Sv: ridskolor, ett helvete
Den ridskola jag både ridit och jobbat på har inte hästarnas bästa någonstans i tankarna, och detta vet jag av egen erfarenhet. Dom har väldigt många hästar, stallet är inte godkänt, hästarna mår rent ut sagt skit, hästar med luftrörsproblem står i den mest oventilerade delen, medan de mest frusna hästarna står vid dörren som alltid är öppen. Maten är inte ett dugg anpassad till hästarna, inte heller utrustningen. Jag har själv blivit ombedd att plocka fram en sadel till en häst. Jag frågade vilken, för dom har flera reservsadlar. Svaret var, det spelar ingen roll, ta någon bara. Jag sa då att det kan jag ju inte göra, det måste vara någon som passar. Nej det är inte så himla viktigt var svaret då.. Jag stod och testade ut sadlar i 25 min, och fick en utskällning av samma person. Stallchefen...
Hur hästarna rids på lektionerna är det ingen som bryr sig om..
2 av ridlärarna var väldiga vänner med att piska upp hästar med långpisk, och såga ner dom i "form" när ryttaren sitter på..
Dessa hästar går även lektion 4 ggr om dagen.
Och halta hästars vila består av 2 lektioner om dagen
Ridskolan jag är vid nu var helt underbar när jag började vara där. Hästarna var glada och välmående, välhullade och omtyckta. Nu 2 år senare ser dom ut som benrangel
allihop, blir fodrade med ensilage som inte ens en kobonde hade gett sina kor (Behöver kanske inte nämna att hästarna knappt äter av den) och ridlärarna även här struntar i hur barnen rider hästarna..
MEN långt ifrån alla ridskolor är sådana! Jag har sett flera bra ridskolor också, där hästarna skötts bra, och eleverna lär sig rida på ett sätt som är behagligt för hästarna.
Långa utetider är svårt, kan jag förstå. men många gör det bästa dom kan av vad dom har, och det ska man vara glad över!
Det finns alltid två sidor, döm inte ridskolor efter den/dem ni sett, såvida ni inte sett de flesta.