han har en keps, men ni förstår nog vad jag är ute efter, om dom ska vara rekomenderade av nått förbund eller liknande?
vilket då i så fall?
väldigt tacksam för svar.

http://user.tninet.se/~oio093l/adresser/adress.html

Fråga folk i närheten vad de har för hovslagare och vad de rekomenderar.

Det finns i dagsläget 4 utbildningar i sverige: Hovslagarskolan i Skara, Lernias i Uppsala, Stockholms Hanverksförening samt Nordviksskolans hovslagarutbildning. Alla examineras av samma bedömare som kommer från Hovslagarföreningen.
Din hovslagare bör vara utbildad.
Du kanske inte kan se på själva skoningen om han/hon är en bra hovis, men du ser ju hur h*n hanterar hästen, om h*n är lugn eller inte, men de flesta utbildade ÄR bra. Hur priserna ligger runt om i landet varierar ganska mycket, plus/minus några hundringar. Du kan kolla upp ca-priser och hovslagare runt om i landet på hovslagarföreningens hemsida.
www.hovslagarforeningen.nu

Men som sagt, hör med dina stallkompisar,de kan säket rekommendera en bra hovis!

Sv: rigna hovslagare.

Hör med andra i stallet om bra hovslagare om de kan ge dig tips osv.

För helskoning (vintertid): 600kr
För verkning och skoning fram 400kr
Tappsko: 100kr

okej, tack så mycket för alla svar!MvH Anja

Minimikraven jag ställer på en hovslagare är:

Han går att få tag på per telefon.
Han kommer på avtalad tid, eller ringer om han inte kan.
Medlem i Svenska Hovslagareföreningen.
Har F-skattesedel och ansvarsförsäkring.
Jag får betala mot faktura, eller får kontantkvitto (helst det förstnämnda).

De två första punkterna brukar man ju märka efter ett tag, resten går att kolla i förväg. Sedan är det ju annat som också skall stämma, t.ex. att han/hon hanterar hästarna på ett vettigt sätt, att skoningen verkligen BLIR bra etc. Ofta kan ju sådant kollas genom kontakter/referenser. Min nuvarande hovslagare fick jag t.ex. tag på genom rekommendation av den förre hovslagaren, som skulle sluta. Och bättre än nu har det aldrig varit :-)

Jag betalar för helskoning 900 kr, men får tappskor påspikade gratis om han har ärende i vårt stall eller i nåt stall i närheten. Måste han köra speciellt till oss, kostar det 100-200kr, minns inte exakt. Jag brukar dock sätta på tappskor själv.

Hör dig för i ditt stall och stall i närheten. Stuterier/ridskolor osv. Min hovslagare har skott hästar i mitt stall innan jag fick häst, och har hört att han är bra. och det ÄR han. Hör till de dyrare här ute, men det är det värt. Håller med Roheryn vad gäller krav. "Min" hovsl. Kommer alltid i tid, annars ringer han, han svarar alltid på telefon om han inte är på semester men då säger han det på tel.svararen, han är medlem i svenska hovslagarföreningen och finns på listan på deras hemsida, har f-skattsedel och vi får betala kontant eller m faktura.
Han hanterar hästarna bra tycker jag, ingen stress, inga hårda tag.
Betalar 875kr för vanlig helskoniong. På vintern 950 med sulor och broddar.

Hej!

Angående att höra med dina stallkompisar.. Var lite försiktig! I mitt stall fanns när jag flyttade dit två hovslagare, efter att min hovslagare gick in i väggen, började jag använda den alla andra i stallet rekommenderade, och det slutade med att min häst, med lite problem med tillväxten i hovarna blev halt pga felaktig mycket sned skoning. Jag fick byta igen och har en jättegullig tjej som verkligen är noggrann och kan sitt jobb. Försök kolla upp arbetet hovis gör innan du anlitar den om den skor i ditt stall. Alla är inte bra bara för att de rekommenderas(tyvärr)./ Lavinia, som äntligen inte har problem med hovarna..

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama