CA

Trådstartare
Är det någon som har/ridit i ett ridtält?
Hur är det?
Är det som ett ridhus?
Finns det några nackdelar/fördelar med ridtält?
Var går det att köpa ridtält?

Hur stor behöver ett ridtält/ridhus vara för att en normalstor (159cm) häst ska kunna ridas och arbetas normalt utan att det skadar hästen?

Ridtältet alternativt ridhuset jag vil ha är för att jag ska kunna rida obehindrat oavsett väder och när jag kommer hem från jobbet, då det är svårt att hinna med både skola, jobb och mina hästar...

Tacksam för svar!
Camilla

Sv: Ridtält

Jag har ridit i både "uppblåst" ridtält och ett med stomme med tältduk runt (fattar du).

Det uppblåsta tyckte jag va superotäckt att rida i, kände mig otroligt instängd och fångad. Hästarna däremot hade inget emot det bara dom vande sig vid "slussen".

Den andra tältet fungerade som ett vanligt kallridhus med skinnaden att när det blåste rörde sig tältduken och när det snöat kasade snön ner från taket och ljudet skrämde vissa hästar.

När jag var liten hade de ridtält på "min" ridskola. Det var rodeo varje gång det blåste, för hästarna blev rädda när duken fladdrade. En dag när jag kom dit så var det borta, tydligen hade det blåst ner!!! Som tur var så fanns det inga hästar där inne då!
Detta var 15 år sen och tältet stod i värsta "blåshålet". Men sen dess har jag varit skeptisk till ridtält...

--------------------------------------------------------------------------------

Är det någon som har/ridit i ett ridtält? Japp
Hur är det? Bra, förutom kallt och när det är snö på taket som rasar ner.
Är det som ett ridhus? Njae, skitkallt är det iaf på vintern
Finns det några nackdelar/fördelar med ridtält? Inte vad jag vet
Var går det att köpa ridtält? På de flesta ställen där du kan köpa ridhus.

Hur stor behöver ett ridtält/ridhus vara för att en normalstor (159cm) häst ska kunna ridas och arbetas normalt utan att det skadar hästen? 20 x 40 kanske?

Love_travare skrev:
Finns det några nackdelar/fördelar med ridtält?

Är det inte begränsad hållbarhet på duken? På min barndoms ridskola hade vi ridtält och det sas att duken hade passerat bäst-före-datum. Så kolla upp hur länge duken håller.

/Soapbubble

Är det någon som har/ridit i ett ridtält? Ja
Hur är det? Kallt som satan på vintern, det blev kondens på insidan som frös till is och som sedan tinade när solen sken, så det droppade på oss. Ibland blev det dimma så man inte såg från ena sidan till den andra. Stenkanter längst ner vid golvet, man kunde slagit sig duktigt om man trillat av på dem... Detta var ett uppblåst tält utan stomme, så fläkten väsnades en del så det var svårt att höra vad ridläraren sa. Slussen var jobbig, det tog skitlång tid att få in och uta alla hästarna före och efter lektionerna. Ibland blåste båda dörrarna upp samtidigt, då började tältet sacka lite.
Är det som ett ridhus? Nej...
Finns det några nackdelar/fördelar med ridtält? Billigare att köpa och bygga, annars nej..

Senast ändrad:

Är det någon som har/ridit i ett ridtält? Nej men vi ska kanske få ett till gården gratis :)
Hur är det? Det är en sporthall, tennishall, med stomme och rätt rejäl duk som aldrig fladdrar. dyrare sorten. Den är ca 20-30x50-60 m stor är inte säker
Är det som ett ridhus? i princip

tycker inte det är kallare än ridhuset. (vi har både och)
gillar dock inte utformingen invändigt på där ja rider, för stängerna till taket går rätt över 4 kantspåret och med en hög häst känns det nästan som man ride rpå dom (huvudet) dock i ett annat tält satt dom mkt bättre och då var det kanon!

i vår lilla ridklubb så har vi ett ridtält som är isolerat, det är super tjockt och på vintern blir det varmare änn i andra vanliga ridhus, ja kanske inte som de stora fina ridhusen med varmare änn de flesta privat ridhus, det blir också en ganska dämpad känsla, det ekar inte utan det låter liksom mjukt i väggarna, synd att det inte är störren men jag :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 056
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama