Siggisen03
Trådstartare
Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han kan inte galoppera under ryttare än, utan det är bara trav och skritt som gäller. Om jag rider honom ensam i ridhuset brukar han vara rätt snäll och hanterbar i både skritt och trav, men om andra hästar är med vill han bara springa iväg. Han vill inte skritta utan det blir någon slags halvtrav i skritten. Sen om jag inte låter honom trava så blir han lite småsur och bockar smått/reser sig smått. Väl i traven är han kontrollerbar, det är bara att han verkligen inte vill skritta. Jag försöker just nu rida honom varje dag så han kan få ut sin energi, hittils har det inte hjälp någonting. Jag har även testat att låta honom trava snabbt några varv för att få ut energin, och sedan arbeta i skritt, men det hjälper inte heller. Någon som har några bra tips på hur jag kan hantera denna situationen? (Longering jobbar vi fortfarande på, så att longera före ridpass är just nu inte riktigt aktuellt)