Ridtäcke till westernsadel

Sv: Ridtäcke till westernsadel

Jag startade den här tråden för att jag undrade om man kan rida med westernsadel och ändå andvända ridtäcke (det jag sedan provade räckte ju tyvärr inte runt för att knäppas framför sadeln). Jag vill använda ridtäcke då min häst blivit svettig efter ett arbetspass, men också riktigt kalla vinterdagar. Om det är en onödig utgift är väl upp till var och en...

Köpte det bruna ridtäcket på Hööks, det funkar jätte bra med westernsadeln, har en bred bruks nordis, så det är svårt att hitta täcken som räcker till på bredden utan att bli hur lång som hälst.

Astriden skrev:
Jag startade den här tråden för att jag undrade om man kan rida med westernsadel och ändå andvända ridtäcke (det jag sedan provade räckte ju tyvärr inte runt för att knäppas framför sadeln). Jag vill använda ridtäcke då min häst blivit svettig efter ett arbetspass, men också riktigt kalla vinterdagar. Om det är en onödig utgift är väl upp till var och en...
Grossisten Mias nämndes ovan i tråden. Ronny Åman (www.djurtorp.se) säljer ridtäcken därifrån specialgjorda för westernsadlar. Men jag antar att vilken ridsportaffär som helst som säljer Mias schabrak m m kan ta hem ett westernridtäcke åt dig. På Mias grejor brukar man kunna välja färg m m utan extra kostnad och det är bra kvalitet.

På min förra häst slängde jag över ett ylletäcke (inte Mias) som var lite för stort och för urringat i halsen. Det fungerade bra på promenaden till och från ridhuset.

Vanligt ländtäcke går bra också om den täckningen räcker. Jag sätter fast täcket i hålen för flankgjorden eftersom jag inte har någon sådan.

Nu tar jag upp min gamla tråd eftersom jag ännu inte har tagit tag i saken att köpa ett ridtäcke. Ridtäckena från Hööks, de passar inte till westernsadel?

Vet ni några andra täcken som passar?

Jag har en ganska stor sadel, dock rundskuren (om det gör något inverkan)?

Jag kikade på www.exklusiv.nu/ men var fanns det fina gröna täcket med gult kantband som du, Westernryttaren, har?

Mvh Marie

Astriden skrev:
Nu tar jag upp min gamla tråd eftersom jag ännu inte har tagit tag i saken att köpa ett ridtäcke. Ridtäckena från Hööks, de passar inte till westernsadel?

Vet ni några andra täcken som passar?

Jag har en ganska stor sadel, dock rundskuren (om det gör något inverkan)?

Jag kikade på www.exklusiv.nu/ men var fanns det fina gröna täcket med gult kantband som du, Westernryttaren, har?

Mvh Marie
Nej, dom från Hööks passar inte om du har en 16":mad:
Jag köpte ett för en annan tjej här på buke hade det på sin w-sadel... Men jag måste ha en större sits för det når inte att knäppa framför sadeln:(
Men jag ska prova sätta någon typ av förlängning framtill så kanske det fungerar:idea:

Jag red idag med mitt ridtäcke i fleece första gången med westernsadeln och det gick runt! Både om man hade det under eller över stiglädret!
Jag har köpt det på exklusiv.se eller vad det heter och det är i storlek 145 fast min häst egentligen har 135 i täcken. Men jag ville vara säker på att det täckte hela biff-rumpan när vi red så jag köpte en storlek större och på köpet då fick jag att det var perfekt att ha när jag red med w-sadeln, lite stort när jag har det med engelsk sadel =)

Jag har också hört att man kan köpa en storlek större än den hästen har i vanliga fall (i mitt fall 145 cm --> 155 cm). Räcker ridtäckena runt då? Blir de inte "hängiga" nedför baken då?

Synd att Hööks ridtäcke inte passar, tyckte det bruna skulle passa bra till min häst och sadel. Men, om jag köper en storlek större på det kanske...?

Mvh Marie

Det kan nog hända att även hööks täcket räcker runt då?!
För jag fick till svar här på buke att jag skulle ha samma strl som vanligt.. Så det kan ju vara det som är felet för mig....

Ja det finkar... Det brukar jag göra:D

Varför inte bara vara lite händig för dom som kan det! Jag sydde ett eget täcke och gjorde det lite "längre" så det passade perfekt till min sadel! Blir personligt också!

Så dom som kan det rekomenderar jag det starkt, sparara lite i plånboken också! :idea:

Grejen är den att mitt är ganska stort men jag vill ha det lite hängande ner över HELA rumpan.
Det är 145 cm och går runt sadeln.
Jag tror att du också skulle kunna ha ett 145 och att det passar om din häst drar 145.
Min häst drar typ stora 135 eller 140 skulle vara bra. Därför köpte jag ett 145 för att det skulle gå runt och skulle jag behövt hade jag sytt på extra kardborre om det varit för stort.
Jag kan ju försöka fota det och skicka så får du se hur det ser ut på. Jag har en Dakota Basic Roper sadel, ej rundskuren.
Och en connemara med "quarterrumpa" nästintill. ;)

Så tänkte jag med göra med mitt gamla regntäcke som höll på att gå sönder men så blev det så att jag gav bort det till ridskolan istället som blev väldigt glada och tyckte att deras hästar kunde ha det en vinter innan det slängdes :D Såååå trasigt var det ju inte :cool:

Seabaz skrev:
Grejen är den att mitt är ganska stort men jag vill ha det lite hängande ner över HELA rumpan.
Det är 145 cm och går runt sadeln.
Jag tror att du också skulle kunna ha ett 145 och att det passar om din häst drar 145.
Min häst drar typ stora 135 eller 140 skulle vara bra. Därför köpte jag ett 145 för att det skulle gå runt och skulle jag behövt hade jag sytt på extra kardborre om det varit för stort.
Jag kan ju försöka fota det och skicka så får du se hur det ser ut på. Jag har en Dakota Basic Roper sadel, ej rundskuren.
Och en connemara med "quarterrumpa" nästintill. ;)
Tro tusan att mitt inte passade:rofl: Min kille har ju 125 på täcken:rofl:

Sy ett ridtäcke kanske vore något!
Hur ritar man då mönster, för jag antar att det inte finns färdiga?
Jag har sytt ett vanligt täcke förut, men då använde jag ett annat täcke som jag ritade mönster efter. Något ridtäcke att rita mönster efter har jag inte... :(

Ta ett vanligt täcke, och använd bakdelen av täcket. Rita så långt som du behöver att ditt ridtäcke ska vara.

Om din häst har tex 135 i täcke så gör mönstret så långt och klipp sedan ur hål för sadeln så mycket som du behöver.. Någon som förstår? :D

Jag tvivlar på att Hööks eller andra "engelska" ridtäcken passar när man har westernsadel. Läs mitt förra inlägg en gång till. Där har du ett tips.

Astriden skrev:
Hej!

Funderar på att köpa ett ridtäcke till min häst, men jag rider med westernsadel så jag är rädd för att det inte skall räcka runt för att knäppas framför sadeln, är det någon som vet om det går?

Mvh Marie

Jag har ett reflexridtäcke som ett gjort för engelsk-sadel men funkar alldeles utmärkt till min westernsadel. Däremot lägger jag inte på det på samma sätt, utan det får ligga mera under sadeln, ovanpå padden.
Sen läste jag vidare i tråden och såg diskussionen om att inte kunna rida med täcke och westernsadel. Du vill skydda korset, right?
Lägg täcket ovanpå sadel och häst, sätt dig i sadeln och vik bak täcket över dina ben. Varmt och gott :), sliter dessutom inte på bogen när hästen går som det gör om det skulle vara knäppt där fram.

//Höstmåne

Ni har många bra tips och idéer! TACK! :)

Det diskuteras och kommer på förslag att istället använda ländtäcke, vad tycker ni - vad är den stora skillnaden mellan att använda ridtäcke och ländtäcke?

/Marie

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 462
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka