Ridtravare och deras specifika träning

Kosmostanten

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur det står till med Bukes alla andra ridtravarryttare. Vad går bra med era hästar? Vad är mindre bra? Vad tränar ni på, och hur? Vad har ni för mål?

Min dam (10 år, riden ca 4 månader) är duktig och läraktig som tusan, och är för det mesta rena fröjden att rida. Som de flesta har hon en sida som är mycket stelare...i vårt fall höger...och som vi jobbar en del med att mjuka upp.

När hon äntligen begrep hur man gör när man hoppar har hon blivit riktigt duktig även på det, även om hon tycker studs är läskigt ("jag HAR ju precis hoppat, varför står det då ett nytt hinder ivägen?")
Galoppen är förvånande bra...hon fattar vänstergalopp direkt, även från skritt, och den är rund, kort o fin...högern är något knackigare, men på god väg. Ibland blir det dock korsgalopp eller "tralopp" åt det hållet.
Vårt största "problem" är faktiskt traven...hon har mycket svårt att få till en stadig kort trav någon längre sträcka, och försöker oftast byta till galopp eller passgång. Jobbar med detta bla genom att trava mycket över bommar samt ute i skogen, så hon får lyfta ordentligt på benen och stärka bakdelen.
Har märkt positiva effekter av att jag börjat rida henne bettlöst...hon känns mjukare och mer avslappnad, även när jag då o då rider på bett igen.

Så, det var lite om oss. Nu vill jag höra om er - kom igen :bump:

Sv: Ridtravare och deras specifika träning

Min medryttarhäst är en ridtravare på 10 år. Aldrig startad på travet, men i träning tills hon var ca 5. Alltså ridhäst de senaste 5 åren.
Hon är mycket väl grundutbildad, första ägarna gjorda i mina ögon precis rätt, gick långsamt fram, galoppen tror jag de väntade över ett år innan de ens provade.

Nu har hon haft en lugnare vår (jag började som medryttare i mars) pga en sadel som inte passade, och är långsamt påväg upp i kondition och styrka.

Hon är lättlärd och positiv, gör alltid sitt bästa. Lite stel i båda sidorna (riden ordentligt i ca 2 månader), men går ändå i stadig skritt och trav (kortare sträckor utan att öka farten) på rakt spår och stora volter, flyttar för skänkel i skänkelvikningar och fram/bakdelsvändningar, och fattar båda galopperna utan problem med ryttare på ryggen.

form är väl inte att tala om än, men jag föredrar att rida bakifrån och fram istället för att börja med huvudet i någon viss position.

hennes träning görs så varierad som möjligt, allt från promenader, uteritter, hoppning, tömkörning, löshoppning och körning framför vagn...

galoppen är svag längre sträckor (helst ska det gå undan - det är kul och lättare att hålla balansen då :p ) så på bana/på töm jobbar jag mest med fattningar. även travbommar och små kryss hjälper upp galoppen...

hon ÄLSKAr att hoppa och har bättre teknik än många hbl jag suttit på, använder ryggen ordentligt och ju mer hon orkar, desto bättre frambensteknik får hon. är väldigt noggrann och rädd om sig, är aldrig i bommarna, om inte klumpen på ryggen (dvs jag) klantar till det...

Våran "gamling" går som skogsmulle/dressyrpålle och läromästare.
I dressyren är han stabiliteten själv. Jobbar i stadig form i alla tre gångarter, hittar själv sin balans och är stabil och självgående. Har lätt för samling och går samlad trav och galopp. Han har lätt för skolorna och skänkelvikning, gör enkla byten och arbetspiruetter. Han har inte världens flashigaste gång, men han är stadig i formen och har lätt för samling. Galoppen är hans bästa gångart. Han rids som "vilken häst som helst". Tänker inte alls på att han är en fd. travare.

Några kort på honom i arbete:

afe1d414.jpg

mellantravliten.jpg

samladtravliten.jpg

Nirak

Vad kul med en pålle till i samma ålder :)
Låter ju som om ni också är på rätt väg med jobbet.
Skänkelvikning och framdelsvändningar jobbar vi också med...bakdelsvändning har vi inte kommit till än.
Men igår hoppade vi en liten bana på 5 hinder...det var jättekul :banana: även om vändningarna väl blev...sådär :p

Pudding :love:
Han ser helt underbar ut :d

Hur länge har han varit ridhäst?

har just nu en 7-årig travare som varit travtränad tills han var just 7 år. Har haft han i ca 4 veckor nu och hittills har vi hunnit med lite longering, skritt + travturer ute i skogen.

han har varit ridtränad praktiskt taget hela sitt liv, så ryggmuskler finns där vilket är väldigt skönt!

går emellanåt väldigt fint i traven, avslappnat samt söker sig framåt, nedåt själv.

jag är nöjd med han hittills! men jag har ju inte haft han så länge än.

Senast ändrad:

har tidigare haft en annan travare som jag "utbildade" lite själv. satsade mkt på tempoväxlingar, samt mkt galopp ute för att han skulle få muskler att kunna orka bära upp sig = galoppera lugnt & samlat. mkt ut och gå, långa skritturer. bommar är väldigt bra också. inspänning för att bjuda dem "dit ner" funkar ibland om man kör longering etc. (notera min sorts inspänning på bilderna i inlägget över.. inga gummiband eller korta inspända inspänningstyglar!)

klättring för ryggmuskler vilket är det första man borde skaffa på dem.
köpa i affär vore inte helt fel :devil:

skritt, åter skritt,
försöka få dem att hitta balansen, sen funkar det mesta prima!

edit: oj såg att min inspänning inte såg så bra ut där :o
lägger in en bild bara för det då.

Senast ändrad:

Jag har haft min ridtravare (varmblodig) i snart 5 månader, och det har varit mina mest lärorika, bästa, underbarste fem månader på länge. Han är född 1997 och är 162 cm i mankhöjd.
Denna hästen har verkligen en personlighet som jag passar perfekt in i. Det känns verkligen toppen att jag fick tag på honom. Jag hade en period i livet då allt var åt helvete, och jag mådde dåligt psykiskt och fysiskt, denna hästen har fått mitt måeende att bli jättebra och jag vaknar nästan alltid med ett leende på läpparna.
När jag fick honom hade han vart riden i ca två år, så han hade grunderna i sig och en del muskler, dock inte så mkt pga mycket vila sista tiden. I början skrittade jag bara i skogen, lät honom få lyfta på benen, klättra, cirkla sig runt träd och bygga upp muskler och hitta sin balans så att han kunde bära upp sig själv. Jag tömkörde och marktränade också jättemycket och det gör jag även nu. Jag tränar akademisk ridkonst med honom, och det passar både honom och mig perfekt. Vi har även tagit några westernlektioner. Den akademiska träningen har hjälp oss jättemycket, jag älskar den sortens ridning.
I nuläget tränar vi akademiskt för tränare en gång i månaden, och själva några gånger i veckan ungefär. Annars rider vi på långa skogsturer och bara njuter av sommaren.

26.jpg

14.jpg

01.jpg

Senast ändrad:

Min ridtravare är 9 år och jag har haft henne i snart 2 år.
Hon var dräktig när jag köpte henne och hade bara gått och skrotat i hela sitt liv. Varken inkörd, inriden eller avlad på tidigare.
Efter ett par månader hos mig fölade hon och blev sedan betäckt igen.
Just nu har hon alltså föl nr 2 vid sidan och är "mammaledig".
Mellan fölen red jag in henne. Blev ca 4 månaders ridning och mest i skogen.
När hon kommer hem i höst börjar vi om med ridningen.
Mina mål är att få en trevlig kamrat som hela familjen kan rida och
jag vill gärna komma ut på några mindre tävlingar och hoppa runt metern.
Kan lova att jag ser fram emot hösten då vi kan sätta igång igen !

Min ridtravare är 10 år och kom från banan i augusti i fjol och sedan dess har jag skrittat honom vid hand och uppsuttet.
Mycket promenader och mycket NH-träning vilket har underlättat mycket och förhoppningsvis kommer att fortsätta att underlätta framåt sett.
Fokus nu är på att komma igång igen efter sommarens förkastliga armbrott där vi hade ett uppehåll på 2 månader.
Skritten har blivit avsevärt lugnare från det att han kom, då skrittade han ifrån de flesta.
galoppen har han precis börjat kunna sakta ner och samla, ännu bara korta stunder i taget men vi är på väg.
Traven är fortfarande lite vinglig, men skyller inte på honom utan helt och hållet på mig själv. Ska jobba vidare på att hitta den gyllene medelvägen där ;) .
Mål? ja att kunna åka iväg en liten bit på nån clearround eller barrelrace eller annat kul när vi blivit riktigt samspelta.
kastar in en bild på pållen från i våras då jag haft honom lite drygt ett halvår.:love:

rull_0212.jpg

Jag har ett sto som jag haft i 6,5 år. Hon är nu 18 år. Har gått i tidig pension pga olika omständigheter. Honr är hoppad 135, har mycket trevlig och stor gång i samtliga gångarter. Något trippig och het har hon alltid varit. En väldigt stark sida hos henne är att hon är orädd, i stort sätt inget skrämmer henne. Men ibland kan hon vara FÖR orädd och bara traska på varsom ;)

Sedan är det min valack, har haft honom i 7,5 år, köpte honom som 7 åring han är idag 14 år. Han har ett stort luftig steg och rör sig riktigt bra, har haft otur med skador så vi har inte hunnit värst långt utbildningsmässigt trots den tiden jag haft honom. Han går i fin form i skritt men har lite svårare att hålla den i trav. Galopp går i perioder, men från travet har han varit så säker och aldrig galopperat ut sig i något lopp, så jag har en del att syssla med för att få alla 'knappar' att fungera helt. Han kan vara väldigt mycket häst att rida. Nästintill het i bland, men samtidigt väldigt lydig och uppmärksam, han är inte orädd men han är väldigt nyfiken och är aldrig omöjlig när det gäller något nytt

Tanten är 23 år och har placeringar upp till LB dressyr, jag har haft henne sedan hon var 13. Hon körs numera mest, eftersom hon tycker det är så himla kul :love: ! När jag fick henne hade hon gått på travet och därefter susat rakt fram i skogen, men jag jobbade mkt med stärkande arbete som klättring och med dressyr på ängar ute i skogen. Hade turen att bo i Jämtland då det begav sig och hade underbar natur utanför knuten. hon hade en sämre sida, voltstartssidan.. Hon tyckte det var pest att böja åt vänster, förstod inte alls detta till en början. Det tog en stund innan hon förstod att hon faktiskt FICK galoppera, hon var oerhört travsäker som tävlingsshäst. men när det lossnade gick det väldigt bra, hon kunde fatta båda galopperna från halt och gjord t o m enkla byten på slutet. Nu rider jag hennes son som inte startat. Han är 8 år och har en rund o fin galopp, han gör rörelser upp t o m LA och är en riktigt duktig köttbulle. Med honom hade jag problemet att han inte släppte upp mig på ryggen i början.. han tycktes inte förstå hur jag ena stunden bara var på vänster sida o sen huxflux var på hans högra OCKSÅ! Men efter mkt tålamod o många ofrivilliga avsittningar släppte det och han blev en jättetrevlig ridhäst. Honom måste man vara noga med att se till att han får ut o jobba mkt i backar och att han inte maskar med bakdelen då han lätt tappar den och ibland nästan sätter sig. Detta är kollat noga av veterinär o allsköns alternativmedicin, men det enda man kommit fram till är att han troligen är väldigt disträ... För nåt fel finns inte. :confused:
Jag har 2 st underbart ärliga hästar med stora personligheter!

Vad går bra med era hästar?

Det mesta funkar bra nu

Vad är mindre bra?

vet inte helt

Vad tränar ni på, och hur?

förvänd galopp har vi börjat leka lite med. fatta rätt galopp på rakt spår. jag tränar på att sitta ner i trav och rida (jag spänner mig och åker häst och då spänner han sig..)

Vad har ni för mål?

klara av LC-LB med 60%
Kunna alla rörelser upp till LA:1 (sen har jag inte som mål att klara av att få 60% på tävling i det för det gör vi nog inte..)
Och så ska han kunna göra galoppombyten
för jag anser att det hör till grundtubildningen och därför vill jag att min häst ska kunna det..

Min ridtravare är en tioårig valack e. Gift Box
Vi tränar nästan bara dressyr just nu, men det händer även att vi hoppar något litet hinder.
Det mesta går bra med honom, förutom hinder med tunnor som hinderstöd (dom bits)
Jag har inget speciellt mål med honom, men det skulle ju vara kul att prova på nån tävling när han känns mogen för det...

4707214.jpg

4358940.jpg

Har en 6årig travare efter Meadow Road. Har haft honom i ca 2 månader nu. Han är tävlad upp till 1 m med sin förra ägare, men då i slängtrav :confused: ... Så det vi jobbar på nu är mycket galopp. han har en helt underbar trav.
Mycket lösgörande övningar, klättring i skogen, tömkörning.. ja lite olika.
Vi hoppar oxå nån gång ibland.. Jag ska inte ut o tävla honom förränn galoppen funkar. tycker det är bättre att fixa den först, än att slängtrava som den förra har gjort.
På banan rider jag mycket enkla dressyrövningar, tex. skänkelvikning, fram å bakdelsvändning.. har precis börjat rida lite öppna..
Jaa det är väl det jag o min prins sysslar med :D..

Kan berätta lite om min skrutte häst.9 år gammal efter Buck Newton,
Han kom till mig i februari i år och har gått på travet innan.riden lite sporaliskt för att få göra annat än travtränas.
Väldigt grön häst med andra ord.Hästen har klassats som galen många gånger i livet .han är inte galen han är bara väldigt mycket häst.Förra ägaren har gjort ett otroligt jobb med denna häst.han gick inte att hantera innan.

Han är en häst med otroligt mycket motor.En motor som han själv i bland inte kan kontrollera.Han blir lätt nervös och spänd.Och blir i bland väldigt överambitiös.Och när han blir sådan kan det i bland stiga honom åt huvudet vilket gör att han flippar ur.Väldigt mycket balansgång med andra ord.. man får inte kräva för mycket och inte heller för lite för då hittar han på saker själv pga att han söker mitt beröm hela tiden vilket är bra då han ser arbetet som positivt.Men vi hamnar då i bland på kolitionskurs för han vill så mycket att han blir hot hot hot :crazy:

vi håller fortfarande på grunden och lydnaden. att start och broms ska fungera och att takten och lugnet ska finnas där.

Tömkörning har jag haft mycket nytta av då jag kan påverka honom på ett helt annat sätt på marken genom töm som han är van vid sen tidigare. har befäst alla gångarter från marken även sidförande på töm och flyttat honom undan tryck från marken .även vant in honom med spö från backen då han har haft svårt att axeptera det.har fortfarande problem med spöet uppsuttet.Men snart så tror jag att han ska axeptera även det där.

vi har på senare tid arbetat mycket med galopp arbetet.(innan olyckan,läs nedan) vilket nu har gjort att han tappat traven och galopperar hellre.. det var det där med berömmet som han hela tiden söker. han fatta rätt i båda varven men det kan uppsuttet bli lite trav bak och galopp fram.Bara att sakta av och fatta ny.
Han är lite lustig i just detta med galopparbetet för han byter lätt när det går lite fort eller när han bli i obalans.Det kan säga tjiing å helt plötsligt har han bytt :eek:

detta är hästen som inom loppet av 4 meter kan själv ha provat skänkelvikning undan båda skänklarna .galoppfattning för att sedan bryta av efter ett språng och fattat den andra galoppen.själv sitter man då i sadeln och ser ut så här :eek:

i bland kan jag tycka att jag letar efter dom rätta knapparna på denna häst helt förgäves. för i bland kan jag tror att där finns ingen knapp. Men faktum är att det gör det med den är så hårfin på denna otroligt känsliga häst.

första månaderna när han kom ner hit så skrittade vi bara i skogen klättrade upp och ner för bergen här runtomkring för att han skulle hitta sig själv.Vilket inte har varit helt lätt..Han kan tex skrämma upp sig själv i skogen vilket gör att det sedan kan ta ca en km att få honom lugn igen.Han trippar slänger sig. vi har hamnat i diket ett par gånger för han har inte förstått att han ska hålla sig på vägen..Och han är inte rädd om sig för fem öre.i bland när man går på en stenig stig så kan han bli hyper nervös och i bland skulle jag tror att han nästan skriker...
-HJÄLP!! Jag vet inte hur man gör!!(gått lite för mycket på preparerat underlag i sina travar dagar)
Har fått tala honom igenom både det ena och det andra..Rösten är ett underskattat hjälpmedel.

vi var med om en mindre olycka för ca en och en halv månad sedan som nu gjort att vi fått gå tillbaka i utbildningstegen igen.. vi blev upptryckta av en skenade häst i ett elstaket vilket nu har gjort honom otrygg.Han sprätter hoppar och far för minsta lilla .Tur jag har tålamod i all oändlighet annars hadde jag gått bet för länge sen.

Helt ärligt så sliter jag i bland mitt hår .Men så nästa dag kan han få mig att le och faktiskt se den underbara häst han faktiskt är under ytan.:love: Han är en häst med otrolig personlighet och ett väldigt stort hjärta.

Målet är väl att vi ska nå LA i allafall.. tur man inte har bråttom.. för det lär ta tid ;)
PICT2916.jpg

DSC_9096-01.jpg

Min travare är 10 år. Aldrig ens inkörd så jag har sluppit allt vad omskolning, omträning av muskler samt ban-hetsig häst. Han Köptes som ohanterad femåring ute på lösdrift.
Vårat största problem är att han är så känslig att rida att jag har svårt att förvalta det och inte göra för mkt. Inga problem med något egentligen, vi behöver bygga styrka och finslipa, ´JAG behöver lära mig orka sitta ner i hans trav och inte ta för mkt i munnen på honom. Har lagt mkt tid på framåt-nedåt-sökningen vilket vi hade fatalmissat (utan att någon tränare sagt något på flera år!) tills nuvarande underbaraste tränare bröt ner allt vårat jobb och skrek GÖR OM!
Nu har jag en gladare positivare häst som går fram till handen. Vi leker lite (ganska mkt) med hur mkt vi kan samla upp galoppen, vänder på bakdelen (piruettänk) i hörn ibland, öppnor och slutor, diagonalslutor osv. Har börjat introducera galoppombyten, det börjar trilla in vad jag vill nu! Har ingen stel sida faktiskt.

MÅLET är en lättrideen behaglig häst, att vi ska utveckas ihop och ha roligt. Tränar inte på något speciellt sätta utan provar lite av varje och rider honom som vilken häst som helst.

Här är min ögonsten. Har bara haft henne i en vecka men jag är handlöst förälskad :love: . Hon är 4 år och har gått i träning för trav men aldrig kommit längre än till första kvalet. Hon är lite riden. Jag tänker tänka, träna och rida henne i stort sett som vilken unghäst som hellst, hon är välldigt intelligent och mycket sammarbetsvillig. Än så länge så har allt gått jättebra men vi har "bara" jobbat med NH, ledarskap och sammarbete, och gått på skogspromenader. Min sadel kommer inte förrens i slutet på månaden så fram till dess så är det markarbete och promenader som gäller. Sen skall vi ut och skritta, skritta, skritta, klättra, skritta och skritta. Mitt mål är att hon skall bli en bra distanshäst men jag kommer träna på allt, vill ju ha en allroundhäst. :D
http://www.pixbox.se/pic_show_id4703149.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id4703148.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id4703150.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id4703147.html

Senast ändrad:

Har min första ridtravare och jag är förälskad:love:
Hon är 4 år körd i en månad sen var hon sönderkörd, riden monté. Jag fick henne vid midsommar i år. Då var hon ett magert ovårdat monster. Hon sparkade och bet.
Nu rids hon i alla tre gångarterna. Galoppen går det upp och ner med, ibland kan hon samla sej men inte ibland men huvudsaken just nu är att hon galopperar med alla 4 och kan ta galoppskänkeln.
Vi hoppar både på banan och terränghoppning. Hon är väldigt klok och har rivit en gång och då blev humörsdamen förbannad:devil:
Jag går i lagom takt framåt. Jag gör inget för att knäcka henne men jag daltar inte heller, hon är ingen sån häst. När hon hade vila i 2-3 veckor så var hon världens :devil: Hon sparkade mej hon bet mej hon gick inte att sätta på grimman gick man in i boxen small det i väggarna. Hon ville jobba!
Jag har aldrig mött en häst som gnäggar när hon ser ryktlådan, när hon ser sadeln eller tränset så står hon och steppar med öronen spetsade framåt. Jag kan lixom inte sadla snabbt nog!

Men att ha haft halvblod jämnt och byta till en travare är nog det bästa jag gjort. Hon passar mej som handen i handsken, vi är verkligen gjorda för varandra.:love:

Mitt sto är 9 år och är en trevlig dam som har gått som ridhäst sen hon var 4-5 år.

När jag köpte henne var hon helt grön. Kom direkt från travbanan kan man väl säga efter några försök där, men hon galopperade bort sig de flesta av gångerna.

Under de här 4 åren jag har känt henne har hon lärt sig att röra sig i trevlig form, galoppskänkel, hon har hoppat lite småhinder upp till 80 cm.
Men framförallt har hon lugnat ner sig. Innan ville hon inte stå stilla vid uppsittning och så, men hon har med mild behandling blivit jättelugn och trevlig.

Hon har även med en annan ryttare vunnit sin första och enda distansritt. Det var roligt tyckte jag!

Hon har precis som de flesta andra startade travare ett lite sämre högervarv.
Det märks väldigt tydligt om hon har stått en längre period och man får lägga lite mer energi på högergaloppen och jobba fram henne igen.

Men hon är en underbar häst som alltidvill vara till lags och hon vill aldrig hamna i konflikt med människor utan är gladlynt och väldigt ödmjuk.

Rent mentalt är hon en lite lättstressad häst som kan stressa upp sig för småsaker men även det har blivit bättre med åren.

Hon älskar att LEKA! gamla tunnnor och sånt är roligt att sparka boll med och hon tycker det är kul att utveckla sin lite hariga sida:) . T.ex presseningar och liknande prassel som hon EGENTLIGEN avskyr, men hon är för nyfiken för att inte vara intresserad av att övervinna det.
Sen ÄR det ju faktiskt trevligt med allt det positiva det kommer från matte när man har övervunnit skräcken..:) :idea:

Så kort och gott: Min häst är UNDERBAR!:love: :love: ;)

Det ska finnas gamla trådar med henne där det finns bilder om du är nyfiken på henne.
Skulle tänka mig att du hittar nåt om du söker härinne på Änglahäst eller " stubbad travare" :angel:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama