Ridtips till nästan nybörjare

H

Horserider

Jag har en kompis som jag håller på att sätta in i hästvärlden. Jag undrar om någon har några bra tips på vad man kan göra för att hon ska få testa på lite ridning. Jag har kommit på:

* longering/voltige
* skritta (med ledare), gå ut på promenad med hästen
* körning

Har någon några fler förslag tar jag tacksamt emot dom. :) :bow:

Sv: Ridtips till nästan nybörjare

Jag har en kompis som jag håller på att sätta in i hästvärlden. Jag undrar om någon har några bra tips på vad man kan göra för att hon ska få testa på lite ridning. Jag har kommit på:

* longering/voltige
* skritta (med ledare), gå ut på promenad med hästen
* körning

Har någon några fler förslag tar jag tacksamt emot dom. :) :bow:

Voltige?? :eek::eek: Hur kan det vara något för en nybörjare?

Sätt henne på en lugn häst och sätt ett grimskaft i bettet och gå runt med henne lite. Kanske testa gasa-bromsa-svänga i skritt.

Haha håller med ovanskrivande med VOLTIGE!? Det är väl knappast någon för nybörjare.

Börja med att gå ute/vara i paddocken om ni har en sån och lär henne framåt, sväng höger, vänster och stopp. Sen om hon ska prova trava så kan du väl ta fram longerlinan om du inte orkar springa:D

Haha, jag menade inte att jag skulle sätta hon på en häst och be hon stå upp på hästen och sådant. Uttröck mig väl galet.
Menade mer att när vi började komma till nivån att vi ska trava kan det kännas bra för en nybörjare att få bli longerad och bara behöva koncentrera sig på hur det känns att trava.
Det var så jag resonerade. ;D

Jag tycker voltige låter jättebra om du vet att din häst lyssnar på dig när du står där i mitten. Ha sadel eller en sån där gjord med handtag (vad den nu heter:confused:) så kan hon hålla i sig och bara trava med och öva på sitsen lite:)

Att umgås så mycket som möjligt med hästar och lära sig att vara trygg i deras närhet är något som är jätteviktigt tycker jag.

Låt henne vara med och borsta, fodra, mocka osv.

Sätt henne på en lugn häst och sätt ett grimskaft i bettet och gå runt med henne lite. Kanske testa gasa-bromsa-svänga i skritt.

Faktum är att voltige är väldigt bra för ryttare oavsett kunskap, man hittar balans och så vidare. Då slipper det bli "jag håller balansen i tyglarna! skump skump skump"

Jag tycker det är perfekt förslag, då kan man fokusera på sin sits och balans innan man blir introducerad till tygelhjälper.

Bara viktigt att man har en lugn och pålitlig häst med helst ganska lugna och stora rytmiska gångarter. Voltige behöver inte betyda bara - konster på hästryggen. Det används även som ett hjälpmedel för att lära ryttare hitta balans och rytm.

Longering, "voltige" i meningen balansövningar är superbra. Jättebra att få en bra sits med bra balans från början, för det är mycket svårare att rätta till efteråt när man gjort fel i flera år!!! :angel:

På vår ridskola ser vi till exempel gärna att barnen voltigerar något år innan de börjar rida. Det ger balans, oräddhet, känsla för hästens rörelser osv.

balans övningar,leda henne i skritt,öva stanna och svänga och viktigast av allt umgås med hästen:)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka