Ridsport - aprilskämt eller sanning?

Sockerbit

Trådstartare
Citerar från ridsport:

"Nya körkortsregler från 2013

Som Ridsport tidigare informerat gäller nya regler för körkort från den 19 januari 2013.

En stor förändring är att B-körkortsinnehavare, som gör ett godkänt körprov, får behörighet att köra fordonskombinationer (bil och släp) med en sammanlagd totalvikt på högst 4 250 kilo.

Vad som dock alltid gäller – enligt nuvarande regler och efter den 19 januari 2013 – är att dragbilen aldrig får dra mer än den tillåtna släpvagnsvikt som gäller för bilen och som är inskrivet i bilens registreringsbevis."

Är det ett skämt eller är det så? :eek:

Sv: Ridsport - aprilskämt eller sanning?

Det är sant. Även regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt slopas.
Man kommer även införa begränsningar i BE-behörigheten. På BE utfärdat efter Jan. 2013 får man dra ett släp med högst 3500 kg totalvikt.

Det här har ju varit på gång länge? Och om du tittar på datumet för artikeln så kom den 30 mars?

Vad innebär det rent konkret för en som bara har B-kort? Att man får dra tyngre än tidigare, om bilen tillåter i papperna alltså? (är inte insatt) ;)

Var hittar du infon om nya begränsingar för BE-kort?

Som det är nu är 3500 kg max totaltvikt för bil och släp på B kort. Menar du att maxvikten för enbart släpet blir 3500 kg för BE-kort?

Men den ska alltså inte gälla oss som tagit BE före det datumet?

Enligt körkortsportalen/transportstyrelsen så ska det inte gälla de som har tagit BE innan 19 jan 2013, eftersom de inte plockar bort en behörighet. Så länge körkortet inte återkallas ska du få köra ett tyngre släp med BE.

Jag har aldrig sett en, men eftersom det rör totalvikten och inte bruttovikten, så kan man tänka sig att det kan påverka vissa som kommer att dra ett släp med en totalvikt på ex. 3,6 ton, men endast lastar det till den grad att bruttovikten uppgår till 2-3 ton. Men det är endast spekulation från mitt håll.

Eftersom jag är helt förkylningsförvirrad så undrar jag:

Får jag fortsätta köra min 1390 (lastvikt 610) transport med min 1530 bil utan att behöva göra nånting på mitt b-kort?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet hur de nya reglerna ligger till. Jag har försökt läsa mig till hur det faktiskt är på V V. Men blir tusan inte...
2
Svar
23
· Visningar
6 110
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 555
Senast: athena
·
Skola & Jobb Jag har snart min uppskrivning och börjar bli lite stressad. Antar att fler här har tagit körkort redan och kan hjälpa mig att reda ut...
Svar
7
· Visningar
13 151
Senast: rock_89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare informerat gäller nya regler för körkort från den 19 januari 2013.... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama