Högre vikt med utökat B kort än BE?

Sv: Högre vikt med utökat B kort än BE?

Har jag någonstans skrivit att jag på fullaste allvar tror att min bil får dra över 2 ton?

Alla bilar jag har ägt har haft en max släpvagnsvikt som varit högre än vad jag får dra på B kort. Därav att jag gör den paralellen.

till ämnet: logiskt hade varit att max släpvagnsvikten står i parentes bakom respektive vikt.

Senast ändrad:

Har jag någonstans skrivit att jag på fullaste allvar tror att min bil får dra över 2 ton?

Jag svarade med avseende på detta
Jag har BE-kort och har koll på de bestämmelserna, men blir inte klok på de nya reglerna!) För mig känns det väldigt konstigt att jag får dra mer med utökat B än med BE.
Det är väl inget att bli snarstucken av.

*kl*

För dom som inte är helt hundra på det här:
Men förstår man inte vad tjänste-, brutto- och totalvikt är för något så blir det ju svårt.

Tjänstevikt: Den sammanlaga vikten av fordonet i körklart skick med bränsle, tyngsta karosseriet samt förare (75kg). - bil
Tjänstevikt: Vikten av fordonet i körklart skick med det tyngsta karosseriet som hör till. - släpvagn

Bruttovikt: Den vikt som vid ett visst tillfälle bärs upp av samtliga hjul eller förenklat: Vad fordonet väger JUST NU med ev last osv.

Maximilast: Den största mängd gods och passagerare som fordonet får ha.

Totalvikt:
Summan av fordonets tjänstevikt och maximilast, alltså vad fordonet MAX får väga totalt.

Hoppas det hjälper någon. :)

Om inte släpvagnsvikten var högre så får man inte dra mer även om man har BE sen. Är inte det logiskt då?

T ex vår bil:

Skattevikt, kg: 1470
Tjänstevikt, kg: 1470
Totalvikt, kg: 1940
Ursprunglig totalvikt, kg: 1940
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 730
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1560
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2310
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3735
Max lastvikt, kg: 470

På B-kort får jag bara dra 1560 även om bilen får dra 1800. Hade det inte varit så och vi säger att bilen max hade fått dra 1560, så är det bara det jag får dra även när jag uppgraderar mitt körkort till E-kort. Hänger du med nu? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 540
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 050
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve