Riga eller Talinn?

Cillaramsa

Trådstartare
Jag tänkte åka på kryssning med familjen på höstlovet och funderar mellan ovanstående destinationer. Grabbarna ska med och de är 8 och 10.

Så, kan ni ge mig era åsikter?
Mysighetsfaktor? Prisskillnader? God mat/fika?

Det är ju bara 6 timmar i land, så man hinner inte så mycket. Tyvärr råkade jag andas att det fanns ett erbjudande med bad, varpå yngsta vrålar "Bada! Bada!" cirka hundra gånger (nåja). Ett alternativ är ju att maken går och badar med dem och jag går på någon guidad tur eller så.

Hur är båten dit? Är det någon skillnad på båtarna? Man är ju mest på båten...
 
Sv: Riga eller Talinn?

Putt, putt!

Och en annan väsentlig fråga, behöver man pass för en sådan kryssning? I så fall går nog allt åt skogen...
 
Sv: Riga eller Talinn?

Jag skulle inte sätta min fot på Riga-kryssning igen under höstlovet iaf (hösten övh)! Blev skrämd till vettet när jag åkte för 6-7 år sedan, då vågorna var sjukt höga både dit och hem! :eek: Nu behöver det inte storma varje natt men hela vår våning var utslagna av sjösjuka och jag trodde allvarligt att vi skulle gå under. Det var INTE roligt! :cautious: Och jo, jag tror att man måste ha pass, men det går väl lätt att googla?
 
Sv: Riga eller Talinn?

Jag har ingen aning om hur själva kryssningen är, men jag hade iaf valt Tallinn. På de 6 timmarna i land kan ni antagligen se stora delar av gamla stan, vilket är vad som är mest sevärt i Tallinn :)
 
Sv: Riga eller Talinn?

Jag har ju varit i både Tallin och Riga, vi hyrde iofs lägenhet och stannade lite längre. Men ska jag rekommendera något så är det allt Tallin, trevliga männiksor, god mat, och vettiga priser. Det första som hände i Riga var att min mamma blev rejält blåst på pengar när hon åkte Taxi, en tur på 10 minuter kostade henne över 600 kr.:eek: Och just Taxi är något som är ett elände i Riga, så där bör man se upp. Även på marknader om man handlar bör man se upp, det är inte alltid man får tillbaka rätt växel.

Att fråga om vägen är inte heller alltid det lättaste, vid flera tillfällen ville man ha betalt för att berätta vilken väg vi skulle gå. Det har aldrig någonsin hänt i Tallin, och då har jag varit där många gånger.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Ja esterna är bra mycket trevligare än letterna men även i tallin får man se upp såman inte blir blåst på taxi

så tallin säger jag
 
Sv: Riga eller Talinn?

Tallinn har gångavstånd till gamla stan, det tar inte så många minuter att traska upp till ringmuren. Det behövs ingen taxi för att ta sig dit alls. Det finns trevliga fik och restauranger överallt, speciellt uppe vid Rahekoja Plats (Rådhustorget) är det fint.

Ni har barn i perfekt ålder för att besöka Tallinna Teletorn (TV-tornet). Gör det, man åker hiss 170 meter upp till ett barnvänligt interaktivt museum. Utsikten är helt oslagbar, och missa inte "hålen" i golvet när ni är där uppe :) det är en bit utanför stan dock, men det går lokalbussar dit, och taxi finns ju. Har tyvärr inte riktigt koll på linjerna, vi har nästan alltid egen bil när vi är där.

Aleksander Nevski-katedralen är också värt ett besök, en imponerande byggnad som tyvärr delvis är insvept i byggställningar och presenningar just nu, men insidan är pampig den också.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Jag tänkte åka på kryssning med familjen på höstlovet och funderar mellan ovanstående destinationer. Grabbarna ska med och de är 8 och 10.

Så, kan ni ge mig era åsikter?
Mysighetsfaktor? Prisskillnader? God mat/fika?

Det är ju bara 6 timmar i land, så man hinner inte så mycket. Tyvärr råkade jag andas att det fanns ett erbjudande med bad, varpå yngsta vrålar "Bada! Bada!" cirka hundra gånger (nåja). Ett alternativ är ju att maken går och badar med dem och jag går på någon guidad tur eller så.

Hur är båten dit? Är det någon skillnad på båtarna? Man är ju mest på båten...

Var i Tallin i somras, det var faktiskt billigare med en natt på spa-hotell än att åka fram och tillbaka. Sen kan det vara annorlunda på höstlovet.... men det ser du om du testbokar... eller pratar med en resebyrå.

Ingen större skillnad mellan Tallin och Riga. Två intressanta städer av ungefär samma tid. Tax-free till Tallin, men det gör ingen större skillnad.

Till skillnad mot att exempelvis åka Nynäshamn-Gdansk så finns det ingen billig mat ombord. Allt är mer eller mindre dyrt.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Ja man behöver pass. Jag åkte båda kryssningarna förra året.

Jag var också på hotellet i Tallinn med pool men jag minns den inte som barnvänlig utan den hade en stor bar mitt i som vi vuxna uppskattade mycket:)
 
Sv: Riga eller Talinn?

Jag har varit på kryssning till både Tallinn och Riga.
Tyckte Tallinn var mycket mysigare, dock var jag där mitt i sommaren och Riga var mer på hösten vilket kan vara en anledning till det.
Men i Tallin fanns det jättemysiga cafeer och restauranger, det var ganska litet och lätt att gå överallt. Skulle abslut kunna tänka mig att åka dit igen.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Och angående pass, på biljetten stod det att man skulle ta med sig pass, men när vi checkade in frågade de inte efter det. Behövde inte ens visa id.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Tack för alla svar!
Tallinn var ju vad vi hade tänkt från början, och maken arbetar med ester så han känner ju några där också. Men nu är det ju så att ingen av oss har pass, och man vågar väl inte chansa. Finlandsbåt kan man väl åka utan pass dock? Eller gäller samma där?

Golit, vi kollade först på hotellnatt, men det var rysligt dyrt att åka olika turer dit (dvs ej kryssning). Men det kan kanske finnas billiga paketresor. Vi får nog hitta på något annat på höstlovet....
 
Sv: Riga eller Talinn?

Varför inte skaffa pass?

Jag fick visa pass på åtminstone en av resorna.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Halvt KL...

Men Estland är ju med i Schengen, det bör räcka med nationellt ID-kort (vilket svenskt körkort inte är, bör nämnas) som alternativ till pass.

Putt, putt!
Och en annan väsentlig fråga, behöver man pass för en sådan kryssning? I så fall går nog allt åt skogen...
Om det är tidsaspekten du tänker på så gick det på två dagar sist jag förnyade mitt pass härom månaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Riga eller Talinn?

Kolla på Tallinks hotellpaket om ni är intresserade av att stanna en natt extra. Det är sant att det oftast blir billigare att kryssa med en natt på hotell också. Jag har bott på spahotellet i år och poolerna funkar bra för barn. Det är en bar mitt i alltihop, men där hängde det mycket barn också. Poolerna har mysiga vattenfall och fontäner och det finns bubbelpooler och grunda områden.

Alldeles intill det hotellet ligger Kalasadam, en gigantisk anläggning som kan vara kul att gå upp på (långa trappor), det är en stor konserthall som numera bara ligger där i stort sett övergiven. Ett av sovjetmaktens skrytbyggen som uppfördes till OS 1980 (seglingsgrenarna hölls i Tallinn). Går man sedan över gatorna mot gamla stan kommer man mot tornet Paks Margareta och där finns också Estoniamonumentet, gripande att stanna till vid och att läsa alla namnen på de som omkom.
 
Sv: Riga eller Talinn?

Görel: Jodå, vi kan så klart skaffa pass, men jag trodde det tog flera veckor att få pass. Men tar det som Snubbelfot menar bara ett par dagar så är det klart ett alternativ fortfarande!
McMarco: Låter toppen! Jag ska kolla.

Hade genast börjat kolla in annat att göra (grabbarna föreslog gå en tur i skogen, vilket är härligt och gulligt, men jag hade ju tänkt mig något lite mer omfattande iom att vi reser sällan) men då ska jag kolla upp passmöjligheten först!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp