Sv: ridträning?
Peak: Att hästarna i Frankrike inte tränas under sadeln beror nog till stor del på att hästarna inte är tränade för att ridas, alltså de har inte fått någon uppbyggande ridträning innan de tas ut på tävlingsovalen, därmed är hästarna inte musklade för att klara av att utföra uppgiften och därav kommer de flesta skadorna. Att jämföra: ta en otränad häst och kör ett snabbjobb, efter en kort stund kommer mjölksyran och hästen orkar inte springa ordenligt och skaderisken är otroligt hög. Vid monté har du dessutom en tämligen outvecklad muskel, ryggmuskeln, som belastas och en häst som inte orkar bära ordentligt kompenserar och då är man ute på hal is. Visst hästen har extra vikt att ta emot, men i många fall kan det även gynna hästens aktion iom. att man kan balansera upp den bättre och man känner lättare hur fort man kan fara fram utan att hästen "vinglar".
Tuslus: Ta ut en tränare, att utveckas med sin häst, även om det är innom en annan disciplin är den huvudsakliga är alltid kul och oerhört lärorikt, både för häst och ryttare. En tränare kan ge dig massor med tips på övningar för er att träna på, ofta så gynnar dessa övningar, som ofta är smidighet, balans och koordination, travhästen när den ska trava på banan också. Att lära sig rida i balans och form är något som ofta underskattas. Massor av muskelbyggande arbete underlättas när du väl kan framföra hästen i rätt arbetsställning, dessutom blir det både roligare och bekvämare att rida.
Jag gör allt(nästan, den "notoriske startgaloppören får inte galoppera), distansarbeten, dressyr i skog och i paddock, hoppning över träd och på bana. Har nyss köpt mig en liiiten kille och jäklar villken racerhoppare han är, ska bara leta upp en lämplig liten ryttare och trimma dem så kan vi iaf. samla hopprosetter om nu V75rosetterna skulle utebli. Samma häst som jag oftast rider snabbjobben med går också på lektioner, med såväl små nybörjare som tävlingsryttare. Jag kan rida iväg och handla, ta en långtur med picknick, rida provlopp eller slita mig svettig på dressyrbanan. Eller bara haka på vagnen och sitta och mysa...... Allt med mina underbara travare, snacka om allroundhäst!
Min grundsten i träningen är att en glad och stimulerad häst springer fortare än en uttråkad häst! Alltså mina hästar springer ju inte fortare än en "ledsen" Victory Tilly, men jag tror ni förstår hur jag menar....
Och mina hästar gillar omväxlande arbete och det gör jag med.