Ridsport rättar

Sv: Ridsport rättar

Det står i diciplinnämndens utlåtanade att "hästen injicerades i all tre ledavdelningarna med en kombination av Adequanin (Adequan) och Biklin".

Det står i diciplinnämndens utlåtanade att "hästen injicerades i all tre ledavdelningarna med en kombination av Adequanin (Adequan) och Biklin".

Det blir än mer löjligt om man försöker hävda sin oskuld pga två bokstäver,
-in på slutet. Vilket jag får känslan av att dom gör. :angel:

Något nytt (för mig) och intressant i det hela är att det inte finns något straff internationellt för att starta inom karenstiden så behandla allt du vill, starta hästen och det är ok, så länge du inte blir positivt dopingtestad. Där är ju SK nu, friad pga att det inte är straffbart att starta inom karenstid om man inte blir dopingtestad positivt. Däremot om du behandlar, väntar ut karenstid och det med god mariginal, du blir dopingtestad, det visar sig ändå vara positivt så blir du straffad fullt ut. Var är logiken liksom?

Nej, jag tappar allt mer tilltro till vår sport. Första sidan i TR, "Code of conduct" är ju bara bullshit liksom.

Vet inte om alla har läst allt i det här, det är rätt långt men intressant och jag medger att jag inte läst det sista förräns igår och nu blir ju kroons berättelse ännu mer löjlig när tom hennes hästskötare Johanna larsson uppger att hästen sprutats i leden. SK höll i bremsen. SKs verson är minst sagt osannolik. Hon var på kliniken på tisdagen och frågade veterinären om en spekulant kunde komma och provrida och hoppa Rolex på torsdagen el fredagen, dvs 2 dagar efter ledinjektionen med Adequan!!! :eek: Hur kan man ens komma på tanken?? varpå veternären skulle ha sagt ungefär: "Jadå, bara ni inte hoppar för mkt" Jag menar hur troligt är det att en veternär i hela världen skulle ha gett ett sådant svar??? I länken, står på fler ställen också att Adequan(Adequanin) är samma sak.
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_4949/ImageVaultHandler.aspx

*KL*

Snacka om greppa halmstrån:

Enligt journalutskriften för Rolex var hans status: Bra AT, varför skäl för behandling med otillåtna medel saknats (enligt SK då).

Jag har haft häst som varit halt vid rörelsekontroll, så ont att de knappt gått att böja - men nog har den haft 'AT u.a.' allt. Dvs varit i normalhull, vaken och alert, utan synliga sår eller skador, med klara ögon och torra näsborrar osv.

Inte fan kan man tycka att om det i journalen står 'AT ua' så finns inga skäl för behandling inte..

Sen, SK har ju erkänt att hästen injicerats med adequan, punkt. Sen borde det inte finnas mer att tala om. Att hon inte visste att det var karens på det, att hon trodde det injicerades i ligament etc är irrelevant.

Ska nog tala om för polisen att jag faktiskt trodde det var 120 km/h på 90-vägen jag körde på, att jag faktiskt inte visste att man blev av med körkortet och fick snorhöga böter om man körde 30 km/h för fort.

Öppnar ju OANADE möjligheter om man kan tro och inte veta och komma undan med det..

*KL*

Snacka om greppa halmstrån:

Enligt journalutskriften för Rolex var hans status: Bra AT, varför skäl för behandling med otillåtna medel saknats (enligt SK då).

Jag har haft häst som varit halt vid rörelsekontroll, så ont att de knappt gått att böja - men nog har den haft 'AT u.a.' allt. Dvs varit i normalhull, vaken och alert, utan synliga sår eller skador, med klara ögon och torra näsborrar osv.

Inte fan kan man tycka att om det i journalen står 'AT ua' så finns inga skäl för behandling inte..

Sen, SK har ju erkänt att hästen injicerats med adequan, punkt. Sen borde det inte finnas mer att tala om. Att hon inte visste att det var karens på det, att hon trodde det injicerades i ligament etc är irrelevant.

Ska nog tala om för polisen att jag faktiskt trodde det var 120 km/h på 90-vägen jag körde på, att jag faktiskt inte visste att man blev av med körkortet och fick snorhöga böter om man körde 30 km/h för fort.

Öppnar ju OANADE möjligheter om man kan tro och inte veta och komma undan med det..

:bow::bow::rofl::rofl:

Jo jag tycker de ska hålla sig till fakta. Men samtidigt så kan det ju förekomma väldigt "påstridiga" personer som kräver både det ena och det andra för "annars så...".

Precis så jag menade, men du uttryckte det mycket bättre än jag!
När man får påtryckningar så måste man ju kalkylera om det kan bli stora skador, om det liksom är värt att fortsätta!
Som tur är så kan ju myndigheter inte lika enkelt styras, och förhoppningsvis så kan inte Ridsportförbundet det heller!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Först drog sig dressyrstjärnan Charlotte Dujardin ur OS och stängdes av, efter en video där hon piskar en häst. Nu blossar nästa skandal...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
469
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det har gått tre år sedan de sist red i Scandinavium. Nu återvänder laget till Göteborg Horse Show för att tävla i den fartfyllda – men...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama