Ridstövlar eller ridskor

...
Vad fyller shortchaps för funktion? Är det skydd mot smuts eller finns det även andra skäl att ha det?

Förutom att skydda mot skav och smuts har shortchapsen även en säkerhetsfunktion. Genom att de går ner över skokanten minskar risken att man fastnar med skokanten i stigbygeln.

Vår dotter som är nio och har ridit något år gillar inte och har aldrig gillat ridstövlar så hon har ridit med ridskor hela tiden. Har ni XXL-butik i närheten så brukar de ha prisvärda ridskor. Hon har shortchaps sedan en tid tillbaka men använder dem aldrig. Hon får för övrigt ofta beröm för sina skänklar så det går definitivt att lära sig bra utan stövlar. När hon växt ur skorna säljer vi dem för en liten slant i ridskolans second hand-hörna.

Liknande trådar

Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
160
Senast: clusia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 039
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka