Ridträna starthästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare victoriaolsson
  • Startdatum Startdatum
V

victoriaolsson

Jag har, efter ett uppehåll på ca. 8 år, återvänt till travvärlden! Ringrostig som satan, men efter att ha kämpat mig igenom de åttio sidorna paragrafer i STC´s reglemente för travsport igår på tåget, så inser jag att någonstans i ryggmärgen finns kunskaperna fortfarande kvar :smirk:

Har kollat runt lite här på forumet och lyckats formulera en (något utdragen) fråga:

"På min tid" (låter som om jag är skitgammal :p), d.v.s. när jag jobbade i travstall så var ridträning något man gjorde när alla speedcars och rockards var upptagna, d.v.s. vi red snabbjobb enbart, inte dressyr eller något sådan. När vi (jag talar i plural, för det var inte jag allena som jobbade i stallet) förde dressyrträning (och då främst galopp) på tal så fick vi veta att det inte var bra för travhästarna, de kulle lära sig att trava och inget annat.

I fredags var jag på intervju i ett travstall och fick där order om att ridträna en av travarna, och denna gång ENDAST i dressyr, cavalettibommar, framåt-nedåt och gärna galopp.

Nu till min fråga:
Kan det, på något sätt, "skada" travhästen att arbeta i form, galopp och skolor? Jag menar inte skada fysiskt (det borde väl tvärt om snara stärka och muskla hästen mer?), utan mer psykiskt; jag menar, blir det inte lite dubbla budskap för hästen om den ena dagen uppmuntras galoppera och hålla kort trav, och nästa dag beordras till att springa fort och inte galoppera? :confused:

Rörig fråga, jag vet...

Sv: Ridträna starthästar

nej... tycker bara att det kan stimulera hästen utöver att springa runt,runt,runt,runt....... ;)

En travares liv är mycket enkelt tankemässigt och därför behöver många dressyr o lyfta på benen! :)

Jag har aldrig upplevt att hästarna har några problem att hålla isär begreppen.
Fick själv höra av den dressyrande frun till en amatör att jag absolut inte fick galoppera deras hästar under sadel för då skulle dom börja galoppera i loppen.
:rofl:
Det måste nog vara världens största myt, har aldrig någonsin varken före eller efter varit med om en häst som höjt sin galoppstatistik efter att ha ridtränats i denna gångart.
Det är väl snarare en fördel att dressyra med hästarna. Dom blir mjuka och spänstiga och får lite variation i vardagen. :bump:
Om man gräver ännu djupare, borde inte de travhästar som dressyrtränats och galopperats under kontrollerade former snarare stärka sin trav och lättare hålla sig i rätt gångart även i högre hastigheter?
Jag kanske är helt ute och cyklar där.

Ridtränade själv en jätterolig travare för många år sedan.
Vi var ute i skogen och lullade mycket.
Galopperade runt och roade oss kungligt. Denna häst var en av de mest travsäkra jag träffat på TROTS att vi galopperade massor.

Nej, de brukar fatta bra.

Jag har tränat lite basic-dressyr med mina äldre i några år nu och det ger otroligt mycket för att lossa spänningar på dem. :idea:

Både kolgjinis och Adielssons hästar verkar klara galoptränandet i rätt form alldelles ypperligt .

Vi dressyr, skogs och galopptränar alla hästar som är starka nog att ha en ryttare på ryggen. De blir bara mjukare, starkare och smidigare och får lättare i loppen utav detta! Somliga går att hålla skadefria enbart med hjälp av ridningen.

Vad bra! :d
Då kan jag fortsätta rida min travis (som jag ev. ska provstarta i höst) utan att det ställer till det alldeles för knasigt i skallen på henne :crazy:

Både kolgjinis och Adielssons hästar verkar klara galoptränandet i rätt form alldelles ypperligt .

Har jobbat hos båda ovan nämnda tränare och hos Adielsson ridtränades hästarna till 90%. Det var sällan dom äldre hästarna gick i vagn, det var galoppintervaller som gällde och dom gick bra i lopp med den träningen!
Hod Ludde så ridtränades hästarna inte lika mycket men ett tag (vet inte om det är så fortfarande) så red vi faktiskt för en dressyrtränare, inga långa pass men så att dom fick lära sig att börja jobba i rätt form. Jäkligt kul och hästarna verkade uppskatta det också! Jobbigt tyckte dom det var också eftersom dom inte var vana att jobba på det sättet. Men som sagt, korta pass i början!

jodå , det är inga problem att galoppträna travaren, inte ens att galoppträna montetravaren faktiskt. Däremot skulle jag vara lite restrektiv mot dressyren...LÄTT dressyr för knoppen och lösgörning + lite muskelbygge kanske men en "dressyrhäst" får ju faktiskt muskler som inte tillför en travare så mycket positivt mer än en klump muskler att dra på... :D för att hårddra. En travare använder vid snabb trav andra muskler ..men som alternativ träning i lätt form är det säkert bra.

men en liten fråga nu då ^^

Jag har en ridtravare som bara kan skritta och trava. Några tips om hur man kan få igång henne i galopp? :) :confused:

Men det beror ju precis på hur mycket samling man kräver av dem... :idea:

Så som jag "baxar" runt mina med lite sidvärtesrörelser och tempoväxlingar har jag absolut inte upplevt att de blir tunga i kroppen. :idea:

Sen gör man det ju inte flera ggr i veckan. Däremot måste jag säga att jag enbart upplevt positiva effekter när det gäller att lösgöra dem. När de springer fort skaffar de sig ju gärna lite kompensatoriska spänningar. Dem går faktiskt rätt bra att rida loss, åtminstone med den instruktör vi har. :bow:

"Idag" så lägger man ju vikt vid en allsidig träning; backar, kondition, intervaller och ofta också galoppträning och dressyr. Sporten är så hård att hästen behöver vara så stark att det är nödvändigt.

Innan de är gamla nog för att få ryttare på ryggen så brukar vi i alla fall jobba med olika markträning, lära sig att saker inte är farliga och träna knoppen. Senare så ersätter vi ofta motionsjobben med ridningen, då dom kan komma ut i stora skogen där det inte går att komma fram med vagn, och självklart grundläggande dressyr.

De kan jobba på böjt spår och komma fram i trollskogarna vilket sätter andra muskler samtidigt som det blir lite annat och ombytligt vilket är motiverande också. Växte ju upp som ryttare och travintresset började i tonåren när jag började ridträna mina föräldrars travare. Har alltid hållt kvar vid den biten och hästarna ger bara positiv respons.

Travhästarna brukar alltid må bra av att galloppera osv. under sadeln.

Dessutom är de så pass smarta att de vet vad de ska och inte ska göra på travbanan!

Lite OT, men vad tycker ni om att rida "lektion" med starthästar? Och hur ofta är isåfall lämpligt med en kallblodstravare som startar?

Nu är det ju inte tänkt (om det blir av) att vara några hårda ridlektioner, utan antagligen mest i skritt... Men det blir ju mycket nytt i skallen på grabben, bara att gå i ett ridhus lär ju vara en spännande upplevelse för honom. ;)

vi red våran varmblodstravare för instruktör 1 gång/veckan innan vi sålde honom (dressyr) funkade jättebra. Då red vi lite dressyr på travet innan värmningen då vi startade honom så han fick mjuka upp sig litegrann, det fungerade faktist bra!

men våra kallblod har vi däremot inte ridit någon dressyr, bara hoppat lite på ridbanan :smirk:

Jag kan bara hålla med alla ovanstående. Våra hästar rids regelbundet i dressyr både för att hålla ihop kropparna mer (stora hästar behöver de musklerna) och att de ska hålla för monté och även vanlig trav. Galoppintervaller rider vi då och då också. Däremot aldrig snabbjobb i trav utom om vi ska testa dem i monté. Har hittills aldrig fått någon galopp som beror på att de blir ridtränade i den gångarten, ens under montéjobb.

Tänk så lätt de måste vara å vända en dressyrtränad starthäst runt i volten vid voltstart..

Titta bara på Adielssons hästar..

många äldre tränare trodde inte på att rida hästarna men dem flesta har börjat rid träna dem och då vill dem helst att hästen skall gå i så kallat form för då arbetar den med muskler som den inte annars använder och galopp träning är bra på många vis då det bland annat stärker hästens bak del, sedan är det stimulerande för hästen den får koncentrera sig på något annat än bara springa (dressyr) många stressade hästar är det bra för. men alla hästar passar inte för det. både hans och ludde rid tränar sina hästar mycket.

måste tillägga att om hästen galopperar så hade den antagligen gjort det iaf även om du galopptränar den. jag personligen tror att en häst som har lätt för att "hopp" behöver galoppera av sig och då e det bättre den gör det i träning.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Träning Hon ska praktisera i ett travstall 4 veckor och den söta tjejen iklädd (vad vi antar vara) det senaste modet inom ridningen, väl sminkad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 452
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar