Ridsystem?

Monkie

Trådstartare
Efterlyser förklaring och lästips så att jag kan hitta en ridstil som passar mig och min travare! Vi är ganska gröna på ridning båda två, i skogen är vi kungar tillsammans, men på ridbanan tappar vi takt, bogar och vilja.

Försökt läsa mig till lite tips och insett att det finns olika ridstilar, engelskt, tyskt, amerikanskt, akademiskt, Western, samt att många skriver "enligt detta system".

Finns det fler ridstilar och "ridsystem"? Red lektioner för några år sedan, då skulle jag trycka trycka trycka och när häst gjorde som jag ville sluta trycka. Skulle även rida runt på små små volter. Vet också att en del ( eller alla) lär in att gå undan för tryck med tyglar.

Jag vill försöka hitta ett lätt system som vi båda kan lära och förstå!

Köp Ridhandboken och skaffa dig en tränare
Efter snabbgoogling; den lär ut enligt ett system? Skaffa tränare, ja men jag vill veta vad för tränare jag vill skaffa!

Vad finns det för system? Jag vill veta för att kunna jämföra! Tyska ridstilen är väl mer klassisk dressyr tillexempel? Och vad som skiljer i hjälperna mot spansk, dansk, fransk eller Hanks?

Trycka och ge eftergift när hästen gör som man vill låter som vanlig hästhållning, eller "pressure and release". Hästen lär sig vad som är rätt genom eftergiften. Jag använder den metoden hela tiden i vardagen eftersom det kommer sig naturligt för hästarna. :) (Jag har en unghäst som jag har fått utbilda en heeel del i både hantering och sen inridning osv)

Men annars om du är intresserad av specifika ridstilar får du nog googla på, eller vänta mer svar. Själv kör jag en blandning av allt möjligt som faller mig in, men sen tycker jag att "dressyr" är kul så som jag lärt mig. Kan försöka lista ut om det finns någon generell term för det eftersom jag inte har tid att skriva en hel förklaring just nu. :o

Trycka och ge eftergift när hästen gör som man vill låter som vanlig hästhållning, eller "pressure and release". Hästen lär sig vad som är rätt genom eftergiften. Jag använder den metoden hela tiden i vardagen eftersom det kommer sig naturligt för hästarna. :) (Jag har en unghäst som jag har fått utbilda en heeel del i både hantering och sen inridning osv)

Men annars om du är intresserad av specifika ridstilar får du nog googla på, eller vänta mer svar. Själv kör jag en blandning av allt möjligt som faller mig in, men sen tycker jag att "dressyr" är kul så som jag lärt mig. Kan försöka lista ut om det finns någon generell term för det eftersom jag inte har tid att skriva en hel förklaring just nu. :o
På lektionerna fick jag instruktion om att Trycka med båda skänklar tills jag blev blå, det var liksom utgångsläget! och sen minska när hästapållen lyckligtvis gjorde rätt. Gick i form påstods det men det liksom kändes så fel! Vanligtvis lägger jag tryck, tex framåtskänkel och eftergiften blir normalläge - "mjuk omhållning utan tryck ".
Lite svårt att förklara när man inte är så insatt...!
Min önskan är, och som jag försöker rida, är att rida så mjukt jag kan.
Hittat hitills att tysk skolridning skiljer litex att fransk är mer fri. Och att de håller tyglarna annorlunda, med hela handen, letar vidare :)

På lektionerna fick jag instruktion om att Trycka med båda skänklar tills jag blev blå, det var liksom utgångsläget! och sen minska när hästapållen lyckligtvis gjorde rätt. Gick i form påstods det men det liksom kändes så fel! Vanligtvis lägger jag tryck, tex framåtskänkel och eftergiften blir normalläge - "mjuk omhållning utan tryck ".
Lite svårt att förklara när man inte är så insatt...!
Min önskan är, och som jag försöker rida, är att rida så mjukt jag kan.
Hittat hitills att tysk skolridning skiljer litex att fransk är mer fri. Och att de håller tyglarna annorlunda, med hela handen, letar vidare :)

Tysk, fransk, engelsk etc är i princip samma sätt att rida. Det är helt enkelt "vanlig" hoppning och dressyr, som man ser på TV när det är tävling. Sen rider inte alla exakt på samma sätt, men man ska nog upp på ganska hög nivå innan man verkligen kan särskilja olika system. Att trycka med skänklarna till man blir blå är nog inget särskilt system, bara en skänkeldöv häst. Målet för alla är annars lätta hjälper.

Western är ett annat sätt, googla det så ser du.

Efter snabbgoogling; den lär ut enligt ett system? Skaffa tränare, ja men jag vill veta vad för tränare jag vill skaffa!

Vad finns det för system? Jag vill veta för att kunna jämföra! Tyska ridstilen är väl mer klassisk dressyr tillexempel? Och vad som skiljer i hjälperna mot spansk, dansk, fransk eller Hanks?

Enklast är kanske vanlig ridning, eftersom det är det vanligaste och det finns flest tränare där. Alltså tysk/fransk/svensk/dansk/etc, dressyr helt enkelt. Sån man tävlar i, och tränare som är utbildade på Strömsholm eller Flyinge.

Oavsett vilken inriktning du väljer så kommer du hitta tränare som lär ut på helt olika sätt inom varje inriktning. Frågan är vad ditt mål är med ridningen? Finns det ryttare som rider så som du skulle vilja rida? Hur tränar dom och med vilket system? Hittar du svaren på dom frågorna så blir lättare att välja inriktning. :)

Titta lite på youtube på de olika stilarna :) sen när du sett vad som verkar intressant så googla tex westerntränare. Faller du för "vanlig" ridning, finns tränarportalen på nätet.

Håller med Speedway om att du måste ha ett mål för att veta vilken inriktning du ska välja, men sen kan man ta det som funkar bäst ur olika system som man trivs bäst med.

Du skriver att ni är kungar i skogen, utnyttja det! Ex se om du kan börja svänga hästen mer med skänklarna och få hästen att flytta baken och trampa in sitt innerben under sig.
Börja vara noga med övergångar, vill du gå från skritt till trav så får inte hästen springa in i det utan ska börja trava med bakbenen först.
Ta och sakta av på galoppsträckorna och trava några steg, fatta ny galopp och där får inte hästen heller springa in i galoppen utan ska fatta på en gång.
När du börjat få ordning på detta är det mycket roligare att ge sig in i padocken och försöka utveckla sig mer och då kan man pröva sig fram vilken ridstil som man gillar bäst. Jag älskade att rida working equitation (stavning??) med mitt varmblod då det va mer dressyr under lek och det blev hästen taggad av.

Akademisk ridning lockar mer än klassisk dressyr på grund av att det ser friare ut, mer kontakt med hästen på något sätt. Aldrig gillat att rida dressyr dock, på banan stönar jag om jag måste rida en volt, varken jag eller hästen tycker det är särskilt skoj, men inser att det är bra gymnastiskt för hästen att stärka sig med varierande träning. Western ser mysigt ut och lite småkul sådär, men inte så kul att jag skulle satsa på en westernsadel. Har ridit i westernsadel, ogillar de långa läderna, nedsittningen, och hästens form. Har sett NH jag gillar, men även NH jag ogillar.

Min älskling är ju dock en travare och som ganska grönt ekipage är det inte så lätt med långa stigläder och rida barbacka och att sitta ner... Korta stigläder och hoppsadel passar oss egentligen bäst, det är alltid det jag kommer tillbaka till när vi försökt dressyrstyla.

Oavsett vilken inriktning du väljer så kommer du hitta tränare som lär ut på helt olika sätt inom varje inriktning. Frågan är vad ditt mål är med ridningen? Finns det ryttare som rider så som du skulle vilja rida? Hur tränar dom och med vilket system? Hittar du svaren på dom frågorna så blir lättare att välja inriktning. :)

Mitt mål är att hästen ska bära mig bättre och bli starkare och att han ska hålla.

Jag är ju ingen ridmänniska och känner inte direkt till några ryttare och vet inte riktigt vad jag ska söka på :/

Akademisk ridning lockar mer än klassisk dressyr på grund av att det ser friare ut, mer kontakt med hästen på något sätt. Aldrig gillat att rida dressyr dock, på banan stönar jag om jag måste rida en volt, varken jag eller hästen tycker det är särskilt skoj, men inser att det är bra gymnastiskt för hästen att stärka sig med varierande träning. Western ser mysigt ut och lite småkul sådär, men inte så kul att jag skulle satsa på en westernsadel. Har ridit i westernsadel, ogillar de långa läderna, nedsittningen, och hästens form. Har sett NH jag gillar, men även NH jag ogillar.

Min älskling är ju dock en travare och som ganska grönt ekipage är det inte så lätt med långa stigläder och rida barbacka och att sitta ner... Korta stigläder och hoppsadel passar oss egentligen bäst, det är alltid det jag kommer tillbaka till när vi försökt dressyrstyla.

Men om du gärna hamnar lite över hästen i hoppsadel med korta läder, så kanske det är bra med centrerad ridning och att fokusera på dig som ryttare. Tar du ut en tränare i cr så kommer denna att fokusera på Dig. Nu Du sitter rätt och gör rätt så kommer också hästen att förstå vad den ska göra.

I övrigt är grundridning grundridning. Så enormt skiljer det sig inte mellan stilarna på den nivån, utöver sadeln då. Trist att du fick en tränare som du inte klickade med (eller som lärde ut dumheter). Ingen - varken tävlingsryttarna, de akademiska, eller westernryttarna - vill sitta och banka och härja med en häst. Hjälp - respons - eftergift. Det är ju a och o för alla.

@Monkie Då är mitt tips att du kollar in integrerad ridning. Har själv provat ett par gånger när jag haft tillfälle och det är ett enkelt och tydligt system som inte sätter en massa spänningar i kroppen på häst och ryttare.

Har hittat en video med Malin Baryard och Peder Fredricson. Den ridningen gillar jag! Ser mjukt och lätt ut, det är någonting jag gillar! Just sådan ridningen kan jag också ha nytta av i skogen, utan att behöva sitta ner och kämpa med något varken jag eller pålle gillar. Men jag antar att det är vanlig ridning, engelsk? Tysk? Skiljer det sig något, eller är den grundridningen samma?

Här är länk till klippet:

Dressyr är tråkigt, men det är viktigt att lära sig att hästen ska använda kroppen rätt under ridning. Det stärker ju hästen och gör att den håller.

Jag skulle rekommendera att börja från början om du och hästen är gröna/nybörjare. Grundridning.
Sits och balans så du kan inverka på rätt sätt. Och där skiljer sig väl inte ridstilarna så mycket vad jag förstår.

Sedan behöver man inte låsa sig vid en ridstil/inriktkning heller. Själv försöker jag ta det jag gillar från allt jag lär mig och det som jag känner passar mig och min häst :)

Mitt mål är att hästen ska bära mig bättre och bli starkare och att han ska hålla."

Detta går ju att göra på 100 olika sätt. Skogen ger ju bra grund-styrka, men vanligast är ju att vi alla rider lite varierat för att just stärka hästen.
Jag älskar inte dressyr, men rider dressyr någon gång i veckan ändå, för tränare 1 ggr/månaden, som ett exempel.
Dressyrryttarna hoppar då och då, fast många tycker att det kan vara lite läskigt, :D enbart för att stärka hästen.

Jag hade tagit ut olika tränare. För även om du hittar en "stil" eller "inriktning" som du gillar så måste personkemin mellan din tränare och dig fungera = du blir så illa tvungen att prova olika tränare ändå.

I övrigt håller jag med de andra här, tryck och eftergift tillhör grunderna.

Har hittat en video med Malin Baryard och Peder Fredricson. Den ridningen gillar jag! Ser mjukt och lätt ut, det är någonting jag gillar! Just sådan ridningen kan jag också ha nytta av i skogen, utan att behöva sitta ner och kämpa med något varken jag eller pålle gillar. Men jag antar att det är vanlig ridning, engelsk? Tysk? Skiljer det sig något, eller är den grundridningen samma?

Här är länk till klippet:

Anledningen till att det ser väldigt mjukt och lätt ut och att det inte finns några spänningar i kroppen på häst och ryttare är ju dels att hästen är otroligt bra grundriden i dressyren så att den orkar bära sig och ryttaren på ett korrekt sätt. Ryttaren är en av världens skickligaste ryttare och har god sits och balans och stör inte hästen i onödan och inverkar korrekt och mjukt på hästen.

Vill du att din häst ska bära sig på ett korrekt sätt, bli starkare och bära dig på ett korrekt sätt så måste både häst och ryttare vara välutbildade. Du måste ha en god sits och balans och vara följsam på hästen. Hästen måste vara ordentligt grundriden och ha fått bygga muskler på ett korrekt sätt. En kombination av dressyr, klättring i skogen, gymnastikhoppning, rida offroad i skogen där hästen verkligen får lyfta på fötterna är ett utmärkt sätt att komma dit. Om du absolut inte är intresserad av dressyren själv så hitta en duktig medryttare som kan sköta den biten åt dig. Däremot så rekommenderar jag ändå dig att rida för tränare i grundridning ibland för att förbättra dig som ryttare och komma till en god sits, balans och korrekt inverkan på hästen.

Anledningen till att det ser väldigt mjukt och lätt ut och att det inte finns några spänningar i kroppen på häst och ryttare är ju dels att hästen är otroligt bra grundriden i dressyren så att den orkar bära sig och ryttaren på ett korrekt sätt. Ryttaren är en av världens skickligaste ryttare och har god sits och balans och stör inte hästen i onödan och inverkar korrekt och mjukt på hästen.

Vill du att din häst ska bära sig på ett korrekt sätt, bli starkare och bära dig på ett korrekt sätt så måste både häst och ryttare vara välutbildade. Du måste ha en god sits och balans och vara följsam på hästen. Hästen måste vara ordentligt grundriden och ha fått bygga muskler på ett korrekt sätt. En kombination av dressyr, klättring i skogen, gymnastikhoppning, rida offroad i skogen där hästen verkligen får lyfta på fötterna är ett utmärkt sätt att komma dit. Om du absolut inte är intresserad av dressyren själv så hitta en duktig medryttare som kan sköta den biten åt dig. Däremot så rekommenderar jag ändå dig att rida för tränare i grundridning ibland för att förbättra dig som ryttare och komma till en god sits, balans och korrekt inverkan på hästen.

Haha, ojdå! Gäller att satsa högt :angel:

Jag börjar känna att detta kanske är ett oöverstigligt hinder. Jag har häst för att det är roligt och självklart vill jag göra det bästa för min häst, men att rida dressyr och sitta ner och rida på bana, nää... det lockar mig absolut inte.

Här är jag intresserad av hur du menar, med "lär ut på olika sätt"? För det är lite det jag är ute efter, finns det olika ridsätt, eller är det samma ridsätt (det vanliga) men olika sätt att lära ut det? Betyder högertygel mot halsen alltid gå undan = gå åt vänster, eller betyder högertygel mot halsen ibland gå åt höger?

Haha, ojdå! Gäller att satsa högt :angel:

Jag börjar känna att detta kanske är ett oöverstigligt hinder. Jag har häst för att det är roligt och självklart vill jag göra det bästa för min häst, men att rida dressyr och sitta ner och rida på bana, nää... det lockar mig absolut inte.

Här är jag intresserad av hur du menar, med "lär ut på olika sätt"? För det är lite det jag är ute efter, finns det olika ridsätt, eller är det samma ridsätt (det vanliga) men olika sätt att lära ut det? Betyder högertygel mot halsen alltid gå undan = gå åt vänster, eller betyder högertygel mot halsen ibland gå åt höger?

Något oöverstigligt hinder är det ju inte. Frågan är vad du vill. Vill du ha en häst som är mjuk, lösgjord, svarar lätt på hjälperna, kan samla sig, kan länga sig o.s.v. så måste du träna för att komma dit. Det är inget som kommer av sig själv. Men sen är det långt ifrån alla som når elitnivå. En del stannar på lätt nivå. Oavsett hur långt man når så väljer åtminstone jag en mjuk och lydig häst alla dagar i veckan framför en som ångar på, är stel och knappt lyder eller bara lyder på ett ungefär. Den förstnämnda hästen får man genom träning.

Det finns olika sätt att rida (målet, inriktningen/ vilken gren inom ridsporten man sysslar med) och det finns olika sätt att nå målet (och det är här vi kan tala om ridsystem). Ridlärare är individer med olika erfarenheter. Även om de jobbar mot samma mål kan de ha olika sätt för att komma dit även om mycket är gemensamt, t.ex. utbildningsskalan.

Här kan du läsa om utbildningsskalan. Inom akademisk ridkonst pratar man om utbildningstrappan. Inom centrerad ridning är det pedagogiken som skiljer sig från vanlig ridskoleridning.

Vill du inte ägna dig åt dressyr kanske hoppning kan vara något, men du måste ändå jobba för att hästen ska bli stark, smidig och lydig. För att hästen ska kunna vara lydig behöver du vara konsekvent och tydlig i din hjälpgivning och där behöver du själv instruktör för att lära dig det.

Hästhantering och markarbete kan också vara en stor del i utbildningen. En del använder det knappt alls, för andra är det en central del som är lika viktig som uppsutten träning.

Jag är egentligen inte rätt person att svara. Jag tror att de som är ridlärare kan ge ett bättre svar, men jag gjorde i alla fall ett försök att bidra med något.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 841
Senast: Exotizc
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Ace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka