ridträning?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tuslus
  • Startdatum Startdatum
T

tuslus

hur ridtränar ni era hästar? Jag har funderat på vilken sorts ridträning som är bra. för tillfället skrittar jag bara min under sadel och vet inte hur jag ska fortsätta. hon är så att säga under inridning :) men det kanske är dax att börja göra nått mer än att skrittar unt i skogen och lyfta på fötterna och slingra runt träd ;) Men då är problemet min inkopetens på det här med ridning. vi har en liten padock där vi brukar kliva över lite bommar och så. Men som sagt.... behöver lite förslag :)

Sv: ridträning?

Det är ungefär så jag rider också, men jag travar lite grann i lugnt och så samlat tempo som hästen klarar av. Och så klättrar jag där jag kan men efter stormen i helgen ligger det tallar i varenda klätterbacke jag haft. :mad:

Så fort de börjar dra iväg får de sakta av och skritta igen. Bara att få dem att gå någorlunda samlat och mjukt på handen brukar ju vara ett helt företag då de har sina egna idéer om hur de tolkar stöd i munnen. :D

Därutöver har jag ridit min ena på banan en gång vilket gick alldeles strålande.

Nya hästen ska vara löshoppad 90 cm och longerad med gummisnodd men jag tror det är bättre att de får stärka ryggen sakta efter vad de orkar än att spänna in dem.

/// ghost

Senast ändrad:

När "pålle" hade skadat sig och var hemma hos oss en vinter så bestämde vi oss att prova träna honom, mest för att han själv skulle må bra...då red jag mycket i djupsnö (dels för att det hela tiden kyler det skadade benet å så verkade han dessutom gilla det). Ibland i upp till en meter djup snö...sen så klättrade jag i sandbackar...först bara i skritt...i flera veckor...sen när jag kände att han hade flås och ork så började jag träna lite i galopp....vilket var bland det oskönaste jag varit med om (grabben KAN INTE galoppera) så det fick bli trav :d . pappa körde honom dessutom två gånger i veckan...det var han som skötte den snabbare delen av träningen :smirk: .

När pålle sen kom till hingsthållaren så tyckte han att vi skulle testa starta eftersom att han kändes så otroligt fin. Vi var skeptiska...men gick med på det ändå...och trots två års frånvaro från banan så sprang han 27,4 tror jag det var! MEN, hans ben klarade inte av den påfrestning som loppet innebar...och nästa lopp gick inte alls bra...så såhär i efterhand borde vi sagt nej...har fortfarande dåligt samvete över det :cry: ...men vi hade fått klartecken från veterinären...

Nu beskrev jag ju ganska tung träning...ska din häst starta...eller bli ridhäst? Pålle har jag inte lyckats göra någon lysande ridhäst av....dels så vinglar han alltid som en rattfyllerist eftersom han alltid ska se på allt som finns i denna värld...sen så gillar han inte alls longering...det syns riktigt på honom hur han lider...sen fattar han inte riktigt det här med bommar på marken...antingen så GÅR man endast över dem...eller så testar man att hoppa över ALLA samtidigt :crazy: , tro mig...jag har provat nästan allt... :D men för mig duger han...för han är världens charmigaste, goaste och mysigaste häst :bow: :bow:

Jag ridtränar dom med galloppintervaller. Dom tycker det är roligt och det verkar ju fungera bra

ridtränar i mellan tävlingar och på vintern. brukar mest skritta och trava, göra volter mm. klättrar oxå eller rider snabbjobb. olika från häst till häst, de som behöver skrittas skrittar jag, de som är snubbliga för lära sig att lyfta på fötterna (antingen högt gräs eller bommar) de som behöver muskler klättrar jag med. red även dressyr på en travare vi lånade men han lever inte längre:( (bröt ett ben i benet)

Vi tränar galoppintervaller, samt klättrar vår krabat, kommer framöver att galoppera i backe vilket ska vara mycket bra för att stärka baken....

Vi tränar aldrig i trav under sadel då jag anser att det sliter för mycket. Monté häsarna i frankrike tränas ju nästan uteslutande för vagn.

Beror väl på varför hästen ska ridtränas?

*motion, brukar jogga en 30-35 min och skritta innan o efter.. precis som körning.

*omväxling, skrittar i skogen över stock o sten.. sen trava lite på åkrar och ängar. kan då vara ute i ca:1½tim.

*monte, rider snabb-jobb precis som man kör fast lite lugnare gärna och mycket värmning.

*dressyr, presis som ridhästar kan jag rida på volter. öva öppna, sluta, skänkelvikning, temoökning osv..

*endel hästar rids även pga av skada och då är träningen individuell...

det är min ridträning i daxläget :love:

Peak: Att hästarna i Frankrike inte tränas under sadeln beror nog till stor del på att hästarna inte är tränade för att ridas, alltså de har inte fått någon uppbyggande ridträning innan de tas ut på tävlingsovalen, därmed är hästarna inte musklade för att klara av att utföra uppgiften och därav kommer de flesta skadorna. Att jämföra: ta en otränad häst och kör ett snabbjobb, efter en kort stund kommer mjölksyran och hästen orkar inte springa ordenligt och skaderisken är otroligt hög. Vid monté har du dessutom en tämligen outvecklad muskel, ryggmuskeln, som belastas och en häst som inte orkar bära ordentligt kompenserar och då är man ute på hal is. Visst hästen har extra vikt att ta emot, men i många fall kan det även gynna hästens aktion iom. att man kan balansera upp den bättre och man känner lättare hur fort man kan fara fram utan att hästen "vinglar".

Tuslus: Ta ut en tränare, att utveckas med sin häst, även om det är innom en annan disciplin är den huvudsakliga är alltid kul och oerhört lärorikt, både för häst och ryttare. En tränare kan ge dig massor med tips på övningar för er att träna på, ofta så gynnar dessa övningar, som ofta är smidighet, balans och koordination, travhästen när den ska trava på banan också. Att lära sig rida i balans och form är något som ofta underskattas. Massor av muskelbyggande arbete underlättas när du väl kan framföra hästen i rätt arbetsställning, dessutom blir det både roligare och bekvämare att rida. :bump:

Jag gör allt(nästan, den "notoriske startgaloppören får inte galoppera), distansarbeten, dressyr i skog och i paddock, hoppning över träd och på bana. Har nyss köpt mig en liiiten kille och jäklar villken racerhoppare han är, ska bara leta upp en lämplig liten ryttare och trimma dem så kan vi iaf. samla hopprosetter om nu V75rosetterna skulle utebli. Samma häst som jag oftast rider snabbjobben med går också på lektioner, med såväl små nybörjare som tävlingsryttare. Jag kan rida iväg och handla, ta en långtur med picknick, rida provlopp eller slita mig svettig på dressyrbanan. Eller bara haka på vagnen och sitta och mysa...... Allt med mina underbara travare, snacka om allroundhäst! :banana:

Min grundsten i träningen är att en glad och stimulerad häst springer fortare än en uttråkad häst! Alltså mina hästar springer ju inte fortare än en "ledsen" Victory Tilly, men jag tror ni förstår hur jag menar.... :D
Och mina hästar gillar omväxlande arbete och det gör jag med.

meningen är att hon ska starta och det ska hon oxå :) men jag vill ridträna som komplement. det är otroligt dåligt med backar snö och sand här kan jag upplysa om annars har jag tänkt på det. När det väl är snö älskar hon att pulsa i den hon blir helt överlycklig och att få henne att gå på plogad väg bredvid ett snögärde är en liten kamp :) hoppas det finns backar och snö nu när jag ska bo i värmland några månader :)

tycker dom säkert men hur får man dom att galoppera? !! Hon gallopperar knappt i hagen och aldrig för vagn, jag undrar verkligen hur man gör! har iofs inte testat men kan heller inte komma på nått sätt att naturligt få henne att gå över i galopp..

jag har tänkt på tränare men då måste jag tydligen bestämma mig för ett särsklit sätt att träna på typ western eller "vanlig dressyr" eller eller eller och jag vet inte vad jag vill.. eller vad hästen vill heller så jag funderar lite till på det :)

Att få en travhäst (som ej är riden så mkt) att galoppera på RAKsträcka är i princip omöjligt i början, om inte annat så vääääldigt svårt,,,,man vill ju inte att hästen ska slänga sig i trav å komma fram i 18 tempo innan galoppen kommer direkt... ;)

Det absolut lättaste och bästa sättet är att träna i kurvor alt. på en volt, men eftersom travare kan ha svårt för volter i början om de inte är mkt longerade etc så är kurvor det bästa sättet att börja på....
Ta som vanligt galoppskänkeln mitt i kurvan...en del hästar fattar galoppen direkt, en del kan det ta eeeeeevigheter å massor med träning... Av alla hästar jag haft så har 90% varit "gamla" travare och de flesta kunde INTE galopp när de kom.....Min nuvarande travare, som är 6år hade aldrig galopperat förr under sadel, men han behövde man bara träna ett par ggr med, medan mammas gamla travare tog nån månad på sig.....

Att du tränar galopp i kurvor kommer INTE göra att han blir mindre stabil i volten för vagn, har jag iaf adlrig varit med om....men när han väl lärt sig galoppen så kan han ju kommandot och du behöver inte längre göra det i kurvor...

Kurva i uppförsbacke är ännu mer effektivt, eftersom hästen måste ta i mera.... :)

ok :) hoppas jag hittar en kurva i en uppförsbacke :) annars får jag leta reda på en bra kurva utan backe, får se hur det går, ska kanske börja med att börja trava lite ;) tack allafall!

Det funkar ju även att rida på en ridbana, och har man ingen sån så går en vanlig åker alldeles utmärkt, det funkar kanon att rida på en fyrkant...(man kan låtsas att det är en ridbana :idea: ) Då har du ju automatiskt 4(!!) kurvor :) Det brukar ju oxå gå bra! Lycka till!

Det beror ju mycket på just den hästens behov.
Min egen häst ridtränade jag när han startade mest dressyr och konditionsträning med skogsturer. Han är en pålle som stressar mycket och bar sig väldigt fel, därför blev det mycket jobb med det. Dessutom kommer jag att ha honom som ridhäst när hans "karriär" är över (just nu har han en paus i travlivet och är ridhäst till mars iaf) och det inverkar ju på min ridning av honom.
På jobbet rider jag galoppintervaller i djupsand. Eftersom jag där inte får tid till att bygga upp ridmuskler och en korrekt form använder jag graman på några av mina hästar (naturligtvis drar jag inte ihop hästen, utan bara visar att det finns en väg neråt). Detta anser jag är bättre än att rida omkring med huvudet i vädret och skita i ryggen för att man inte har tid med dressyr... Trav använder jag endast som uppvärmning och avjogging.
Snabbjobb med ryttare rider jag aldrig.
Ang. tips för att få hästen att galoppera är det ju bäst om man förbereder den ordentligt först så den kan jobba bra i skritt och trav innan. Vill man ha galoppen för träning så har jag några knep.
*djupsand! Är nog det bästa som finns för att fatta galopp, annars kan vatten funka (typ havet), bara det blir lite tungt för dom. då brukar dom flesta fatta ganska snabbt och man slipper jaga på dom och hålla på.
* några gånger har jag "lagt" hästarna i galopp, men det är bara när jag inte har annat val då jag itne är helt förtjust i det. Men det brukar funka. Då travar man ganska snabbt in i en skarp sväng (ju svårare hästen har för galopp-desto skarpare sväng) med mycket stöd i handen, gärna mycket i ytterhand och hästen med huvudet lite utåt. Mitt i svängen släpper man allt, ger galoppskänkel och ställer sig i fältsits. Då brukar dom rulla över. paddock tycker jag däremot inte brukar funka, då det oftast är alldeles för liten yta för travarna.

MVH Linda- som varit utan internet sen stormen...

du kan ju rida dressyr med den och longera.. de är bra att variera olika saker... att hoppa små hinder kan vara bra för vissa oxå.. men det är upp tilll var och en..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 958
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 182
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka