ridtravare och travträna

lovehorses

Trådstartare
(hoppas rätt ställe)

Lite flumrubrik men ska försöka förklara det...

Ni som rider travhästar, dressyr eller hoppning körtränar ni någon gång med dem?
Possitivt/negativt

Satt å fundera lite på min dam bara som en kul grej lite nu och då. Hon har blivit riden ett år nu.
Kan ju kanske vara bra som konditionsträning???

berätta

Sv: ridtravare och travträna

Jag kör mina, främst för att de är avlade för att springa frmaför en sulky och mina tycker det är oehört kul. Dels är det kul för mig, att jag kan variera och inte bara rida.

Sen tycker jag det är bra konditionsjobb, då jag nästan bara kör snabbjobb med mina. Givetvis är vi ute och finåker ibland, brukar skritta i uppförsbackar så de får arbeta lite .

nej jag kör inte min dam, dels för att hon enligt förra ägaren inte har speciellt positiva erfarenheter från travet, dels för att jag i ärlighetens namn inte är nån stjärna på att köra precis. kanske provar i sommar för att se hur hon reagerar men vi får se..
Honey och jag rider distans (ej tävlat ännu..), dressyr och hopp (på hemmaplan). men hon har inte den långa rygg man ofta avlar på i travet..

offtopic, men man vill inte ha långa ryggar på en travhäst, man vill ha en lång häst, men längden ska komma från ett långt boglad, lång manke och långt kors(sluttande)

har en starthäst som nästan bara tränas under ryttare för att han ska tycka att det ekul. går jätte bra! han galopperar jätte bra nu...dock bara i vänster galopp än så länge :)

Jajjemen det gör vi med valacken! Det är väldigt bra för kondition och uthållighet samt ger en jämnt musklad häst om man varvar det med ridningen. Nu går han inte så jätteofta i travartrav men joggar både normal takt och samlat en hel del, försöker undvika tempo som gör att han breddar förutom de gånger han får ösa på för hans egnas skull (han ÄLSKAR det lika mycket som att få sträcka ut i galopp med ryttare), ger finfina muskler :d och en stark bak och rygg

och mycket stärkande skrittjobb med tyngre rockard samt lättare med en speedcart, han älskar körningen och ger en rolig variation i jobbet!

Kör o rider mitt kallblod, på vintern i huvudsak slädar av olika varianter .På sommaren gigg trilla bultvagn (4hjulsvagn ) presition nordanstigs hästrally gusturleden samt diverse utfärder under sadel eller mellan skaklar .Ibland syns vi här på buke -körning.

Jepp, kör min pålle ibland, med rockard & loksele, ger allsidig träning & fina muskler!!!:) Skrittar i backar, travar lugnt & i form så gott det går(inga problem & trava lugnt, men att formen ska vara korrekt hela tiden), och galopperar ibland! Kul omväxling!:)
Nu var det ett tag sen pga dåliga vägar, men finns det möjlighet så kör jag gärna någon gång ibland!:)

Till alla: det låter jättebra!

Kanske sku höra med en travgubbe i byn om han kunde hjälpa mig, jag har ju aldrig trav-travat tidigare.spännande.
Jag tänkte på det att det skulle vara lite allsidigt och en kul grej man kan göra lite nu och då. Det att få lite mera muskler är ju alltid ett + i kanten.

offtopic, men man vill inte ha långa ryggar på en travhäst, man vill ha en lång häst, men längden ska komma från ett långt boglad, lång manke och långt kors(sluttande)

ber om ursäkt, usel på att formulera mig ordentligt :smirk: :bow:
(men då blir ju ryggen lång, elr delar av den .. aja)

men honey är inte säskillt lång någostanns:angel:

En fråga om man vill att hästen ska forma sig när den är framför sulkyn hur gör man?
Jag vill ju gärna att hon sänker huvudet lite så hon arbetar med ryggen.
Använder ni något hjälpmedel?

Om du kör i backar så sänker hon ju huvudet och arbetar med ryggen automatiskt, annars kan du göra som Snobben sa, eller testa med en springrem.

Jag körde min ridtravare (f.-89) första gången för 2 år sedan. Då hade hon inte gått i vagn på 13 år... :)

Detta hjälpte mig mycket i träningen då hon fullkomligt ÄLSKAR att bli körd, och allsidig träning är ju alltid bra!
Även ridningen gick bättre eftersom hon lugnade ner sig markant av att köras 2 ggr i veckan. Min hopptränare undrade vad som skett, när hästen plötsligt började gå i samlad galopp på volten helt utan försök att dra iväg...

Så kör på bara och lycka till!

Nej, men jag tömkör :)
Än så länge på en väldigt låg nivå, skritt,volter osv eftersom att han är under igångsättning. Men hoppas på hjälp från en duktig tjej i stallet att göra svårare saker sen, när han är mera igång.
I tömkörningen ser jag bara positiva saker,fast då äre ju inte konditionen han tränar.

Skulle vara så himla kul att kunna sätta framför vagn sen...
Tyvärr är körvägarna inget att hurra för här, men på vintern finns det en bred, bra väg att köra på iaf :)
Så hoppas på att kunna ta oss ut en dag ;)

Jag kör min gamling, mest för att hon har haft massa problem med ryggen, men även för att hon tycker det är kul.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka