Ridtäcke till westernsadel

E

Eeiram

Hej!

Funderar på att köpa ett ridtäcke till min häst, men jag rider med westernsadel så jag är rädd för att det inte skall räcka runt för att knäppas framför sadeln, är det någon som vet om det går?

Mvh Marie

Sv: Ridtäcke till westernsadel

vi har ländtäcken som man fäster med remmar. då tar vi remmen, lägger den under hela stiglädret och sedan mellan stiglädret och tillbaka till spännet. funkar kanon har ingen av oss har upplevt att detta låser skänkeln, som man kan tro.

Har också ländtäcke med remmar.. fäster det i ringarna där sadelgjorden och Tie strapen sitter..funkar jättebra. !

Ja, men ländtäcke och ridtäcke är ju inte riktigt samma sak.. Jag har också problem med att täcket inte räcker till - jag har 15 minuters väg till ridhuset och efter ridningen vill jag lägga på min svettiga häst ett täcke (vanligt täcke - ej ridtäcke!) innan vi går eller rider hem och jag vill ju också få med mig sadeln hem... Nu brukar jag antingen lägga täcket över hornet och fästa framtill men då räcker det inte riktigt till över korset, vilket ju inte är bra, eller så tar jag av sadeln, lägger täcket underst och sen sadeln ovanpå. Men jag skulle vilja ha ett täcke som har hål för hornet - finns det såna? Eller fungerar det med ridtäcken som går fram och knäppes över bogen?

/Camilla

Mias ridsport har skrittäcken för westernsadel. Hör efter på närmaste granngården butik, så kan dom säkert beställa hem!!

Hej igen!

Jag provade ett ridtäcke på min häst men det räckte inte runt sadeln, då det ju finns kardborrknäppning som skall knäppas framför sadeln.

Jag har ett täcke som jag slänger på hästen då hon är svettig och skall skrittas ute i kylan, men det är också ett vanligt täcke som inte heller räcker till, det blir ju så att det fattas tyg över en del av korset vilket ju inte är bra. Exakt samma problem.

"Mias ridsport", vad är det? Finns det någon hemsida?

Mvh Marie

Mias ridsport är en grossist, så man kan inte köpa direkt av dem. Har inte sett täcket i vekligheten, men andra grejor (schabrak, pad protectors m.m) har varit välgjorda.

Vet att åtminstone Granngården kan ta från Mias

Jag beställde ett ridtäcke från Börjes. Funkar jättebra till min westernsadel.
Man får dra i det liten men det går bra. Jag har dock bara 15 tum i sitsen så jag vet tyvärr inte hur det passar på 16 tum. Det ligger precis bakom bakvalvet ( det är där man får dra till så det ligger precis )
Sedan ligger det utanpå fendrarna och till sist knäpper jag med kardborre framför hornet.

Det var nog två år sedan men jag tror jag sett dem i nyare Börjeskataloger. Priset var helt ok ca 165 kr tror jag.
Till de priset var det värt att chansa. Svart nylonaktigt foder och med fleece på insidan.

Varför använda täcke när du rider ?? Helt onödig utgift ! :confused:

Varför jag använder täcke när jag rider är att hästen ibland blir svettig när jag rider i ridhus, kan därför vara bra att slänga på ett täcke när jag sedan skall skritta hem igen. Dessutom passar det bra på min frysna häst en kall vinterdag + att hästen inte får någon snö nerfallande på baken då det kan ramla från träden.

- Marie

Det finns något som kallas korsförlamning och kan jag undvika det för 165 kr så är det värt det.

QQQ skrev:
Det finns något som kallas korsförlamning och kan jag undvika det för 165 kr så är det värt det.
Jag håller helt och hållet med dig. Det är en billig försäkring!

QQQ skrev:
Korsförlamning beror inte på kall rygg, korsförlamning beror på ett för högt proteinintag kontra för lite arbete, (bara som en upplysning) så även av den anledningen är det en onödig utgift.

Om hästen haft korsförlamning innan så har den större benägenhet att få det igen ( enligt min veterinär iallafall )
Så jag tror inte helt på att det enbart har med proteinet att göra.

Sedan kan man ju täcka också för att hålla muskulaturen varm och smidig också.

Ja, det jag vill säga är bara att jag inte håller med dig om att det är onödigt att täcka.

Under min tid i galoppstall så bar alla hästar ländtäcke/ filt när de arbetades.
De måste väl ändå haft en anledning till det eller ???

Det finns klart tillfällen när ett täcke är motiverat men de senaste 20 åren har användingen av täcken i tid och otid klart tilltagit och det året runt.

Det verkar inte göra några som helst intryck att veterinärer skriver och upplyser om att hästar tål både kyla och väta mycket bra och att det ofta är onödigt med täcke.

Okunskap, Osäkerhet, Överbeskydd, Mammighet, "Alla Andra", "Sjärnorna har ländtäcke " och påverkan av tillbehörsindustrin med tjusiga helsidesannonser leder tyvärr utvecklingen på fel spår.

Låt hästen vara häst och använd så lite täcke som möjligt så mår den bäst !

Det förekommer så mycket trams så det var skönt att få läsa ditt inlägg! TACK!!! Äntligen en vettig hästmänniska!
Alltför många behandlar sina hästar som om de vore för tidigt födda barn i kuvöser, i stället för att ägna sin tid o kraft att behandla hästen på ett drägligt sätt, t ex se till att den sadel man använder verkligen passar, att bettet passar, att kasta nosgrimman all världens väg, att lära sej hantera sin häst på ett för djuret drägligt sätt. Nä, istället blir det en massa trams med täcken, nosludd, skydd, skydd mot skydden , ja, herregud!!! :rofl:

det går väl inte ut över dig om jag vill lägga mina pengar på att täcka min häst? :confused:
Det finns också hästar som behöver täckas i tid och otid!! Tro mig, jag har själv haft en sån häst.
Nosgrimmor kan man ju diskutera i oändligheter. Onödigt här på w-sidan då man inte får använda nosgrimma på tävling.
I engelsk dressyr är det dock ett måste och då är det väl okej att diskutera vilken typ av nosgrimma som bör användas.
Det är väl upp till var och än. Att skriva saker i någons tråd som inte har med frågan i orginalinlägget att göra är också onödigt. Jag tycker du ska starta en egen tråd på tex "hästhantering" om dessa saker du ogillar. Då får du en ordentlig diskussion :)

Dessutom klipper jag min häst på vintern om jag planerar att träna mycket och då vill jag verkligen inte släppa ut honom utan täcke...

---
Jag täcker min häst, har ett fleece ridtäcke från exklusive.se (rättstavat?) i en stl större än vad jag behövt normalt kanske.
Rider inte i w-sadel nu men funderar på att börja göra det igen!
Och då kommer jag också täcka min häst på vintern om jag känner för det. Dels för att jag inbillar mig att hästen tycker det är skönare (fryser mamma sätter hon på barnet en tröja ;) ) Sen tycker jag det är snyggt.. hihi
Tror att det ridtäcket jag har kommer räcka bra.

Senast ändrad:

Jag hänger gärna med på att prata om ländtäcke. MEN jag blir irriterad över att ni drar in en massa annat i denna tråden.

Visst kanske många överbeskyddar sina hästar men det handlade inte denna tråden om.

Du vet ju absolut inget om hur jag sköter min häst annars.
Bara att jag använder ländtäcke i början av mitt ridpass.

:smirk:

Detta är också ett onödigt inlägg om det nu var menat till mig.

Jag pratade om ländtäcke och jag har varit med tillräckligt länge för att inte bli imponerad av " stjärnorna " som du skrev.

Jag gör det jag kan för att ge min häst det bästa som individ.

Jag täckar inte för att det är coolt, har olika sorters hästar och vissa blir täckade medans vissa inte blir det.
Allt beroende på individen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 462
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka