Ridträna starthästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare victoriaolsson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridträna starthästar

kl*
För nästan 30 år sedan galopptränades hästarna hos Stig H och Bernt Lindstedt. Många tränare som såg det reagerade som "nu låter han stalltjejerna förstöra hästarna" för på den tiden (lastgammal !!!) var det hos de flesta totalförbud på det minsta galoppsteg. I efterhand kan man ju tänka att tiden utvisat vem som hade mest förstånd.....

måste tillägga att om hästen galopperar så hade den antagligen gjort det iaf även om du galopptränar den. jag personligen tror att en häst som har lätt för att "hopp" behöver galoppera av sig och då e det bättre den gör det i träning.

Har att göra med en häst som 90% av gångerna hoppar om han inte har fått galoppera i värmingen, brukar ridvärma ibland. Han måste galoppera av sig innan :rofl:

Vår Boreliadam har varit likadan.... Galopp innan eller galopp i lopp... bara att välja

Spännande, kanske det hade funkat för alla hästar jag tränat som hoppat i loppen :angel:
Hur värmer ni när ni värmer i galopp, rider ni på framkörningen eller?

Hej!

Min gamla passhäst tävlade framgångsrikt, 13.7 kort distans och tävlade tills hon var 10 år. Red in henne som 3-åring och hon då hon inte är mer än 153 cm, har hon alltid haft lätt för galoppen (i ridningen). Red henne i dressyr, för tränare, löshoppad och hoppad flera ggr på vanliga hinder samt terrängbana. Hon gick även ridjobb i djup sand ibland.
Ibland blev hon nog frusterad i paddocken, mycket för att travhästar ju ofta blir ganska stela, speciellt i ena sidan och det blir ju extra jobbigt för dem då, när man begär andra saker i ridningen.
Men ja ser bara positivt på allsidig ridning av travhästar. Det är bara att dra en parallell till tex elitidrottare, en längdhoppare tränar mycket annat än bara längdhopp hela dagarna.
Lycka till!
/camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Träning Hon ska praktisera i ett travstall 4 veckor och den söta tjejen iklädd (vad vi antar vara) det senaste modet inom ridningen, väl sminkad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 452
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar